logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۰۷
[ شناسه خبر : ۲۲۰۷۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
گزارش موج رسا از کمبود روغن موتور؛

بازار سیاه روغن موتور در روزهای پایانی دولت روحانی

بازار-سیاه-روغن-موتور-در-روزهای-پایانی-دولت-روحانی
ایجاد بازار سیاه، رانت، کمبود و گرانی کالا از روغن خوراکی، قند، شکر و حتی مصالح ساختمانی گرفته تا به روغن موتور خودرو رسید تا در روزهای پایانی دولت تدبیر و امید، ناامیدی دیگری در خاطر مکدر شهروندان و کسبه جاری شود.

به گزارش موج رسا; کمبود اقلام و گرانی کالاهای مختلف، واژه‌های آشنایی برای مردم ایران در دوران دولت تدبیر و امید بوده و جای تعجب ندارد چرا که ریشه تمام این مشکلات به ناکارآمدی دولت در نظارت و بازرسی بر بازار برمی‌گردد.

مشکلی که اخیراً سر و صدا کرده، کمبود و البته گرانی بیش از حد روغن موتور خودرو در بازار است که هم صدای مردم و هم صدای کسبه تعویض روغنی را درآورده و حلقه مفقوده نظارت به شدت در وانفسای این بازار نمایان است.

یکی از شهروندان زنجانی به خبرنگار موج رسا؛ گفت: قبلاً روغن خودروی پراید را به مبلغ 130 هزار تومان تعویض می‌کردم اما چند روز پیش که رفتم روغن خودرو را تعویض کنم، هرینه آن 190 هزار تومان شد و وقتی علت را از تعویض روغنی پرسیدم، گفت که روغن کمبود است و بازار سیاه ایجاد شده و به هر قیمتی که بگویند مجبوریم بخریم و مبلغی هم خودمان باید به روی آن بِکِشیم تا برای ما سود کند.

شهروند دیگری می‌گوید: دیروز، روغن یک لیتری را به مبلغ 35 هزار تومان گرفتم در حالی که بر روی آن 22 هزار تومان درج شده بود و فروشنده، بازار آزاد (شما بخوانید سیاه) را علت این موضوع بیان کرد.

به سراغ یکی از تعویض‌روغنی‌های شهر رفتیم. وی به خبرنگار موج رسا؛ گفت: روغن به شدت گران شده است.

وی در پاسخ به اینکه آیا روغن موتور نیز مانند شکر، دونرخی شده است، اظهار داشت: کاش دونرخی می‌شد! وضعیت افتضاح است و فقط در بازار آزاد موجود است و به هر قیمتی مجبوریم بخریم.

این واحد صنفی با بیان اینکه قیمت فروش روغن موتور با قیمت درج‌شده بر روی آن 2 برابر فرق دارد، خاطرنشان کرد: روغنی که به قیمت در‌ج‌شده بر روی آن بخواهیم بخریم موجود نیست و برای مثال اگر بر روی روغن 110 هزار تومان درج شده است آن را 135 هزار تومان به ما می‌فروشند و ما هم مجبوریم مقداری سود به آن اضافه کنیم.

وی با بیان اینکه هیچگونه نظارتی بر بازار روغن موتور خودرو وجود ندارد، گفت: اگر نظارت و بازرسی وجود داشت به این روز نمی‌افتادیم.

وی در خصوص علت کمبود روغن اظهار داشت: علت را نمی‌دانیم. برخی می‌گویند کرایه‌ها گران است، برخی می‌گویند در بازار موجود نیست و...

 

*‌ بازار سیاه و رانت سبب افزایش 100 تا 150 درصدی قیمت روغن شده است

سعید علی‌آبادی، رئیس اتحادیه صنف تعویض‌روغنی‌های زنجان به خبرنگار موج رسا؛ گفت: روغن موتور در بازار وجود دارد اما به دست دلالان افتاده است و خود تولیدکننده‌ها این کار را کرده‌اند.

وی با بیان اینکه نرخ روغن موتور سالانه درصدی افزایش پیدا می‌کرد، اظهار داشت: در وهله اول قصد گرانی و افزایش قیمت را داشتند اما دولت به دلیل انتخابات، اجازه این کار را نداد و الان هم که انتخابات تمام شده به خاطر اینکه در آستانه تغییر دولت قرار دارد، اجازه نمی‌دهند و از طرف دیگر کارخانجات به دلیل ارزآوری و صادرات روغن موتور بیش از 60 درصد تولیدات خود را صادر می‌کنند.

علی‌آبادی خاطرنشان کرد: عمده‌ترین مساله خود کارخانجات، مدیران فروش و واحدهای فروش متاسفانه به دلیل اینکه سیستم اداری ما بیمار است و مشکل دارد، عاملیت آن ها در این موضوع دست دارند و این عامل‌ها روغن را به هر قیمتی که بخواهند می‌فروشند.

رئیس اتحادیه صنف تعویض‌روغنی‌های زنجان گفت: روغن در بازار آزاد به نرخ بالاتر از درج‌شده بر روی ان به فروش می‌رسد و مانند روغن نباتی تبدیل به بازار سیاه شده است.

وی تصریح کرد: برای مثال؛ اگر قیمت روغن 100 هزار تومان باشد به آن نرخ پیدا نمی‌شود اما به قیمت 150 هزار تومان هر چقدر بخواهیم در بازار موجود است که آن را هم با منت به ما می‌دهند که آن هم به عدم نظارت برمی‌گردد.

علی‌آبادی با بیان اینکه این مشکل را به مراجع مختلف نظارتی و بازرسی، گزارش داده‌ام، خاطرنشان کرد: متاسفانه علی‌رغم مکاتبات و پیگیری‌های فراوان تاکنون نتیجه‌ای حاصل نشده است و متاسفانه همکاران نیز این موضوع را از چشم بنده می‌بینند در حالی که من نه مقام قضایی هستم و نه ذینفع این موضوع هستم.

وی با بیان اینکه وظیفه بنده، مکاتبه و پیگیری است و کار دیگری از دستم برنمی‌آید، گفت: از اواخر پاییز سال گذشته تاکنون به طور میانگین قیمت روغن موتور از 100 تا 150 درصد گران شده و بازار سیاه ایجاد شده است.

 

*‌ تمام مشکلات به عدم نظارت بر بازار برمی‌گردد

رئیس اتحادیه صنف تعویض‌روغنی‌های زنجان اظهار داشت: چون قیمت‌ها گران‌تر از نرخ درج‌شده است، فاکتور نیز صادر نمی‌کنند و می‌گویند اگر می‌خواهی بخواه و نمی‌خواهی نخواه! و جای بسی تاسف اینکه بازرسان نیز همکاران ما را جریمه می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: ما با مردم درگیر هستیم و مردم نیز گرانی را از چشم ما می‌بینند در حالی که هیچ کس با کسی که روغن را انبار کرده و رانت ایجاد می‌کند، کاری ندارد اما همکاران ما را جریمه می‌کنند و همکارانمان نیز معترض‌اند و می‌گویند این عدالت نیست.

علی‌آبادی افزود: حرف ما تعویض‌روغنی‌ها با دولت این است که شما روغن را به نرخی که بر روی آن درج شده در اختیار ما قرار دهید و بعد از ان در صورتی که ما گرانفروشی کردیم، ما را جریمه کنید.

رئیس اتحادیه صنف تعویض‌روغنی‌های زنجان گفت: تمام روغن‌های موتور، داخلی هستند و همه هم بهترین کیفیت هستند و چیزی به نام روغن خارجی نداریم حتی اگر بر روی آن به زبان انگلیسی نوشته شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه بازار سیاه سبب افزایش روغن‌های تقلبی هم شده است، اظهار داشت: حتی بِرندهای معروف را طوری درج می‌کنند که من که بیش از 31 سال در این حرفه هستم نمی‌توانم تشخیص دهم و این هم قوز بالای قوز شده است.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر