logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۲۸
[ شناسه خبر : ۲۱۹۷۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان در گفت‌وگو با موج رسا:

بیشترین محصول ناخالص داخلی استان زنجان با 44.07 درصد مربوط به بخش خدمات است

بیشترین-محصول-ناخالص-داخلی-استان-زنجان-با-44.07-درصد-مربوط-به-بخش-خدمات-است
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان گفت: 14.98 درصد از کل محصول ناخالص داخلی استان مربوط به بخش کشاورزی، شکار، جنگلداری و شیلات، 39.92 درصد مربوط به بخش صنعت، معدن، انرژی و ساختمان و 44.07 درصد مربوط به بخش خدمات است.

ایرج امینی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به ماموریت‌های توسعه استان زنجان در سند آمایش سرزمین اظهار داشت: توسعه اقتصاد گردشگری بر پایه بوم‌گردی، زمین‌گردشگری، سلامت، تاریخی، باستانی و فرهنگی، ساماندهی و تعادل‌بخشی به استقرار جمعیت و فعالیت در پهنه استان، متعادل‌سازی سلسله‌مراتب سکونتگاهی در حوزه جمعیت، فعالیت و خدمات‌رسانی و تعادل‌بخشی به روند رشد و توزیع جمعیت با هدف مهاجرپذیری استان از طریق رفع تنگناهای شبکه‌های زیربنایی، سکونتگاهی، تولید و خدمات، بخشی از این ماموریت‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: تقویت خوشه‌های صنعتی، زنجیره‌های تولید و توسعه صنایع فرآوری مواد معدنی و صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی، انبارداری و حمل‌ونقل بین‌المللی، تقویت قانون‌گرایی، انضباط اجتماعی، وجدان کاری، خودباوری و روحیه کار جمعی با هدف ارتقای سرمایه اجتماعی، توسعه اقتصادی دانش‌بنیان و تقویت مراکز علم و فناوری با تاکید بر فناوری‌های زیستی و ریزفناوری و کنترل سطح آب‌های زیرزمینی و سرعت‌بخشی به روند مهار آب‌های سطحی قابل استحصال نیز بخش دیگری از ماموریت‌های توسعه استان زنجان در سند آمایش سرزمین است.

امینی، حفاظت و ارتقای جایگاه منابع طبیعی و زیستی و تعدیل روند کنونی کاهش تنوع زیستی را یکی دیگر از ماموریت‌ها بیان کرد و افزود: مدیریت بهینه پسماندها و پساب‌های کشاورزی، صنعتی، معدنی و خانگی، مدیریت مصرف بهینه منابع آب و انرژی از طریق کنترل عوامل هدررفت و کاهش مصرف و حفاظت و کنترل فرسایش خاک و آلودگی آب، هوا، خاک و پرتو متاثر از فعالیت و زیست نیز از دیگر ماموریت‌های توسعه استان زنجان در سند آمایش سرزمین است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزیا ستان زنجان، ارتقای مهارت‌های فنی، حرفه‌ای و تحصیلات عالی جمعیت فعال استان را از مهمترین ماموریت‌های توسعه استان در سند آمایش سرزمین بیان کرد و گفت: توسعه نهادهای اجتماعی مردم‌مدار، کارآمد، مشارکت‌جو و مسئولیت‌پذیر، افزایش نرخ رشد جمعیت و جلوگیری از کاهش جمعیت روستایی، کنترل نرخ بیکاری و افزایش نرخ مشارکت زنان، توسعه کشاورزی سالم با تاکید بر رعایت الگوی کشت مصوب و ارتقای بهره‌وری عوامل تولید در بخش کشاورزی نیز از دیگر ماموریت‌های توسعه استان در این سند است.

وی اظهار داشت: توسعه اقتصاد کشاورزی، صنعتی و معدنی مبتنی بر توان محیطی و طبیعی، توسعه کشت محصولات در محیط‌های کنترل‌شده (گلخانه‌ها و...)، افزایش ظرفیت بازار کار و سرمایه و تولید از طریق رشد اقتصادی، توانمندسازی بخش خصوصی و تعاونی و توسعه صادرات و تجارت الکترونیک و اصلاح الگو و ساختار دامداری‌ها بر پایه فناوری نوین نیز ماموریت‌های دیگری برای توسعه استان زنجان است که در سند آمایش سرزمین آمده است.

امینی خاطرنشان کرد: بهبود وضعیت مراتع و کاهش تعداد دام مازاد و توسعه دامداری‌های صنعتی، افزایش سهم استفاده از انرژی‌های پاک و کنترل مصرف نهایی انرژی و توسعه صنایع با فناوری‌های برتر و غیرآلاینده نیز بخش دیگری از ماموریت‌های توسعه استان زنجان در سند آمایش سرزمین است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان گفت: با بررسی ساختار اقتصادی استان ملاحظه می‌شود که 14.98 درصد از کل محصول ناخالص داخلی استان مربوط به بخش کشاورزی، شکار، جنگلداری و شیلات، 39.92 درصد مربوط به بخش صنعت، معدن، انرژی و ساختمان و 44.07 درصد مربوط به بخش خدمات است.

این مسئول ابراز کرد: استان زنجان در بخش‌های کشاورزی، صنعت و خدمات به ترتیب با 1.63 و 0.83 و 0.88 درصد سهم از کشور در رتبه‌های 25 ، 22 و 27 قرار دارد.

به گزارش موج رسا؛ آمایش سرزمین، ارزیابی نظام‌مند عوامل طبیعی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و... به منظور یافتن راهی برای تشویق و کمک به جامعه بهره‌برداران در انتخاب گزینه‌های مناسب برای افزایش و پایداری توان سرزمینی در جهت برآورد نیازهای جامعه است. به عبارت دیگر توزیع متوازن و هماهنگ جغرافیای تمام فعالیت‌های اقتصادی- اجتماعی در پهنه سرزمین نسبت به قابلیت‌ها و منابع طبیعی و انسانی را آمایش سرزمین می‌گویند.

از مهم‌ترین خصوصیات برنامه آمایش سرزمین، جامع‌نگری، کیفیت و سازماندهی فضایی آن است.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر