logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۲۹
[ شناسه خبر : ۲۱۴۱۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
در دیدار اعضای شورای هماهنگی صنعت آب و برق مطرح شد؛

عبور از شرایط دشوار تابستان و اوج مصرف با فرهنگ‌سازی و مساعدت رسانه ملی میسر می‌شود

عبور-از-شرایط-دشوار-تابستان-و-اوج-مصرف-با-فرهنگ‌سازی-و-مساعدت-رسانه-ملی-میسر-می‌شود
مدیرکل صدا و سیمای مرکز زنجان گفت: عبور از شرایط دشوار تابستان و اوج مصرف با فرهنگ‌سازی و مساعدت رسانه ملی و همراهی و همکاری مردم نجیب استان میسر خواهد شد.

به گزارش موج رسا; به نقل از روابط عمومی صدا و سیمای مرکز زنجان، محسن لطیفی در جمع اعضاء شورای هماهنگی صنعت آب و برق استان با اشاره به شرایط اقلیمی کشور اظهار داشت: با  توجه به کمبود آب و لزوم صرفه جویی در مصرف برق، استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی می‌تواند زمینه ساز هدایت فرهنگ سازی مناسب و هدایت جامعه به سوی اصلاح الگوی مصرف در جامعه باشد .

وی افزود: به منظور ایجاد باور ملی و افزایش آگاهی در زمینه مصرف هوشمندانه و رعایت کامل اصل صرفه جویی باید تدابیر ویژه‌ای در  مدیریت مصرف مورد توجه قرار گیرد.

این مسئول اضافه کرد: افزایش آگاهی عمومی و ایجاد انگیزه و علاقه‌مندی برای مدیریت مصرف آب و برق محورهایی هستند که رسانه‌ می‌تواند پیرامون آنها اطلاع‌رسانی کند و مردم را از مشکلاتی که در اثر مصرف بی رویه با آن دست به گریبان می‌شوند، بیشتر آگاه کند، در واقع مصرف‌کنندگان می‌دانند که تلاش امروز آنان برای رفاه بیشتر فرزندانشان و حفظ منابع آب و برق برای آیندگان است.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز زنجان با تاکید بر نقش بسزای آموزه‌های دینی در حوزه صرفه جویی انرژی افزود: رسانه ملی می‌تواند در آگاه سازی مردم از تأثیر نامطلوب مصرف بی‌رویه انرژِی در زندگی کنونی و سرنوشت نسلهای آینده نقش موثری را ایفا نماید .

وی بر آمادگی کامل رسانه استانی در خصوص برنامه سازی با مشارکت نهادهای ذیربط با موضوع صرفه جویی در مصرف انرژی تاکید کرد.

رئیس شورای هماهنگی صنعت آب و برق استان زنجان هم ضمن تقدیر از انعکاس برنامه‌ها و مشکلات این صنعت از طریق رسانه استانی تصریح کرد: با توجه به کاهش شدید بارش‌ها در استان زنجان و به دنبال آن کمبود تولید در نیروگاه‌های برق آبی و افزایش دمای هوا باید برنامه‌های مدونی طراحی شود تا در صورت همکاری همگانی به سلامت از پیک بار تابستان ۱۴۰۰ عبور کنیم.

مدیرعامل توزیع نیروی برق استان زنجان با بیان اینکه ضروری است تا با ارائه طرح‌های مدون و کاربردی نسبت به اجرای برنامه‌های تدوین شده با حساسیت بالا اقدام شود، گفت: همکاری بین بخشی دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی در کاهش حداکثری مصرف انرژی در فضاهای اداری ضروری است.

علیزاده با تاکید بر این مطلب که زنجان تابستان سختی در حوزه مصرف آب و برق در پیش رو دارد افزود: عبور موفق از این دوران صرفا با فرهنگ سازی رسانه استانی و همکاری تمام بخش‌های مصرف امکان پذیر است.

وی با بیان اینکه بیش از ۷۱ درصد از انرژی برق زنجان در بخش صنعتی و کشاورزی مصرف می‌شود، گفت: باید مدیریت مصرف برق در استان مورد توجه قرار گیرد.

خلجی، مدیرعامل برق منطقه‌ای زنجان هم در این جلسه به افزایش زودرس دمای هوا در استان اشاره کرد و گفت: براساس پیش‌بینی‌های انجام شده مصرف برق در استان به بیش از ۲۱ درصد افزایش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه شاهد رشد مصرف برق در پیک بار برق منطقه‌ای زنجان خواهیم بود،اظهار کرد: با توجه به خشکسالی و کاهش قدرت تولید برق در کشور، تامین برق برای مشترکان خانگی، صنعتی و کشاورزی استان همکاری مشترکین را می طلبد.

مدیرعامل برق منطقه‌ای زنجان گفت:اولویت اصلی دیسپاچینگ ملی حفظ پایداری شبکه سراسری است و براساس دستور ابلاغ شده شرکت توانیر، سقف مصرف قابل تامین برق برای شرکت‌های توزیع و مشترکین اختصاصی برق منطقه‌ای زنجان و قزوین ، ۱269 مگاوات برای خردادماه و ۱۵۴۳ مگاوات برای تیر تا شهریور تعیین شده است.

 خلجی با تاکید بر این مطلب که با هردرجه از افزایش دما1000مگاوات افزایش مصرف برق داریم، به لزوم رعایت سهمیه تعیین شده در هر استان و فرهنگ سازی نحوه صرفه جویی اشاره کرد و ابراز داشت: در صورت عدم رعایت سهمیه تعیین شده به استان‌های منطقه خاموشی اعمال می شود.

وی به موضوع رمز ارزها در شرکت‌های توزیع برق اشاره کرد و  یادآور شد: رمز ارزهای مجاز در زمان پیک بار نباید هیچ گونه فعالیتی داشته باشند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان هم با اشاره به کاهش شدید نزولات جوی در زنجان گفت: ورودی آب به سدهای استان به طور متوسط از اول مهرماه سال گذشته 67درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

افشاری افزود: شرکت آب منطقه‌ای زنجان در تلاش است با اتخاذ تدابیر لازم و بهره مندی از ظرفیت رسانه استانی جهت مدیریت بهینه مخازن سدها نسبت به مدیریت خروجی سدها با لحاظ حقابه‌ها و مصارف اولویت دار از جمله شرب، با هماهنگی شرکت آب و فاضلاب استان تابستان امسال را با حداقل آسیب سپری کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای با تاکید بر کمبود روان آب به دلیل کاهش محسوس بارندگی‌ها، از کشاورزان و حقابه بران حاشیه رودخانه‌ها خواست از کشت محصولات پر آب طلب خودداری و جهت مدیریت مزرعه با کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه‌ای زنجان همکاری کنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان نیز در این نشست اظهار داشت: با توجه به شرایط موجود پیش بینی های لازم برای تقویت زیرساخت های تامین و آبرسانی در شهرهای استان انجام شده ولی در خصوص آبرسانی در برخی روستاهای استان نگرانی داریم.

 جزء قاسمی با بیان اینکه سال کم آبی پیش رو داریم، افزود: میزان بارندگی ها در استان زنجان نسبت به بلند مدت نیز 5/54درصد کاهش داشته است و این نشان می دهد با لحاظ شرایط کلی و وضعیت بارندگی ها در استان، امسال تابستان سختی خواهیم داشت. 

جزء قاسمی ادامه داد: اصلاح فرهنگ مصرف وتبلیغ آن از طریق صدا و سیما، راه برون رفت از شرایط فعلی در روستاها بوده و وقت آن فرا رسیده است تا روستائیان مصارف غیر ضرور همچون مصرف آب شرب برای آبیاری باغ و باغچه و احشام را متوقف کنند.

مدیرعامل شرکت آبفای استان زنجان گفت: تولید آب در روستاها بیشتر از نیاز این مناطق بوده و هزینه ناچیز آب بها باعث شده است تا صرفه جویی در مصرف این ماده گرانبها مغفول بماند.

جزء قاسمی با اشاره به اینکه در کوتاه مدت منابع جدیدی برای تامین آب آشامیدنی در استان زنجان وجود ندارد خاطرنشان کرد: هم اکنون بیش از ۷۵ درصد از آب آشامیدنی در این استان از طریق سفره های آب زیر زمینی و ۲۵ درصد نیز از آب های سطحی تامین می شود.

در پایان این جلسه از تلاشهای مدیرکل و تعدادی از معاونین مرکز به پاس پرداخت مناسب و تبلیغ فرهنگ مصرف بهینه انرژی با اهدای لوح تقدیر ، قدردانی شد .//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر