logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۵۲
[ شناسه خبر : ۲۰۹۴۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]

فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونا مشترک ایران- کوبا در زنجان آغاز شد

فاز-سوم-کارآزمایی-بالینی-واکسن-کرونا-مشترک-ایران-کوبا-در-زنجان-آغاز-شد
فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونا انستیتو پاستور ایران و انستیتو فینلای کوبا امروز (پنجشنبه 9 اردیبهشت‌ماه) همزمان با 7 استان کشور با حضور معاون رئیس‌جمهور، رئیس انستیتو پاستور ایران، استاندار و رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان در زنجان آغاز شد.

به گزارش موج رسا; آیت‌اله علی خاتمی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان که به صورت مجازی با این مراسم ارتباط برقرار کرده بود با اشاره به تولید واکسن کرونا در داخل کشور گفت: این موفقیت بزرگ را به مدافعان سلامت و تمام دانشمندان بزرگ کشورمان تبریک عرض می‌کنم که انصافاً کار بسیار مهم و موثری انجام داده و قدم‌های بزرگی در این رابطه برداشته‌اند.

وی ابراز کرد: امیدواریم عزم ملی و این خدمت بزرگ و ثمرات این واکسن، باعث شود تا هرچه زودتر، شرّ ویروس منحوس کرونا از جامعه بشری، دفع و رفع شود.

آیت‌اله خاتمی با اشاره به قرار گرفتن در ماه مبارک رمضان و در پیش بودن شب‌های قدر خاطرنشان کرد: شب‌های قدر، فرصت بسیار خوبی است تا دعا در کنار دوا (واکسن) سبب شود تا این بیماری هرچه زودتر به اتمام برسد.

وی با اشاره به تلاش‌های کادر بهداشت و درمان در دوران شیوع ویروس کرونا افزود: کادر بهداشت و درمان و مجموعه دانشگاه علوم پزشکی استان طی این مدت، قدم‌های خوبی برداشته و تلاش‌های بسیاری برای حفظ سلامت جامعه انجام داده‌اند.

 

*‌ بسیجیان از ابتدای شیوع ویروس کرونا پای کار بودند

فتح‌اله حقیقی، استاندار زنجان نیز در این مراسم گفت: مجموعه کادر بهداشت و درمان و بدنه دانشگاه علوم پزشکی استان طی این مدت به صورت میدانی در صحنه بوده‌اند که همواره مورد تمجید ستاد ملی کرونا و مسئولان ملی قرار گرفته است.

وی با اشاره به جلسه ستاد ملی کرونا در روز شنبه گذشته اظهار داشت: در این جلسه اعلام شد که زنجان با فاصله معناداری از سایر استان‌ها، اولین استان کشور در میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی بود که افتخار بزرگی بوده و نشان از انسجام و هماهنگی و تلاش کادر بهداشت و درمان دارد.

حقیقی با اشاره به آغاز فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن مشترک بین ایران و کرونا در زنجان خاطرنشان کرد: 4 نقطه در زنجان برای این منظور مشخص شده و تمام امکانات استان نیز بسیج شده است چرا که لحظه‌ای نباید در واکسیناسیون، درنگ کنیم.

استاندار زنجان با بیان اینکه تلاش می‌کنیم چادرهایی در محوطه بیرونی مراکز مشخص برای واکسیناسیون برپا کنیم تا اطلاعات افراد در داخل خودروی آن‌ها دریافت شود و حتی از خودرو پیاده نشوند، افزود: اگر بتوانیم و امکان داشته باشد حتی تمهیداتی اتخاذ می‌شود که افراد داوطلب با خودروی خود وارد محل تزریق شده و در آن موقع نیز از خودرو پیاده نشوند.

وی گفت: تمام تلاش ما این این است که واکسیناسیون در آرامش کامل صورت پذیرد.

حقیقی با اشاره به به‌کارگیری بیش از 8 هزار همیار سلامت در استان زنجان اظهار داشت: همیاران سلامت در روستاها از دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی، در ماکز خرید از اعضای هیات‌امنا، در کارخانه‌ها از شورای کارگری و در ادارات از معاونان منابع انسانی و مسئولان حراست، انتخاب شده‌اند تا بر رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی نظارت داشته باشند.

استاندار زنجان با اشاره به همکاری بسیج از ابتدای شیوع ویروس کرونا در استان زنجان گفت: با ابلاغ طرح شهید سلیمانی، کار جدیدی در استان انجام نشد چرا که بسیجیان از ابتدا پای کار بودند.

 

*‌ تزریق دور دوم واکسن کرونا بیش از 97 درصد ایمنی‌زایی خواهد داشت

پرویز قزلباش، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان نیز در ابتدای این برنامه گفت: زنجان، جزء 7 استان برگزیده برای این آزمایش بزرگ در سطح ملی و انعکاس بین‌المللی در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه واکسیناسیون، یکی از اصلی‌ترین راه‌های پیشگیری از بیماری است، اظهار داشت: دنیا از ابتدای شیوع ویروس کرونا به دنبال دستیابی به واکسن تاثیرگذار و ایمن بود.

قزلباش خاطرنشان کرد: تاکنون 6 پلتفرم در کشور برای ساخت و تولید واکسن کرونا فراهم شده که یکی از برجسته‌ترین و موثرترین آن‌ها واکسنی است که در انستیتو پاستور ایران با پیگیری‌های جدی و انتقال دانش در حال انجام است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه انستیتو پاستور، قدیمی‌ترین موسسه واکسن‌سازی ایران است، گفت: این انستیتو ارتباط و همکاری نزدیکی با سیستم سلامت کوبا داشته و تجاربی نیز به طور مشترک داشته‌اند که یکی از این تجارب موفق، تولید واکسن هپاتیت B بوده است.

وی با بیان اینکه اتفاقات خوبی در دور دوم کارآزمایی واکسن افتاده است، اظهار داشت: این واسکن در کوبا با موفقیت بر روی 44 هزار نفر با کمترین عارضه، تجربه شده و در کشورمان نیز قرار است برای 24 هزار نفر در 7 استان، آزمایش جدی صورت پذیرد.

قزلباش با بیان اینکه فاز سوم، متمرکز به ایمنی‌زایی و اثربخشی است، ابراز کرد: با تزریق دوز دوم، بیش از 97 درصد ایمنی‌زایی خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه مطالعات واکسن برای 3 هزار نفر در استان زنجان انجام شده است، گفت: این مطالعات در سطح وسیع در کشور بوده و شرکت‌کنندگان در عین اقدام داوطلبانه، اقدام انسان‌دوستانه نیز انجام می‌دهند و داوطلبان در بین 18 تا 80 سال سن قرار دارند و داوطلبان تا 7 ماه پس از اولین تزریق، تحت مراقبت های بهداشتی و درمانی قرار خواهند گرفت و آزمایشات و معاینات خاصی بر روی آن‌ها انجام خواهد شد.

به گزارش موج رسا؛ جمشید انصاری(معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور)، حجت‌الاسلام شیرمحمدی (مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان)، ایوب پزشکی(رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان)، علیرضا شغلی (معاون تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان) و صفی‌اله کرامتی (مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان) داوطلبانی بودند که امروز واکسن کرونا تولید مشترک بین ایران و کوبا را در این برنامه، تزریق کردند.// آ   

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر