logo
امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۳:۴۲
[ شناسه خبر : ۲۱۶۱۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
معاون صنایع دستی میراث فرهنگی استان زنجان در گفت‌وگو با موج رسا مطرح کرد؛

سایه رکود همچنان بر سر بازار صنایع دستی استان زنجان

سایه-رکود-همچنان-بر-سر-بازار-صنایع-دستی-استان-زنجان
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: گرانی به وجود آمده و افزایش قیمت مواد اولیه دامن‌گیر به دلیل گرانی دلار ناشی از تحریم‌ها و گرانی دستمزدها موجب افزایش قیمت تمام شده محصولات صنایع دستی شده است.

الناز خدایی‌فرد امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: استان زنجان دارای بیش از 8 هزار صنعتگر است که در 50 رشته صنایع دستی فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه برخی از رشته‌های صنایع دستی زنجان نام آور و مخصوص این استان است، تصریح کرد: زنجان به عنوان شهر جهانی ملیله مشهور بوده و چاقوی زنجان از گذشته خیلی دور دارای معروفیت بوده و مسگری از رشته‌های شاخص و قدیمی شهر زنجان است.

این مسئول بیان داشت: پاپوشی به نام چارق به صورت تخصصی در استان زنجان تولید می‌شود و این استان در رشته‌های زیور آلات سنتی و رکاب سازی در طول 25 سال گذشته حرف‌هایی برای گفتن داشته است تا جاییکه که زنجان نام آور و صاحب سبک در زمینه رکاب سازی است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان عنوان کرد: گیوه یکی دیگر از صنایع دستی استان زنجان است که دارای تولیدات و فروش خوبی بوده و فرش نیز به وفور و با برندها و نقوش خاص منطقه تولید می‌شود.

خدایی‌فرد با اشاره به فعالیت صنعتگران زنجانی در زمینه تولید انواع گلیم، کفپوش، جاجیم و مفرش‌های مختلف، بیان داشت: تولید لباس سنتی، ساز سازی به ویژه سازهای سنتی ترکی زنجان را نام آور کرده است.

وی با بیان اینکه زنجان در سال 97 به عنوان شهر ملی ملیله و در سال 98 به عنوان شهر جهانی ملیله به ثبت رسید، گفت: این استان دارای دو نشان جغرافیایی ملیله و چارق است.

این مسئول خاطرنشان کرد: در حال حاضر مشکلات صنعتگران زنجانی در دو زمینه تاثیرات کرونا و گرانی صنایع دستی قابل بررسی است، افزود: گرانی به وجود آمده و افزایش قیمت مواد اولیه دامنگیر به دلیل گرانی دلار ناشی از تحریم‌ها و گرانی دستمزدها موجب افزایش قیمت تمام شده محصولات صنایع دستی شده است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با بیان اینکه در حال حاضر صنایع دستی جزو اولویت‌های زندگی افراد جامعه نیست و این امر در زمینه فروش صنایع دستی تاثیرگذار بوده است، ادامه داد: گرانی صنایع دستی موجب کاهش مشتری شده است.

خدایی‌فرد با اشاره به اینکه به دلیل شیوع بیماری کرونا و تعطیلی فعالیت‌های گردشگری و نمایشگاه‌های صنایع دستی، میزان فروش صنایع دستی در کشور کاهش چشمگیری یافته است، افزود:  تعطیلی‌های مکرر نیز تاثیرات سختی روی صنعت صنایع دستی گذاشته است.

وی با بیان اینکه ورود گردشگران به استان رونق خوبی به فروش صنایع نام‌آور استان زنجان داده بود، بیان کرد: با ادامه انتشار ویروس کرونا، میزان فروش کاهش یافته است.

این مسئول ادامه داد: امیدواریم با پایان کرونا رونق دوباره به صنعت گردشگری و صنایع دستی بازگشته و شاهد حضور گردشگران داخلی و خارجی در استان زنجان باشیم.//ن

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر