logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۱۱
[ شناسه خبر : ۲۱۹۶۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
کار جهادی و میدانی کلید کاهش مشکلات کشور؛

چرا رئیسی راه سختی پیش رو دارد؟

چرا-رئیسی-راه-سختی-پیش-رو-دارد؟-
به عقیده صاحبنظران، کار جهادی و میدانی با عنایت به سیاست‌هایی چون اقتصاد مقاومتی که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم مورد بی توجهی واقع شد، کلید کاهش مشکلات کشور است.

به گزارش موج رسا; ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید برگزار می‌شود و از ۱۵ مرداد سیدابراهیم رئیسی، رئیس قوه مجریه خواهد بود. رئیسی در حالی با رای حدود ۶۲ درصدی مردم به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد که خیلی ها می‌گویند راه پرپیچ و خمی در پیش دارد که عبور از سنگلاخ‌های آن بس دشوار است.

این صاحبنظران می‌گویند دولت تدبیر و امید در سایه مذاکرات هسته‌ای در دوره اول هیچ حرکت بنیادینی در حوزه اقتصادی انجام نداد و در نتیجه در دوره دوم و به ویژه با عدم پیش بینی تدابیر لازم در مقابل اقدامات دولت آمریکا، تورم وحشتناکی را به کشور تحمیل کرد.

اقتصادانان بر این باورند که شرایط کنونی اقتصاد حاصل بی‌عملی دولت اول و بدعملی دولت دوم روحانی است و دولت زمانی که فرصت اصلاحات ساختاری و یکسان‌سازی نرخ ارز را داشت، کاری نکرد و بعد از آن هم شرایط به نحوی پیش رفت که کاری نمی‌شد کرد.

شاهد مثال این ناکارآمدی‌های اقتصادی هم از تورم بی‌سابقه گرفته تا جهش ۸۰۰ درصدی نرخ ارز و تورم ۷۵ درصدی اقلام خوراکی در برخی از استان‌هاست. آنها می‌گویند اینکه مرغ الان با قیمت کیلویی ۳۵هزار تومان هم بعضی اوقات نایاب می‌شود، نه به ترامپ مربوط است نه تحریم های هسته‌ای. 

دولت روحانی رکوردهای منفی بسیاری را به نام خود ثبت کرده است و تورم سال‌های ۹۷ و ۹۸ به ترتیب رقم‌های ۳۱٫۲ و ۴۱٫۲ درصد بوده و قیمت دلار در سال ۹۹ حتی به ۳۲ هزار تومان هم رسید که نشان از رشد نزدیک به ۸۰۰ درصدی داشت.

درآمد سرانه کشور از سال ۹۰ تا ۹۸ درآمد ۳۴ درصد کم شد و به ابتدای دهه ۹۰ رسید. همچنین در نتیجه رویکردهای دولت تدبیر و امید، درآمدهای نفتی کشور نیز از سال ۹۲ تا ابتدای سال ۱۴۰۰ رقمی در حدود ۳۵۰ میلیارد دلار بوده است که ۲۶۸ میلیارد دلار از دولت‌های نهم و دهم کمتر بوده است. 

اینها تنها بخشی از معضلاتی هست که خیلی از کارشناسان به آن اشاره می کنند و می گویند رئیسی راه سختی را در دولت جدید پیش دارد. این کارشناسان و صاحبنظران به همین دلیل دقت در انتخاب اعضای کابینه و ماموریت‌های محوله به آنها را بسیار مهم می دانند.

علیرضا بیگی: افراد صفر کیلومتر نمی‌توانند مشکلات را حل کنند

احمد علیرضابیگی عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس درباره ویژگی‌های شخصیتی و کاری اعضای کابینه دولت آیت‌الله رئیسی معتقد است که در ابتدا باید آیت‌الله رئیسی راهبرد کاری دولت خود را مشخص کند و برای دست یافتن و خروج از شرایط موجود، این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که باید دولت به نحوی کار کند که نابسامانی‌ها را پایان دهد.

علیرضابیگی با بیان اینکه دولت آتی بایستی اقتصاد را بر مبنا و اصول اقتصاد مقاومتی ساماندهی کرده و مشکلات را رفع کند، افزود: اشتباهی که دولت آقای روحانی داشت آن بود که تصور می‌کرد افرادی را وارد کابینه می‌کرد که به قول خودش ژنرال بودند، اما آنها نتوانستند راهگشا باشند و افرادی مانند آخوندی، نعمت‌زاده، شریعتمداری و زنگنه و ربیعی تصور می‌کردند که کسی هستند و حتی برخی سیاست‌های دولت را هم قبول نداشتند و عملا عدم همراهی‌شان با بخش‌های مختلف دولت منجر به روی زمین ماندن مشکلات کشور شد.

وی گفت: نیاز امروز کشور مدیران کوشا و فارغ از بده بستان‌های سیاسی و اقتصادی است و براساس فرمایش مقام معظم رهبری، افراد صفر کیلومتر نباید وارد کار وزارت شوند. 

 نظری:‌ مشکلات با اقدام جهادی حل می‌شود نه شعار

سیدغنی نظری خانقاه نماینده مردم خلخال در مجلس هم درباره ویژگی‌های شخصیتی و کاری کابینه آیت‌الله رئیسی می‌گوید: کابینه دولت سیزدهم باید چند سر و گردن از کابینه دولت فعلی بالاتر باشد، چرا که مشکلات در طی سالهای اخیر تلنبار شده و اعضای کابینه حسن روحانی نتوانستند آنها را رفع کنند.

نماینده مردم خلخال در مجلس شورای اسلامی تاکید دارد که مدیران دولت آیت‌الله رئیسی باید افرادی متخصص بوده و به شدت معتقد به نگاه به داخل و تولید داخل و اقتصاد مقاومتی باشند و این رویه که برخی وزرا معتقدند که معاونین وزارتخانه می‌توانند آنجا را بگردانند منسوخ شده و پذیرفتنی نیست.

وی گفت: اعضای کابینه آیت‌الله رئیسی باید کارآمدی خود را نشان دهند و جامعه آن را درک کند، ضمن اینکه داشتن تخصص برای رفع مشکلات می‌تواند سرمایه‌های اجتماعی از دست رفته نظام را بازگرداند. 

حسن ‍پور بیگلری: مدیر پشت میزنشین نمی‌تواند مشکلات امروز مردم را حل کند

شهباز حسن‌پور بیگلری نماینده مردم سیرجان در مجلس ضمن تاکید بر اینکه ما برای بهبود وضعیت مردم در دولت آینده نیاز به مدیرانی جسور و پرانرژی در امور اجرایی و همچنین در حوزه تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری داریم،‌بر این باور است که علاوه بر این باید استفاده از ظرفیت‌های داخلی برای پیشبرد امور و بهبود وضعیت به ویژه در حوزه مسائل معیشتی باید در دستور کار مدیران دولت آینده قرار گیرد؛ چراکه حل بسیاری از مشکلات از مسیر استفاده از توان داخلی چه در حوزه نیروی انسانی و چه در حوزه‌های دیگر می‌گذرد.

حسن‌پور تاکید می کند: یکی از مواردی که امروز مردم ما را رنج می‌دهد، بروکراسی اداری است که این مسأله واقعا مردم ما را خسته کرده و باید فکری برای رفع آن شود. همچنین مدیران دولت آینده باید مدیرانی میدانی باشند و از نزدیک مشکلات مردم را ببینند؛‌ چراکه مدیر پشت میزنشین نمی‌تواند مشکلات امروز مردم را حل کند.

حدادعادل: دولتی روی کار باید که بدنه دولت مانند رزمندگان و ایثارگران جنگ و جبهه کار کنند

 

غلامعلی حدادعادل رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب هم اخیرا در سخنانی با بیان اینکه اکنون هم خدا و هم مردم حجت را بر ما تمام کرده‌اند و مردم از ما انتظار بالایی دارند، تاکید دارد: مردم مشکلات دارند و رفع این مشکلات هم ساده نیست و جاده مسطحی نیست که راحت جلو برویم بلکه آن‌قدر موانع و دست‌انداز ایجاد کرده‌اند که گذشتن از این‌ها مساعی همه را می‌خواهد و همه باید جهادی کار کنند و بیاید دولتی روی کار باید که بدنه دولت مانند رزمندگان و ایثارگران جنگ و جبهه کار کنند و هیچ عذری پذیرفته نیست.

 

آنچه از برآیند نظر صاحبنظران برمی‌آید، کار جهادی و میدانی با عنایت به سیاست‌هایی چون اقتصاد مقاومتی که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم مورد بی توجهی یا کم‌توجهی مفرط واقع شد، کلید کاهش مشکلات کشور است که عموم جامعه نخبگانی کشور بر روی آن توافق و تاکید دارند و دولت آینده باید در چینش کابینه و مدیران بالادستی،‌ میان‌دستی و پایین دستی آنها را مورد توجه ویژه قرار دهد.

 

منبع: فارس

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر