logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۱۳
[ شناسه خبر : ۲۱۳۷۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 23 دقیقه ]
موج رسا گزارش می دهد؛

وحدت کلمه و تکیه به توان داخلی، رمز آزادسازی خرمشهر/ آزادسازی خرمشهر نتیجه جنگ را تغییر داد

وحدت-کلمه-و-تکیه-به-توان-داخلی،-رمز-آزادسازی-خرمشهر-آزادسازی-خرمشهر-نتیجه-جنگ-را-تغییر-داد
خرمشهر، شهر خون 575 روز در محاصره رژیم بعثی عراق بود اما با مجاهدت رزمندگان ایرانی که با وحدت کلمه، توکل بر خداوند، توسل به ائمه، اطاعت از فرمان ولی فقیه و تکیه به توان، ظرفیت و امکانات داخلی در سوم خرداد سال 61 آزاد شد و حتی رزمندگان ایرانی تا شهر بصره عراق نیز پیش رفتند.

به گزارش موج رسا; دوران 8 ساله دفاع مقدس و جنگ تحمیلی در کنار اینکه به دلیل وجود جنگ، خسارت‌ها و لطمه‌های مادی زیادی بر کشور وارد کرد اما در کنار آن نشان داد که کلید حل تمام مسائل و مشکلات در درون کشور  بوده و با تکیه بر توان و ظرفیت داخلی می‌توان تمام قله‌های پیشرفت در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، نظامی، فرهنگی و اجتماعی را فتح کرد که آزادی خرمشهر در سوم خرداد سال 61 نمونه بارزی از تکیه بر توان و ظرفیت داخلی است که متاسفانه گاهی این توان و ظرفیت از چشم برخی مسئولین داخلی، غافل مانده و در بیرون از مرزها به دنبال راه نجات هستند و البته همین موضوع باعث می‌شود که عملکرد جریان غربگرا و لیبرال، سبب فراموشی مجاهدت رزمندگان اسلام شود.

رزمندگان دیار غواصان دریادل یعنی زنجان نیز حضور پررنگ و چشمگیری در تمام عملیات‌های جنگ تحمیلی به‌ویژه بیت‌المقدس داشته و خط‌شکن بودند که سبب فتح پیروزی‌های بزرگ از جمله آزادی خرمشهر شدند و زنجان به دیار خط‌شکنان نیز معروف است.

 

*‌ استراتژی انقلابی از زمان جنگ تحمیلی تعریف شده است

سردار محمدتقی اوصانلو، فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهدا(ع) با بیان اینکه استراتژی انقلابی در زمان جنگ از طرف سردار محسن رضایی (فرمانده وقت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) برای ما تعریف شده است، می‌گوید: استراتژی انقلابی یعنی حضور جهادی مردم در صحنه، جنگ در شب و نفوذ به عمق دشمن که خوشبختانه بعد از عزل بنی‌صدر از ریاست‌جمهوری در مدت اندکی توانستیم به این استراتژی برسیم.

وی اظهار می‌کند: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی بعد از انجام چند عملیات از جمله بستان و فتح‌المبین به یک جرات و به این نتیجه رسیدند و نتیجه این بود که فرمایش حضرت امام خمینی(ره) مبنی بر «ما می‌توانیم» خودش را نشان داد.

اوصانلو با بیان اینکه نیروهای مسلح، طرحی برای آزادسازی خرمشهر ریختند اما دشمن هم می‌دانست که بعد از عملیات فتح‌المبین، خرمشهر اولین عملیاتی است که ما انجام خواهیم داد، خاطرنشان می‌کند: اینکه دشمن می‌دانست اولین عملیات و هدف ما بعد از فتح‌المبین، آزادی خرمشهر است برای ما سخت بود.

وی با بیان اینکه فاصله بین خط اول ما تا خرمشهر 120 کیلومتر و در عرض نیز از کارون تا دژ مرزی در بعضی جاها 60 کیلومتر و در بعضی جاها 35 تا 40 کیلومتر بود، می‌افزاید: این محدوده بسیار وسیع و عظیم عملیاتی است که ما می‌خواستیم بین اهواز، خرمشهر و بصره انجام دهیم و وسعت عملیات حدود 5 هزار کیلومتر بود و دشمن هم متوجه بود که ما می‌خواهیم خرمشهر را آزاد کنیم.

 

*‌ علی‌رغم خستگی نیروها بعد از عملیات فتح‌المبین، استراتژی انقلاب به رزمندگان روحیه داد

فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهدا(ع) با بیان اینکه فاصله بین پایان عملیات فتح‌المبین تا آغاز عملیات بیت‌المقدس فقط یک ماه بود، می‌گوید: دشمن فکر می‌کرد که ما حداقل 4 ماه زمان می‌خواهیم که خودمان را آماده کنیم شناسایی، آماده‌سازی تجهیزات و نیروها 4 ماه زمان می‌برد چرا که اکثر نیروهای زبده و فرماندهان از عملیات فتح‌المبین، زخمی بودند اما استراتژی انقلاب به نیروها و رزمندگان روحیه می‌داد.

وی با بیان اینکه برخی فرماندهان می‌گفتند عملیات بیت‌المقدس را با مقداری فاصله زمانی از فتح‌المبین آغاز کنیم، اظهار می‌کند: اما نظر و عقیده فرماندهان بالادستی این بود که هر چه زودتر آغاز کنیم به همان اندازه، دشمن را غافلگیر می‌کنیم لذا عملیات بیت‌المقدس، یک ماه بعد از پایان عملیات فتح‌المبین در ساعت 30 دقیقه بامداد 10 اردیبهشت سال 61 آغاز شد.

اوصانلو با بیان اینکه عملیات بیت‌المقدس با رمز مبارک «یا علی ابن ابی طالب» از چند محور آغاز شد و به سمت دشمن، هجوم آوردیم، خاطرنشان می‌کند: دشمن، باور نمی‌کرد که ما بتوانیم این کار را انجام دهیم اما وقتی عملیات آغاز شد، نبرد در بعضی جبهه‌ها مخصوصاً در جبه‌های شمال به جنوب اهواز به خرمشهر، سخت به جلو رفت اما رسیدن نیروهای ما به جاده اهواز- خرمشهر، فوق‌العاده مهم بود و این باعث شد تا تمام رزمندگان توانستند به سنگرهای دشمن، هجوم آورند و دشمن به شدت با تانک‌ها از اطراف، حمله کرد و فشار آورد و 9 روز، طول کشید تا عملیات در آن نقطه، تثبیت شود.

اوصانلو با بیان اینکه ما از 40 کیلومتری خرمشهر از طریق کارون، وارد جاده اهواز- خرمشهر شده و در محاصره افتاده بودیم، می‌افزاید: به شدت دشمن از هر 2 طرف به ما فشار وارد می‌آورد اما به مرور زمان، احساس کردند که رفته‌رفته ضعیف‌تر می شوند و به مرور، تخلیه و عقب‌نشینی کردند و حضور ما در 18 اردیبهشت 61 در 40 کیلومتری خرمشهر تثبیت شد و در واقع، مرحله اول عملیات بعد از 10 روز جنگ بی‌امان و شبانه‌روزی تثبیت شد.

فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهدا(ع) با بیان اینکه در مرحله دوم عملیات بیت‌المقدس نیز مصوب شد به سمت دژ مرزی رفتیم، می‌گوید: رزمندگان اسلام در این مرحله تا دروازه‌های تنومه، پیشروی کردند یعنی از مرزها و دژهای عراق عبور کردیم و یک دیوار آهنین تانک در جلوی بصره و تنومه ایجاد شده بود در حالی که بزرگترین اسلحه رزمندگان اسلام، آرپی‌جی 7 بود اما عراقی‌ها با تانک، محاصره کرده بودند.

وی با بیان اینکه کم‌کم به طلوع آفتاب نزدیک می‌شدیم که ما محاصره کردیم و به دژ مرزی رسیدیم، اظهار می‌کند: سپس مرحله سوم عملیات که برای محاصره خرمشهر بود، آغاز شد و خیلی عجیب بود زیرا فرمایش امام(ره) مبنی بر اینکه خرمشهر را خدا آزاد کرد در این مرحله، تفسیر می‌شود.

اوصانلو خاطرنشان می‌کند: وقتی به ورودی نخلستان‌های شلمچه رسیدیم، خاکریز بلندی وجود داشت به‌طوری که وقتی به بالای خاکریز رفتیم، سُر خوردیم و به زمین افتادیم.

وی ادامه می‌دهد: با شهید بسطامیان بر روی خاکریز نشسته بودیم و به آن طرف نگاه می‌کردیم و دیدم کسی ما را نمی‌زند که به شهید بسطامیان گفتم پس کجا رفتند؟ به آن طرف خاکریز به سمت نخلستان و سنگرهای عراقی‌ها که نگاه کردم، هرچه نگاه کردم دیدم جنازه است در حالی که ما اولین نفر بودیم که رسیده بودیم اما سوال این بود که چه کسی این‌ها را کُشته است؟!

فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهدا(ع) با بیان اینکه جنگ بسیار سختی در داخل نخلستان، رخ داد، می‌گوید: به تمام جنازه‌ها نگاه کردم و دیدم که از سمت راست، تیر خورده بودند و صحنه عجیبی بود. نبرد را از ساعت 10 شب آغاز کرده بودیم و وقتی ساعت 5 بامداد، دوباره به جاده اهواز- خرمشهر رسیدیم و اهواز و خرمشهر در مرحله سوم عملیات 100 درصد محاصره شد.

وی با بیان اینکه درگیری‌ها خیلی سنگین و سخت بود که به دروازه‌های خرمشهر رسیدیم، اظهار می‌کند: ساعت 5 صبح، خرمشهر به صورت 100 درصد محاصره شد. تمام نیروها خسته بودند چرا که از شب تا صبح، جنگیده بودند و بیش از 20 روز بود که جنگ می‌کردند اما وقتی به دروازه‌های ورودی خرمشهر رسیدیم، پاتک دشمن در اینجا آغاز شد و دشمن تا شب در این پاتک‌ها حدود یک هزار نفر تلفات داد.

 

*‌ سوم خرداد 61

اوصانلو می‌گوید: ساعت 6 صبح روز سوم خرداد، وارد خرمشهر شدیم و محلی که امروز «میدان مقاومت» نام دارد، تانک‌های دشمن به شدت درگیر بودند و بعد از اینکه دشمن در میدان مقاومت، شکست خورد ما به سمت گمرک حرکت کردیم.

فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهدا(ع) اظهار می‌کند: در آنجا به یک منزل، مشکوک شدم که هم سالم بود و هم درب آن بسته بود. درب را باز کردیم و وقتی وارد شدیم، دیدیم که از داخل با کُلت، تیراندازی می‌کنند که از آنجا فهمیدیم که آن‌ها فرمانده هستند. حدود 15 نفر در آنجا کشته شده و بقیه حدود 30 نفر تسلیم شدند.

وی خاطرنشان می‌کند: حدود ساعت 11 صبح بود و بعد از اینکه مرکز فرماندهی خرمشهر، سقوط کرد، شهید حمید باکری (فرمانده گردان) را نیز صدا کردیم و آمد و صحنه را دید و مشاهده کردیم که درگیری‌ها در تمام صحنه‌ها خودبه‌خود اُفت کرد چون فرماندهی خرمشهر سقوط کرد. حدود ساعت 13:30 بعدازظهر بود که خرمشهر به طور کامل آزاد شد و همه ما خسته شده بودیم که خبر آزادی را از رادیو شنیدیم که گفت «خرمشهر، شهر خون آزاد شد.»

 

*‌ استفاده خوبی از عملیات فتح‌المبین برای طراحی عملیات بیت‌المقدس شد

سردار جهانبخش کرمی، فرمانده سپاه انصارالمهدی(عج) استان زنجان نیز با بیان اینکه عملیات بیت‌المقدس با هدایت، رهبری و فرماندهی حضرت امام خمینی(ره) انجام شد، می‌ید: بعد از عزل و فرار بنی‌صدر، عملیات‌های موفقی توسط ارتش، سپاه، بسیج و نیروهای مسلح اجرا شد و اولین بار بود که امام خمینی(ره) فرمودند حصر آبادان باید شکسته شود که رزمندگان اسلام در عملیات ثامن‌الائمه، فرمان امام(ره) را با عزت اجرا کردند. سپس عملیات‌های طریق‌القدس و فتح‌المبین که فتح‌الفتوح بود، اجرا شد و زمینه برای اجرای عملیات بیت‌المقدس فراهم شد.

وی با بیان اینکه استفاده خوبی از عملیات فتح‌المبین برای طرح‌ریزی و اجرای عملیات بیت‌المقدس شد، اظهار می‌کند: وحدت بین سپاه، بسیج و ارتش به رهبری امام امت، آمادگی نیروهای مسلح و بالا بودن روحیه نیروهای مسلح برای اجرای عملیات، نمایان بود و در طرف مقابل، دشمنی که می‌خواست کشور ما را در عرض 10 روز، اِشغال، تصرف و تجزیه کند.

کرمی با بیان اینکه دشمن، همه چیز خود را از دست داده بود و یک اهرم بزرگ یعنی همین خرمشهر مانده بود، خاطرنشان می‌کند: صدام، تمام توان خود را گذاشته و دستور داده بود که از خرمشهر باید دفاع کنیم و به هر قیمتی شده، خرمشهر باید حفظ شود.

وی می‌افزاید: در منطقه عملیاتی بیت‌المقدس بیش از 60 هزار نفر از نیروهای ارتش بعثی با همه تجهیزات و امکانات، مستقر شده و موانعی که ایجاد کرده بودند هم موانع طبیعی دورتادور منطقه عملیاتی بود که ورود از هر طرف را با مشکل مواجه کرده بود و علاوه بر آن موانع مصنوعی نیز بود که ارتش صدام، شبیه طرح اسرائیل در کانال سوئز ایجاد کرده بود و این موانع، غیر قابل نفوذ بود و صدام، اعلام کرده بود اگر ایرانیان بتوانند خرمشهر را بگیرند، من کلید بصره را هم به آنان می‌دهم.

فرمانده سپاه انصارالمهدی(عج) استان زنجان می‌گوید: از این طرف هم انتظارات و مطالبات مردم و امام خمینی(ره) از نیروهای مسلح، آزادسازی خرمشهر بود. نیروهای مسلح، تحت قرارگاه مرکزی کربلا آماده شدند و در شب دهم اردیبهشت، عملیات آغاز شد گرچه عملیات بسیار سخت بود اما ولایتمداری، آمادگی رزمندگان اسلام، وحدت و روحیه بالای رزمندگان و عنایت خداوند متعال سبب فتح خرمشهر شد.

وی با اشاره به نقش گردان‌های زنجانی در آزادسازی خرمشهر اظهار می‌کند: برای شکستن مقاومت به گردان شهید مطهری زنجان به فرماندهی شهید رحیم تاران و جانشینی شهید حسن آندی، ماموریت داده می‌شود و این‌ها به عمق دشمن نفوذ کردند و از پشت به دشمن زدند و خودشان را عاشورایی و شهادت‌طلبانه به دشمن زدند و کمر دشمن را شکستند.

کرمی با اشاره به خاطره‌ای از شهید مسعود منتجبی خاطرنشان می‌کند: پیکر این شهید، سال گذشته تفحص و شناسایی شد که از پشت و عقبه به دمشن، حمله کرده بودند. این یک بخشی از نقش گردان‌های زنجان در آزادی خرمشهر بود و گردان‌های زنجان در 4 مرحله عملیات بیت‌المقدس، خط‌شکن بودند.

فرمانده سپاه انصارالمهدی(عج) با بیان اینکه مرحله چهارم عملیات بیت‌المقدس از یکم خردادماه آغاز شد، می‌گوید: رزمندگان اسلام در سومین روز خرداد 61 با لطف و عنایت خداوند متعال و نصرت الهی وارد شهر خرمشهر شدند که صحنه بسیار شیرین و زیبایی بود و هیچکس قادر به تعریف آن نیست چون هر خواننده و شنونده‌ای آرزو می‌کند که کاش آن لحظه در آنجا بودم.

وی می‌افزاید: خرمشهر غریب 575 روز در اِشغال و محاصره رژیم بعثی بود. رزمندگان اسلام که وارد خرمشهر شدند، صدای «الله اکبر، یاعلی یا زهرا یا حسین» به آسمان بلند شده بود و رزمندگان در کوچه‌ها و خیابان‌های خرمشهر، سجده شکر به جا آورده و نماز شکر اقامه می‌کردند و بوسه بر خاک خرمشهر می‌زدند.

کرمی ادامه می‌دهد: صحنه تاریخی بسیجیان که برای همیشه تاریخ خواهد ماند در مسجد جامع خرمشهر به نمایش گذاشتند. بسیجیان، پاسداران و ارتشی‌ها در این عملیات، دوشادوش یکدیگر پیشروی می‌کردند و یکی از پاسداران زنجانی در حین پیشروی به داخل خرمشهر، برادرش زخمی و در حال شهادت بود که اصلا نگاهی به نکرده و حتی زخمش را هم نبسته بود و به طرف خرمشهر پیشروی کرده بود.

وی با بیان اینکه صدام گفته بود که در خرمشهر تا آخر می‌ایستیم اما احمد زیدان (فرمانده خرمشهر) در حال فرار در میدان مین، کشته شده و 16 هزار نفر از نیروهای مخصوص صدام در عملیات بیت‌المقدس کُشته و 19 هزار نفر هم اسیر شدند که اوج عنایت خداوند متعال است که امام خمینی فرمودند: «خرمشهر را خدا آزاد کرد.»

*‌ انتخابات پیش رو نیز یکی از مصادیق خرمشهرها است که رهبر انقلاب اشاره کردند

فرمانده سپاه انصارالمهدی(عج) استان زنجان می‌گوید: در طول 42 سال از عمر بابرکت انقلاب اسلامی در هر جایی چه در صحنه‌های دفاعی و چه امنیتی و سیاسی، اخلاص داشته و برای رضای خداوند همت، مجاهدت و تلاش کرده‌ایم، نصرت شامل حال ما شده و پیروز بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه بعد از فتح خرمشهر، لحن دنیا با ما عوض شد، اظهار می‌دارد: وحدت، ولایتمداری، عنایت خداوند و البته حضور مردم در قالب نهاد مقدس بسیج، رمز پیروزی ما در عملیات بیت‌المقدس بود.

کرمی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه «خرمشهرها در پیش است» تصریح می‌کند: خرمشهرهایی را در جبهه مقاومت داشتیم که آن هم 8 سال نبرد با جبهه استکبار طول کشید و در این نبرد هم با عنایت خداوند، موفق شدیم.

وی ادامه می‌دهد: جبهه مقاومت به برکتن هدایت‌های رهبر معظم انقلاب و مجاهدت شهدا به‌ویژه سیدالشهدای جبهه مقاومت، سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در عراق، سوریه، لبنان یمن و سایر مناطق شکل گرفت و پیروز شد.

فرمانده سپاه انصارالمهدی(عج) استان زنجان با بیان اینکه امروز آمریکایی‌ها زمین‌گیر، ذلیل و تحقیر شده‌اند، می‌گوید: صحنه دیگر از خرمشهرها جنایت آمریکایی‌ها در به شهادت رساندن سردار شهید قاسم سلیمانی بود و فکر می‌کردند که با شهادت ایشان، جبهه مقاومت تضعیف می‌شود اما آن شهید که فرموده بود من یک سربازم و تمام این موفقیت‌ها به برکت رهبر معظم انقلاب و خون پاک شهداست.

کرمی با بیان اینکه جمهوری اسلامی، پایگاه آمریکایی‌ها را موشک‌باران کرد که در طول تاریخ، چنین چیزی را تصور نمی‌کردند، می‌افزاید: بدتر از موشک‌باران این بود که دیدند 80 میلیون ایرانی در داخل و ده‌ها میلیون نفر در خارج از ایران به خیابان‌ها آمده و با آن شهید بزرگوار، پیمان بستند که راه ایشان را ادمه دهند و این برای آمریکایی‌ها، غربی‌ها و جبهه استکبار شکننده بود.

وی، انتخابات پیش رو در 28 خرداد 1400 را نیز یکی از خرمشهرهایی بیان می‌کند که رهبر معظم انقلاب اسلامی به آن اشاره کردند و می‌گوید: کشور در شرایط حساسی قرار دارد و همه ما باید با بصیرت و آگاهی در انتخابات پیش رو شرکت کرده و فرد اصلح را انتخاب کنیم.

 

*‌ آزادسازی خرمشهر، نتیجه جنگ را تغییر داد

حسین محمدی، رزمنده زنجانی که 60 ماه متناوب در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل با رژیم بعثی عراق جنگیده است در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ با بیان اینکه من خودم در عملیات بیت‌المقدس حضور نداشتم، می‌گوید: در ایام عملیات بیت‌المقدس به دلیل عفونت ریه، مریض و بستری بودم و پدرم اجازه نداد که به جبهه بروم اما دوستان صمیمی‌ام از جمله شهیدان حمید احدی، ناصر علمی‌فرد و ناصر اشتری و همچنین ناصر گیوه‌ای، سردار اوصانلو و سردار ارجمندفر و همه آن‌هایی که آن زمان در بسیج باهم بودیم در عملیات بیت‌المقدس حضور داشتند.

وی با بیان اینکه علی‌رغم اینکه بستری بودم اما از شروع عملیات باخبر بودم، اظهار می‌کند: چندنفر از دوستان هم شهید شده و پیکرشان آمده بود و شهید علمی فرد در مراحل اولیه عملیات، شهید شده بود.

محمدی با بیان اینکه عملیات بیت‌المقدس در 4 مرحله انجام و منجر به آزادسازی خرمشهر و سقوط دشمن شد، خاطرنشان می‌کند: فتح خرمشهر، یک پیروزی بود که واقعاً نتیجه جنگ را عوض کرد و مجامع بین‌المللی را مجبور کرد که قطعنامه‌هایی به نفع ایران صادر کند چرا که تا آن تاریخ، ایران را شکست‌خورده می‌دیدند و کشورهای عربی و در راس، استکبار جهانی به دنبال این بودند که جمهوری اسلامی سقوط کند اما وقتی در این عملیات، دست برتری در ایران دیدند و صدام، ذلیلانه عقب‌نشینی کرده بود و رزمندگان ایرانی نیز تا ورودی بصره عراق، پیشروی کرده بودند، صدام از مجامع بین‌المللی خواست که قطعنامه‌هایی چند سو به نفع ایران صادر کرده و ایران را مجبور می‌کردند که قطعنامه‌ها را قبول و امضا کند و جنگ تمام شود.

رزمنده دوران دفاع مقدس می‌افزاید: امام خمینی(ره) فرمودند جنگ را تا رفع فتنه از عالم، ادامه خواهیم داد و دشمن را پشت مرزهای بین‌المللی نگه خواهیم داشت و سپس صلح و آتش‌بس را قبول خواهیم کرد.

وی می‌گوید: در نتیجه، جنگ ادامه پیدا کرد و در حالی که صدام گفته بود اگر رزمندگان ایرانی، خرمشهر را آزاد کنند، کلید طلایی بصره را به آن‌ها می‌دهم اما عملا وقتی خرمشهر آزاد شد و نیروهای بعثی سقوط کردند، صدام به جای دادن کلید طلایی بصره به رزمندگان ایرانی، بر سر شهید احمد متوسلیان و سایر سرداران، جایزه گذاشت و بیش از 150 نفر از فرماندهانش که عقب‌نشینی کرده بودند را در بصره اعدام کرد همچنینی برای اولین بار تهدید کرد که از سلاح شیمیایی استفاده کند چون اگر بصره هم سقوط می‌کرد، کل عراق ساقط می‌شد و دولت بعث سقوط می‌کرد.

 

*‌ زنجان 4 گردان در عملیات بیت‌المقدس داشت

رزمنده زنجانی دوران دفاع مقدس اظهار می‌کند: تمام رزمندگان، ایرانی بودند و فرقی نداشت از کدام استان و شهر باشند اما زنجان، 4 گردان در عملیات بیت‌المقدس داشت که 4 گردان برای استانی مانند زنجان، خیلی زیاد بود چون تیپ با 3 گردان تشکیل می‌شود و 4 گردان از یک تیپ هم بیشتر بود.

وی با بیان اینکه رزمندگان زنجانی، اولین گروهی بودند که وارد خرمشهر شدند، خاطرنشان می‌کند: فرمایش حضرت امام خمینی(ره) فصل‌الخطاب بود و وقتی اندکی مانده بود که رزمندگان مغرور شوند، ایشان فرمودند خرمشهر را خدا آزاد کرد و این فصل‌الخطاب بود و این مهم نبود که اول چه کسی وارد خرمشهر شده ضمن اینکه در حلقه محاصره خرمشهر از تمام گروه‌ها وارد شده بودند هر چند گروه زنجانی‌های مستقر در لشکر 8 نجف به فرماندهی شهید احمد کاظمی و جانشینی شهید مهدی باکری، اولین گروهی بودند که وارد خرمشهر شدند.

 

*‌ وحدت کلمه، رمز پیورزی بود

رزمنده زنجانی دوران دفاع مقدس در پاسخ به رمز پیروزی عملیات بیت‌المقدس می‌گوید: وحدت کلمه نیروهای مسلح و هیجان بعد از سقوط بنی‌صدر از ریاست‌جمهوری و فرماندهی کل قوا بود که تمام نیروها روحیه پیدا کرده بودند و طراحی عملیات ارتش و سپاه باهم شده بودند.

وی اظهار می‌کند: دلشکستگی رزمندگان، توسل به ائمه(ع) باعث پیروزی خرمشهر شد.

محمدی خاطرنشان می‌کند: با توجه به محاصره کامل اقتصادی و نظامی و اینکه بنی‌صدر، ساقط شده بود ما به باورهای «ما می‌توانیم» رسیدیم و به این نتیجه رسیدیم که واقعاً ما می‌توانیم خودمان به خودکفایی رسیده و از خود دفاع کنیم و همین مساله باعث شد که به کلمه رمزآلود «ما می‌توانیم» رسیدیم و با توجه و تکیه به توان داخلی و بدون دریافت حتی یک ریال و یک وسیله کمک خارجی با امکانات داخلی و با توکل به خداوند متعال و توسل به ائمه معصومین(ع) به دشمن تا دندان مسلح، پیروز شدیم و این نشان می‌دهد که در تمام عرصه‌ها با نگاه به توان داخلی می‌توانیم در هر زمینه‌ای موفق شویم.

 

*‌ انتخابات هم نوعی خرمشهر است

رزمنده دوران دفاع مقدس با بیان اینکه انتخابات پیش رو هم نوعی خرمشهر است، می‌گوید: توصیه‌ام به جوانان این است که به فرموده امام خمینی(ره) به سلاح و صلاح، مسلح شوند. سلاح، آموزش‌های نظامی و بصیرت سیاسی است و صلاح هم سواد، تحصیل و دانش‌آموختگی بدون چشمداشت به توان دشمن، کمک دشمن و بیگانه و بدون نگاه به توان سیاسی  و اقتصادی خارج از کشور است.

وی با تکیه بر اینکه باید به توان و ظرفیت داخلی تکیه کنیم، اظهار می‌دارد: پیشرفته‌ترین عامل دنیا غنی‌سازی اورانیوم است که ایران، جزء معدود کشورهایی است که با تربیت شهدای هسته‌ای مانند شهید دکتر مجید شهریاری و بدون کمک علمی و مالی خارج از کشور به آن دست یافته و توانسته غنی‌سازی اورانیوم را به 60 درصد برساند.

محمدی خاطرنشان می‌کند: جوانان باید بدون چشمداشت خارجی در داخل به توانایی برسند و عملا دیدند که شهید شهریاری و سایر شهدای هسته‌ای با توان داخلی و قطع امید از خارج از کشور و با توکل به خداوند متعال در داخل به توانمندی فناوری هسته‌ای رسیدند.

وی تاکید می‌ند: جوانان باید اُبُهت علمی خارجی و غربی را شکسته بدانند و بدانند در داخل می‌توانیم پیشرفته‌تر از آن‌ها باشیم و همانطور که تاکنون شده‌ایم.

محمدی با بیان اینکه شهدای عزیز به این توانمندی رسیدند و کشور را سربلند کردند، می‌گوید: چه در توان موشکی و چه در غنی‌سازی و سایر عرصه‌ها به حدی پیشرفت کرده‌ایم که دشمن نتوانسته نگاه چپ داشته باشد و علت این است که توانمندی ایران را در داخل دیده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که به ایران نمی‌توانند حمله نظامی کنند مگر اینکه با تفرقه و اشاعه فساد و همچنین ترور، ایران را شکست دهند.

وی اظهار می‌کند: این نهایت زبونی دشمن است که وقتی می‌بیند ایرانی‌ها بدون اتکا به خارج از کشور از نظر علمی، سرآمد دنیا می‌شوند، دست به ترور می‌زند که جوانان باید متوجه این موضوع باشند.

محمدی با اشاره به انتخابات 28 خرداد 1400 تصریح می‌کند: مردم و به‌ویژه جوانان در انتخابات پیش رو با بصیرت، شرکت کرده و افراد غیروابسته، غیرجناحی، مستقل، باسواد و انقلابی را انتخاب کنند که از خارج نمی‌ترسند و در داخل نیز مرعوب جناح‌ها نیستند چرا که چنین افرادی می‌توانند ایران را نجات دهند و جوانان و مخصوصاً رای‌اولی‌ها باید در انتخابات شرکت کنند و افراد دارای ویژگی‌های مذکور را انتخاب کنند که بتواند با شهامت و تکیه بر توان داخلی، کشور را به توسعه و پیشرفت مورد نظر برساند.

وی با تاکید بر اینکه سفارش من به جوانان این است که به سلاح، صلاح و بصیرت مسلح شوند، خاطرنشان می‌کند: جوانان نباید توجهی به گل‌آلود کردن آب توسط دشمن و ایادی داخلی آن کنند چرا که جمهوری اسلامی، نزدیک قله است و دشمن می‌خواهد ما را منحرف کند اما جوانان باید با بصیرت و یادگیری علم، پیروز شوند.

 

*‌ فتح خرمشهر، نمونه‌ای از تکیه به توان داخلی بود

آیت‌اله محمد حاج‌ابوالقاسم دولابی، نماینده مردم استان زنجان در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ گفت: شکسته شدن حصر آبادان و آزادسازی خرمشهر توسط رزمندگان غیور و دلاور ایرانی، نمونه‌هایی از استفاده از توان و ظرفیت‌های داخلی و تکیه بر توان داخلی بوده که در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی و و در سال‌های نخست جنگ تحمیلی مشاهده کردیم.

وی اظهار داشت: شهدای بزرگواری مثل شهید محمد جهان‌آرا و سایر رزمندگان غیور دفاع مقدس و همچنین رزمندگان زنجانی در عملیات بیت‌المقدس، اجازه تجاوز و تسلط دشمن به خاک ایران را ندادند.

آیت‌اله دولابی تصریح کرد: رزمندگان ایرانی با تجهیزاتی که در اختیار داشتند و با امکانات داخلی در اختیار خود توانستند دشمن را مایوس کرده و به عقب برانند.

نماینده مردم استان زنجان در مجلس شورای اسلامی گفت: پیام اصلی فتح خرمشهر این است که با تکیه بر توان و ظرفیت داخلی می‌توان دشمنان را مایوس و ناامید کرد و امروز نیز مسئولین باید توان و ظرفیت داخلی را باور کرده و به داشته‌های داخلی خود تکیه کنند.

 

*‌ جریان اصلاح‌طلب سبب فراموشی سوم خرداد شده است

حجت‌الاسلام مهدی بیگ‌محمدی، دبیر جامعه روحانیت مبارز استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ با اشاره به سوم خرداد، سالروز فتح خرمشهر گفت: سالروز فتح خرمشهر، افتخار بسیار بزرگی برای تاریخ کشور است اما متاسفانه جریان لیبرال و به عبارت دیگر دوم خرداد، خاطره بدی برای ما ایجاد کرده که این روز (سم خرداد) را فراموش می‌کنیم.

وی اظهار داشت: بچه‌های ولایی و انقلابی کوچه و بازار و دلسوزان در دوران دفاع مقدس و سوم خرداد رفتند و خرمشهر را با لطف و عنایت خداوند، آزاد کردند.

حجت‌الاسلام بیگ‌محمدی افزود: به جرات می‌توانم قسم بخورم که حتی یک نفر از این افراد اصلاح‌طلب و لیبرال که متاسفانه به طرفداری از ایران، شعار می‌دهند در خرمشه و جبهه‌های نبرد حق علیه باطل، حضور نداشتند و با اینکه دم از جانم فدای ایران می‌زنند اما قدمی برای ایران برنداشته‌اند.

دبیر جامعه روحانیت مبارز استان زنجان گفت: این جریان نه تنها قدمی برنداشته‌اند بلکه از طرفی نیز توانسته‌اند تمام امکاانات کشور را به نفع ودشان از بیت‌المال به جیب بزنند و مردم را خون دل بکنند و این افراد، جز این کاری برای کشور نکرده‌اند.

وی با بیان اینکه در آستانه یک انتخاب بسیار سرنوشت‌ساز و عامل تغییر قرار داریم، تصریح کرد: وضعیت موجود کشور باید تغییر کند و ما خواهان تغییر هستیم چرا که وضعیت کنونی، بلا بر سر مردم آورده است.

حجت‌الاسلام بیگ‌محمدی از انتخابات به مثابه یکی از خرمشهرها یاد کرد و گفت: وقتی انسان‌های راست‌قامت، دلسوز، دارای سابقه درخشان و با حرکت خستگی‌ناپذیر در صحنه حاضر شده‌اند قطعا خواهیم توانست با انتخاب چنین انسان‌های مصمم در ایران، تغییرات جدی و اساسی ایجاد کنیم و ایران را آنچنان بسازیم که مردم انتظارش را دارند.

وی ابراز کرد: مردم که ایران و نظام را دوست دارند و به سرنوشت کشور علاقه‌مند هستند با این فاکتورها در پای صندوق‌های رای حاضر شده و چشم دشمنان داخلی و خارجی را کور خواهیم کرد.// آ

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر