logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۳۰
[ شناسه خبر : ۲۱۸۹۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
مدیرعامل آب و فاضلاب استان زنجان در گفت‌وگو با موج رسا:

98 درصد استان زنجان درگیر خشکسالی است/ کاهش 70 درصدی ورودی آب سد‌های استان زنجان

98-درصد-استان-زنجان-درگیر-خشکسالی-است-کاهش-70-درصدی-ورودی-آب-سد‌های-استان-زنجان
مدیرعامل آب و فاضلاب استان زنجان با اشاره به اینکه 98 درصد مساحت استان زنجان درگیر خشکسالی است گفت: ورودی آب سد‌ها نزدیک به 70 درصد کاهش یافته است.

علیرضا جزء‌قاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به اینکه برخورد قضایی با انشعابات غیرمجاز باید افزایش یابد اظهار کرد: متاسفانه برخی از افراد از طریق انشعاب غیرمجاز از شبکه آب شهری استفاده می‌کنند که باید با این گونه افراد برابر قانون به جد برخورد شود تا شاهد تکرار این نوع تخلفات در سطح استان نباشیم.

وی به کاهش ورودی آب سدهای استان زنجان اشاره کرد و گفت: 75 درصد منابع آبی ما از سفره‌های زیرزمینی تامین می‌شود.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان زنجان با اشاره به اینکه در سالی که منابع آبی خوب باشد 50 درصد منابع آبی شهر زنجان از سد تهم تامین می‌شود ابراز کرد: در خشکسالی این میزان به 30 تا 40 درصد کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه بخشی از آب شرب ابهر و خرمدره از سد کینه‌ورس تامین می‌شود ادامه داد: ورودی آب سد‌های استان زنجان نیز امسال نزدیک به 70 درصد کاهش داشت.

جرء‌قاسمی با بیان اینکه تنها راهکار جلوگیری از کمبود آب و مقابله با تنش آبی بهینه مصرف کردن است خاطر نشان کرد: امیدواریم که سال آینده بارش‌های خوبی داشته باشیم تا بخشی از کسری بارندگی‌ها و افت آب‌های زیرزمینی جبران شود.

وی با تاکید براینکه تر سالی یکی، دو ساله وضعیت منابع آبی را تغییر نمی‌دهد عنوان کرد: مردم باید در مصرف آب توجه داشته باشند چرا که زندگی بدون آب نمی‌تواند جریان داشته باشد.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان زنجان با اشاره به اینکه خشکسالی کل استان زنجان را درگیر کرده است ادامه داد: 98.8 استان زنجان درگیر خشکسالی بوده و تنها بخشی کوچکی از شهرستان طارم وضعیت منابع آبی نرمالی دارد.

وی با اشاره به اینکه این موضوع نشان می‌دهد وضعیت منابع آبی استان زنجان در وضعیت مناسبی قرار ندارد تاکید کرد: کنترل مصرف آب باید در استان زنجان اتفاق بیفتد.

جزء‌قاسمی با اشاره به اینکه بیشترین مصرف آب در بخش کشاورزی است خاطر نشان کرد: حدود 90 درصد منابع آبی در بخش کشاورزی استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی باید اتفاق بیفتد تاکید کرد: تنها 10 درصد منابع آبی در بخش شرب و صنعت استفاده می‌شود.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان زنجان با اشاره به اینکه امسال قطعی برق نیز فعالیت تصفیه خانه‌ها را تحت تاثیر قرار داده است ابراز کرد: تاسیسات حوزه آب شرب در بیش از یک هزار و 200 نقطه استان نصب هستند که تامین و انتقال آب شرب را انجام می‌دهد.

وی گفت: قطعی برق باعث می‌شود برای تامین آب از حجم ذخایر آب استفاده کنیم و استمرار قطعی برق باعث کاهش ذخیره آب شرب شده و این کار می‌تواند تامین آب شرب در نقاط مختلف استان را با مشکل مواجه کند./ع

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر