logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲:۴۷
[ شناسه خبر : ۲۱۹۰۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]

موج پنجم کووید ۱۹ کلید خورد/ماسک نمی زنیم تا کرونا بماند

موج-پنجم-کووید-۱۹-کلید-خورد-ماسک-نمی-زنیم-تا-کرونا-بماند
انگار نمی خواهیم باور کنیم که فعلا کرونا با ما خواهد بود و قرار نیست به این زودی ها دست از سر ما بردارد. اما رفتار بهداشتی ما عکس این واقعیت را نشان می‌دهد.

به گزارش موج رسا; تاکنون چهار موج سنگین کرونا را با همه سختی‌ها و تلخی‌های آن پشت سر گذاشته‌ایم و هنوز این بیماری دست از سر ما برنداشته است. اما به نظر می‌رسد رفتارهای بهداشتی و اجتماعی برخی از هموطنان، حکایت از این واقعیت دروغین دارد که کرونا تمام شده و بار سفر بسته و رفته است.

متأسفانه بعد از چهارمین موج کرونا تا هفته گذشته، وضعیت کنترل بیماری در کشور با گونه‌ای بود که انتظار می‌رفت با ماندگاری این شرایط، بتوان به سمت روزهای بدون کرونا گام برداشت. اما، کافی است که آمار ابتلاء و فوتی‌ها کاهش یابد تا بار دیگر شاهد نزولی شدن رفتارهای بهداشتی باشیم و همین موضوع باعث می‌شود به یکباره موج جدیدی از بیماری دوباره پیدا شود.

افزایش شهرهای قرمز کرونایی

تا دو هفته قبل تعداد شهرهای قرمز کرونایی به کمتر از ۱۶ شهر کاهش یافته بود و همین روند ادامه داشت، تا اینکه در آخرین روزهای خرداد ۱۴۰۰ به یکباره ۲۲ شهر کشور قرمز شدند.

وضعیت قرمز کرونا در نوار جنوبی کشور شامل شهرستان‌های تنگستان، دشتستان، دشتی، عسلویه و کنگان (استان بوشهر)، اندیمشک (خوزستان)، ایرانشهر، چابهار، زاهدان و نیک‌شهر (سیستان و بلوچستان)، رودبار جنوب، کهنوج و منوجان (کرمان)، بستک، بندرلنگه، بندرعباس، پارسیان، جاسک، رودان، سیریک، قشم و میناب (هرمزگان) از شنبه ۲۹ خرداد در وضعیت قرمز قرار گرفتند.

بر همین اساس، ۲۲ شهرستان قرمز، ۱۷۵ شهرستان نارنجی و ۲۵۱ شهرستان زرد شدند.

این در حالی است که از روز گذشته ۵ تیر ۱۴۰۰، تعداد شهرهای قرمز کرونایی دوباره افزایش یافت و به ۳۲ شهرستان رسید.

شهرستان‌های مهران (استان ایلام)، تنگستان، دشتستان، دشتی، دیر، عسلویه و کنگان (استان بوشهر)، دماوند و فیروزکوه (استان تهران)، ایرانشهر، خاش، زابل و زاهدان (سیستان و بلوچستان)، گراش، لارستان و لامرد (فارس)، بم، رودبار جنوب، قلعه گنج، کرمان و منوجان (کرمان)، بستک، بندرلنگه، بندرعباس، پارسیان، جاسک، حاجی‌آباد، خمیر، رودان، قشم و میناب (هرمزگان) و شهرستان یزد (استان یزد)، از روز شنبه در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفتند.

در همین حال، روند بستری در شهر تهران افزایشی شده و احتمال قرمز شدن تهران وجود دارد.

در حال حاضر ۳۲ شهرستان قرمز، ۱۷۴ شهرستان نارنجی و ۲۴۲ شهرستان زرد هستند و شهرستان آبی نداریم.

علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، با عنوان این مطلب که روند بیماری فعلاً نزولی است، در عین حال نسبت به افزایش نقاط قرمز کرونایی در کشور هشدار داده و عنوان داشته است که اگر رعایت نکنیم، احتمال قرمز شدن کشور وجود دارد.

وی افزود: سرعت نزول بیماری کمتر شده و اگر رعایت پروتکل‌های بهداشتی را جدی نگیریم، سایر استان‌ها هم می‌توانند درگیر شوند. با توجه به فصل گرما و از طرفی ویروس‌های جهش‌یافته‌ای که وجود دارد، قطعاً می‌تواند برای شیوع بیماری مؤثر باشد.

حضور مردم در محیط‌های عمومی، حکایت از این واقعیت دارد که اغلب بدون ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی تردد می‌کنند. گویی که کرونا رفته و باید خیال ما از این جهت آسوده باشد!!

اما متأسفانه تداوم این روند و برداشتن ماسک از صورت‌ها، می‌تواند عواقب ناگواری همچون موج‌های قبلی به دنبال داشته باشد.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت، تا روز گذشته مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به سه میلیون و ۱۵۷ هزار و ۹۸۳ نفر رسید و مجموع جانباختگان این بیماری نیز به ۸۳ هزار و ۷۱۱ نفر رسید.

ماسک نمی زنیم تا کرونا بماند

شاید در حال حاضر مهم‌ترین سلاح ایمن در مقابله با کرونا، استفاده از ماسک باشد. البته اگر پروتکل‌های بهداشتی همراه با استفاده از ماسک نباشد، نمی‌توان زیاد به ایمنی ماسک امیدوار بود. اما، هر چه باشد در شرایط کنونی که برنامه واکسیناسیون عمومی آغاز نشده و هنوز جمعیت زیادی واکسن نزده اند، زدن ماسک استاندارد و بهداشتی، می‌تواند تا حدود زیادی از مشکلات کرونایی بکاهد. این در حالی است که بررسی‌ها و گزارش‌های رسمی و غیر رسمی حاکی از این است که میزان استفاده از ماسک در جامعه به پایین‌ترین حد خود رسیده است. حتی در مناطق جنوبی کشور که دوباره قرمز شده اند.

نمونه بارز این مدعا، گزارش خبرنگار صدا و سیما از سیستان و بلوچستان بود که مردم مقابل دوربین شبکه خبر، بدون ماسک بودند. البته این وضعیت تنها شامل استان سیستان و بلوچستان نمی‌شود و در سایر استان‌های گرم کشور نیز استفاده از ماسک کاهش یافته است که یکی از دلایل آن، گرمای هوا و تنفس با ماسک است که قدری مشکل می‌شود.

در همین حال، در شهر تهران نیز میزان استفاده از ماسک تا حدودی کاهش یافته است که علت آن نیز، فروکش موج چهارم کرونا بوده است و آنها که ماسک نمی‌زنند، فکر می‌کنند که کرونا رفته است. در حالی که سایه موج پنجم کووید ۱۹ بالای سر ما قرار دارد و هر لحظه غفلت از رعایت پروتکل‌ها، باعث خواهد شد تا دوباره گرفتار موج دیگری شویم.

منبع: مهر

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر