logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۳:۰۴
[ شناسه خبر : ۲۰۹۴۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
رئیس انستیتو پاستور ایران:

واکسن مشترک ایران و کوبا در فاز سوم کارآزمایی به 24 هزار نفر تزریق می‌شود

واکسن-مشترک-ایران-و-کوبا-در-فاز-سوم-کارآزمایی-به-24-هزار-نفر-تزریق-می‌شود
رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونا مشترک بین ایران و کوبا امروز در 7 استان کشور آغاز شد که در این فاز به 24 هزار داوطلب، تزریق می‌شود.

به گزارش موج رسا; علیرضا بیگلری امروز در حاشیه آغاز فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونا انستیتو پاستور ایران و انستیتو فینلای کوبا در جمع خبرنگاران زنجان در خصوص میزان تاثیرگذاری واکسن‌ها اظهار داشت: ممکن است همه واکسن‌ها نتوانند از ایجاد بیماری، محافظت کنند اما حداقل باعث می‌شوند نوع شدید بیماری که موجب مرگ و میر می‌شود، کم شود پس هر واکسنی که داریم باید از آن استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: نکته دوم این است که تمام واکسن‌هایی که داریم ممکن است در مقابل جهش‌ها کارآیی‌شان تغییر پیدا کند.

بیگلری افزود: به همین خاط در آینده، نیاز خواهد بود که واکسن‌ها را بازمهندسی کنیم یعنی دوباره تغییر دهیم تا بتواند با جهش‌ها مبارزه کند.

رئیس انستیتو پاستور ایران در پاسخ به اینکه واکسن تولیدی مشترک با کوبا چه زمانی به مرحله تزریق عمومی می‌رسد، گفت: واکسن‌ها وقتی مجوز تولید انبوه و استفاده عمومی پیدا می‌کنند که کارآزمایی‌های‌شان تمام شده باشد که کارآزمایی این مرحله که به 24 هزار نفر تزریق شده حداقل 2 ماه طول می‌کشد تا نتایج را تحلیل اولیه کنیم.

وی با بیان اینکه خیلی از کشورها در همان تحلیل اولیه‌ای که داشتند، مجوز استفاده عمومی از واکسن را داده‌اند، اظهار داشت: کشور در خوشبینانه‌ترین حالت، تحلیلی می‌دهد و اگر واکسن عارضه نداشته و همچنین کارآیی لازم را دشته باشد، مجوز را می‌دهد که این اتفاق در خیلی از واکسن‌ها در خیلی از کشورها افتاد و منتظر نتیجه کارآزمایی نماندند.

بیگلری با بیان اینکه مرحله تزریق عمومی واکسن مشترک ایران و کوبا واقعاً قابل پیش‌بینی نیست، خاطرنشان کرد: با مسائل علمی باید برخورد علمی کرد و قوانین علمی می‌گوید که کارآزمایی انجام شود و نتایج آن دیده شود تا مجوز استفاده عمومی صادر شود.

وی افزود: تجربه‌ای که از این واکسن در فازهای قبلی داریم، نشان می‌دهد که از نظر عوارض، یکی از کم‌عارضه‌ترین واکسن‌های دنیا است چون از ابتدا به این منظور، طراحی شده تا واکسنی داشته باشیم که بدون نگرانی و در بازه سنّی وسیعی تزریق شود.

بیگلری ادامه داد: این واکسن، یکی از معدود واکسن‌هایی است که برای افراد از 18 تا 80 ساله می‌تواند هم برای آقایان و هم خانم‌ها تزریق شود در حالی که بعضی از واکسن‌ها به دلیل عوارضی که دارند گفته می‌شود به خانم‌های جوان زیر 50 سال تزریق نشود اما این واکسن محدودیتی نشان نداده البته باز هم باید برسی شود.

رئیس انستیتو پاستر با بیان اینکه در حال بررسی هستیم که بتوانیم این واکسن را برای افراد زیر 18 سال هم استفاده کنیم، گفت:

یک نکته مهم دیگر، وجود بوستر (تقویت‌کننده) در این واکسن است و یکی از معدود واکسن‌های دارای بوستر است و این در حالی است که شرکت‌های دیگر، تازه در حال  طراحی تقویت‌کننده هستند.

وی با بیان اینکه همه واکسن‌ها به بوستر نیاز خواهند داشت، خاطرنشان کرد: بعد از 7 – 8 ماه، سیستم ایمنی بدن، کاهش پیدا می‌کند و یک دوز یادآور است که خودش بوستر دارد.

بیگلری با بیان اینکه دوز دارای بوستر برای افرادی به کار می‌رود که قبلاً دچار بیماری کووید 19 شده‌اند، اظهار داشت: مطالعات اولیه نشان داده که این دوز بوستر در افرادی که قبلاً بیمای کرونا را گرفته‌اند با یک تزریق، سیستم ایمنی را بیدار کرده و حدود 20 برابر تقویت کند که اگر این مطالعه هم جواب دهد در کشور، یک راه بسیار بزرگی رفته‌ایم.

وی افزود: در این صورت برای افرادی که یک بار این بیماری را گرفته‌اند، واکسن یک باز تزریق می‌شود که هزینه را 10 برابر کاهش می‌دهد.

رئیس انستیتو پاستور ایران در خصوص دلایل جهش ویروس کرونا گفت: هر اندازه اجازه چرخش و تکثیر بیشتر ویروس در جامعه داده شود، معلوم است که امکان جهش آن نیز بیشتر می‌شود اما اگر کنترل شده و اجازه انتقال و تکثر داده نشود، میزان جهش ویروس نیز کاهش پیدا می‌کند و به عبارت دیگر، علت جهش ویروس، تکثیر زیاد آن است.

وی با بیان اینکه مساله خیلی مهم دیگر، ورود افرادی است که جهش‌های جدید را به کشور می‌آورند، افزود: تجربه نشان داده کشورهایی که ایزوله کرده و اجازه ورود ویروس به کشور را ندادند، امن‌تر ماندند.

بیگلری با بیان اینکه البته واقعیت این است که جلوگیری از ورود ویروس به کشور، کار خیلی سختی است، ابراز کرد: با وجود واکسن‌ها باز هم باید مواظب باشیم تا جهش‌های جدید از کشورهای دیگر وارد نشود چون می‌تواند پیک‌های جدید بیماری را ایجاد کند.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر