logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۳۰
[ شناسه خبر : ۲۱۵۲۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 9 دقیقه ]
گزارش موج رسا از اهمیت حضور مردم برای تغییر وضعیت اقتصادی کشور؛

اقتصاد کشور 8 سال معطل شعارهای دولت روحانی شد/ بانیان وضع موجود با تصمیمات خلق‌الساعه و غیرکارشناسی جیب مردم را خالی کردند

اقتصاد-کشور-8-سال-معطل-شعارهای-دولت-روحانی-شد-بانیان-وضع-موجود-با-تصمیمات-خلق‌الساعه-و-غیرکارشناسی-جیب-مردم-را-خالی-کردند
کارشناس رشته‌های مختلف معتقدند تصمیمات خلق‌الساعه و غیرکارشناسی تیم اقتصادی دولت و عدم رصد وضعیت بازارها جیب مردم را خالی کرد.

به گزارش موج رسا; کمتر از 16 روز به برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا باقی مانده است و رفته و رفته بر شور انتخاباتی اضافه می‌شود.

بسیاری از تحلیگران معتقدند برای افزایش مشارکت مردمی شعارهای تکراری کارساز نیست و باید دولت آینده برنامه مدونی برای بخش‌های مختلف جامعه به ویژه معیشت و اقتصاد داشته باشد تا بتواند رای اکثریت مردم را به خود جلب کند.

رئیس جمهوری که با رای بالای مردمی انتخاب شود به گفته کارشناسان از قدرت چانه زنی مطلوبی در بین‌الملل و اجماع در داخل کشور برخوردار می‌شود و به همین دلیل باید داوطلبان ریاست جمهوری برنامه‌هایی را ارائه دهند که مردم به برنامه‌های آنان رای دهند.

به نظر می‌رسد برای حضوری گسترده در انتخابات 1400 باید مردم بیشتر از گذشته پای کار باشند چرا که مردم در تعیین سرنوشت خود و کشورشان نقش بی‌بدیلی دارند.

 

*حضور در انتخابات موجب تقویت قدرت و امنیت ملی می‌شود

در 42 سال گذشته میزان حضور مردم در انتخابات پر رنگ بوده و گاهی صوف فشرده و طولانی انتخابات رسانه‌های بیگانه را با شگفتی مواجه کرده است، حضور گسترده مردم در انتخابات موجب تقویت قدرت و امنیت ملی، وحدت، همدلی و نشاط و شادی در بین آحاد جامعه می‌شود.

انتخابات در کشور ایران بر مبنای قانون بوده و با تشکیل ستاد انتخابات و هئیت‌های اجرایی از تاریخ 11 اسفند عملا فعالیت‌های انتخاباتی در کشور آغاز شده است.

داوطلبان ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا با ثبت‌نام در این دوره انتخابات شور انتخاباتی را در بین مردم افزایش داده و با نزدیک شدن به 28 خرداد هر روز بر شور انتخاباتی افزوده می‌شود.

چهره‌های سرشناسی در این دوره انتخابات شرکت کرده‌اند که اقبال مردم به برخی از افراد بیشتر بوده و ثبت‌نام برخی‌ها نیز به مذاق مردم خوش نیامده است که با اعلام تایید صلاحیت‌ها در نهایت از 7 گزینه تایید صلاحیت شده باید یک نفر از سوی مردم بر کرسی ریاست جمهوری تکیه بزند.

اگر چه امروز مردم در شرایط جنگ اقتصادی و رنج و سختی قرار دارند اما این موضوع نمی‌تواند دلیلی بر عدم مشارکت در انتخابات باشد اگر چه رسانه‌های بیگانه از روزهای نخست تلاش می‌کنند تا میزان مشارکت مردم را پایین نشان داده و از مردم دعوت کنند به دلیل مشکلات موجود و ناتوانی دولت فعلی در اداره کشور در انتخابات شرکت نکنند.

دشمنان نظام اسلامی با رسانه پای کار آمده و همچون 42 سال گذشته با تبلیغات سوء به دنبال خدشه دار کردن انتخابات هستند، این رسانه‌ها با اعلام تشریفاتی یا انتصابی بودن انتخابات و ایجاد یاس و نا امیدی و برجسته کردن مشکلات کشور سعی در عدم حضور مردم در پای صندوق‌های رای دارند.

"حسین محمودی اصل" کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اظهار داشت: مشکلی که در دولت فعلی وجود دارد ندیدن لایه‌های تاثیرگذاری تصمیمات از یک متغییر به سایر متغییرها است به عنوان مثال زمانی که ارز 4 هزار و 200 لحاظ می‌شد باید تبعات آن نیز در نظر گرفته می‌شد که با چه روندی قرار است عواید آن به مصرف کننده نهایی برسد و اگر نرسید و به مشکل برخوردیم استراتژی برای حل مشکل چیست؟

 

*تصمیمات دولت فعلی دوام چند روزه داشت

وی با بیان اینکه دولت از تاثیر یک تصمیم و جابه‌جایی یک متغییر بر متغییرهای دیگر خوشحال بود اما این تصمیمات چند روز دوام پیدا نمی‌کرد و تعادل برهم می‌خورد، افزود: نیاز است در دولت بعدی برای هر تصمیمی که منجر به تغییر یک متغییر می‌شود تا چندین لایه تاثیرات بر متغییرهای دیگر بررسی شده و با کار کارشناسی یا از کار منصرف شد و یا جهت را عوض کرد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: باید دولت آینده سناریور محور بوده و با توجه به موضوع و تعیین متغییرها برنامه ارائه کرده و برای هر شرایطی سناریور داشته و برای عارضه جدید ناشی از تصمیم برنامه مشخصی داشته باشد.

کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه وجود 300 تا 400 بخشنامه در موضوع بورس فاجعه است، ادامه داد: تصمیمات خلق‌الساعه و عدم رصد مختصات بازارها از دیگر مشکلات دولت فعلی بود.

محمودی اصل ادامه داد: دولت بعدی باید به مشکلات جوانان رسیدگی کرده و با تغییر رویکرد به دنبال حل مشکلات جوانان بوده و نباید به جوان به عنوان معضل و انسان بیکار نگاه کند بلکه باید رویکرد را عوض و با ایجاد ارزش افزوده و توجه به تولید دانش بنیان که نیاز به جوانان تحصیلکرده و توانمند داریم توجه بیشتری نماید.

وی با بیان اینکه در صورت توجه به تولید دانش بنیان فضای کسب و کار باز شده و از طریق تبدل مواد خام به کالای ساخته شده ارزش افزوده صادرات غیر نفتی افزایش یابد، ادامه یابد: اشتباه این است که تنها به ایجاد اشتغال فکر می‌کنیم و منتی بر جوانان می‌گذاریم.

این مسئول یادآور شد: رویکرد نگاه به مسائل باید تغییر کرده و تصمیمات اقتصادی در بستر اقتصادی گرفته شده و ملاحظات سیاسی در تصمیمات اقتصادی به حداقل برسد.

کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه برنامه‌ها و قوانین خوبی در کشور وجود دارد، افزود: اما نسبت به این برنامه‌ها خروجی مناسب، نظام مدیریتی توانمند و ساختارمند نداریم و دولت آینده باید به ایجاد نظام مدیریتی ساختارمند و توانمند و پویا اقدام کند.

محمودی اصل بیان داشت: انتخاب رئیس جمهور با آرای قدرت چانه زنی رئیس جمهور را افزایش می دهد که باید بسترهای لازم برای حضور حداکثری در انتخابات فراهم شود.

وی با بیان اینکه دولت آینده باید از برنامه‌های شعاری و پوپولیستی دور بوده و برنامه‌های او  کپی پیست نباشد، افزود: مردم باید احساس کنند رای آنها مفید بوده و کاندیداها دارای برنامه‌های واقع بینانه هستند.

این استاد دانشگاه یادآور شد: رئیس جمهوری که پس از یک سال هنوز بورس را نشناخته و می‌گوید ما بورس را به اوج رساندیم نمی تواند کاری برای ارتقای بورس انجام دهد.

محمد اسماعیلی کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا، اظهار داشت: مردم ایران طی 42 سال گذشته در تعیین سرنوشت خود تاثیرگذار بوده‌اند و در این دوره نیز برای تعیین سرنوشت کشور در پای صندوق‌های رای حاضر می‌شوند.

وی با بیان اینکه در صورتی که کسی مردم را ترغیب به عدم مشارکت در انتخابات کند کار غیر اخلاقی و غیر شرعی انجام داده است، گفت: برای دفاع از نظام اسلامی در برابر توطئه‌های دشمنان باید در انتخابات شرکت کرد.

این مسئول بیان داشت: درصورتی که رئیس جمهور با رای بالای مردم انتخاب شود قدرت چانه زنی بالایی داشته و در مشکلات داخلی و خارجی را حل می‌کند و برای انتخاب رئیس جمهور آینده با اکثریت آراد باید انتخاب کرد.

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه تایید صلاحیت افراد در چارچوب قانون از سوی شورای نگهبان انجام شده است، ادامه داد: 7 نفر از طیف‌های مختلف برای کاندیداتوری انتخاب شده‌اند که می‌توانند تنور انتخابات را گرم کنند.

 

*دولت فعلی با شعار هشت سال کشور را معطل نگه داشت

اسماعیلی یادآور شد: دولت فعلی با شعار هشت سال کشور را معطل نگه داشت و نتوانست گرهی از مشکلات مردم باز کند و به همین دلیل هر روز مردم در مشکلات اقتصاد غرق شدند.

وی با اشاره به اینکه عدم کارآیی مسئولان فعلی زمینه کاهش حضور در انتخابات را فراهم کرده است، گفت: کاندیداها باید برنامه‌های مسنجمی برای حل مشکلات کشور ارائه کنند تا مردم با امید بیشتری در پای صندوق‌های رای حاضر شوند.

این مسئول تصریح کرد: حضور گسترده در انتخابات نشان می‌دهد که کشور در مسیر بن بست قرار نگرفته و تبلیغات سوء دشمنان خنثی می‌شود.

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: با گذشت هشت سال از ریاست جمهوری روحانی بسیاری از وعده‌های او محقق نشده است و به نظر می‌رسد کشور نیاز به تغییر انتخاباتی دارد تا کسی که می‌تواند مشکلات مردم را حل کند بر مسند ریاست جمهوری بنشیند.

نائب رئیس کمسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا، اظهار داشت: در 42 سال گذشته دشمنان نظام اسلامی همواره به دنبال ضربه زدن به نظام اسلامی بوده و در برگزاری انتخابات در کشور این راهبرد را ادامه داده‌اند.

حجت‌الاسلام حسن شجاعی با بیان اینکه بیشتر مشکلات اقتصادی کشور به سوء مدیریت مسئولان و ایجاد تنگناها از سوی دشمنان بوده است، ادامه داد: باید با آرایش جنگی توطئه‌های دشمنان را خنثی کرد.

 

*دولت آرایش اقتصادی نداشت

وی با بیان اینکه نداشتن آرایش دفاع اقتصادی از سوی دولت مشکلات بسیاری را برای مردم به وجود آورد، ادامه داد: تصمیمات دولت فعلی همواره برای شرایط عادی بوده و این امر ضربات سنگینی را به مردم وارد کرده است.

نماینده مردم ابهر و خرم‌دره در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: دولت آینده باید برنامه قوی و فوری برای رفع مشکلات اقتصادی کشور داشته باشد تا مردم از این شرایط سخت عبور کنند.

حجت‌الاسلام شجاعی خاطرنشان کرد: فساد واگیردار از دیگر مشکلات دولت فعلی است که باید دولت آینده برای حل این مشکل اقدام کند.

وی با بیان اینکه حساسیت نسبت به فساد در جامعه کمرنگ شده است، ادامه داد: برخی مسئولان بر روی فسادهای به وجود آمده سرپوش گذاشته‌اند.

نائب رئیس کمسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کناره‌گیری از انتخابات به بهبود شرایط امروز کمک نمی‌کند و باید با انتخاب درست، به برنامه کاندیداها کمک کرد.

حجت‌الاسلام شجاعی یادآور شد: باید به تفکری رای داد که حل مشکلات کشور را به گفت‌و‌گو با دشمنان گره نزده و برنامه عملیاتی برای حل مشکلات کشور داشته باشد.

وی یادآور شد: دولت تازه نفس و انقلابی و مردمی می‌تواند مشکلات مردم را حل کند که باید با حضور در پای صندوق‌های رای سرنوشت کشور را تعیین کرد.

انتخابات 1400 در 28 خرداد ماه برگزار می‌شود که حضور در پای صندوق‌های رای همچون سال‌های گذشته از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که به نظر می‌رسد علیرغم توطئه‌های دشمنان، مردم در پای صندوق رای حضور یابند.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر