logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۴:۱۳
[ شناسه خبر : ۲۰۸۶۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
رئیس نظام مهندسی معادن استان زنجان در گفت‌وگو با موج رسا:

شرکت‌های دانش بنیان داخلی توان استحصال عناصر نادر خاکی را دارند/ تحریم‌های داخلی دست و پای معدنکاران را بسته است نه تحریم‌های خارجی

شرکت‌های-دانش-بنیان-داخلی-توان-استحصال-عناصر-نادر-خاکی-را-دارند-تحریم‌های-داخلی-دست-و-پای-معدنکاران-را-بسته-است-نه-تحریم‌های-خارجی
رئیس نظام مهندسی معادن استان زنجان گفت: در صورت حمایت دولت شرکت‌های دانش بنیان توان دستیابی به دانش استحصال عناصر نادر خاکی را دارند.

رضا کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با بیان اینکه راه نجات کشور در حوزه تکنولوژی‌های نوین دستیابی به دانش استخراج عناصر نادر خاکی است اظهار کرد: 15 سال است که اعلام می‌کنیم که 68 نوع ماده معدنی در کشور داریم در حالی که تنها در سنگ آهنی که استخراج می‌کنیم چندین نوع عناصر نادر خاکی وجود دارد.

وی با تاکید براینکه از لحاظ دانش عناصر نادر خاکی عقب هستیم تصریح کرد: چینی‌ها برخی از مواد معدنی کشورمان را به خاطر داشتن عناصر نادر خاکی خریداری می‌کنند، در حالی ما خودمان می‌توانیم این عناصر نادر خارکی را استخراج کنیم.

کشاورزی با تاکید براینکه لیتیم یکی از این عناصر نادر به حساب می‌آید ابراز کرد: در 5 تا 10 سال آینده اگر هر کشوری نتواند لیتیم را استحصال کند جزو کشورهای عقب مانده محسوب خواهد شد.

وی ادامه داد: علت این موضوع نیز این است که در آینده از این مواد نادر خاکی در صنایع خودروسازی، هواپیما‌، هوا و فضا و سایر صنایع بیشتر استفاده خواهد شد.

معاون نظام مهندسی معادن ایران اظهار داشت: سال‌هاست که اعلام می‌کنیم پیشرفت در این حوزه است و باید در این بخش هزینه شود اما متاسفانه تا به امروز به دانش استحصال عناصر نادر خاکی توجه چندانی نشده است.

وی با تاکید براینکه برای اینکه بتوانیم به دانش عناصر خاکی دست پیدا کنیم باید دولت از شرکت‌های دانش بنیان حمایت کند یادآور شد: این ظرفیت در جوانان ما وجود دارد و این توانایی را دارند که مواد نادر خاکی را استحصال کنند اما متاسفانه به دلیل نبود بودجه مالی نمی‌توانند در این حوزه کاری انجام دهند در حالی که اگر شرکت‌های صاحب نام از این جوانان حمایت کنند دستیابی به استحصال عناصر نادر خاکی امکانپذیر است.

کشاورزی خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم به دانش عناصر نادر خاکی دست یابیم قطعا در کشور به پیشرفت‌های بسیار خوبی می‌رسیم.

وی با تاکید بر موضوع خام فروشی مواد معدنی گفت: خام فروشی به معنی این نیست که مواد معدنی را از معدن استخراج کرده و به خارج از کشور صادر کنیم. صادرات شمش خود یک نوع خام فروشی است.

معاون نظام مهندسی معادن ایران با تاکید براینکه در حال حاضر این نوع خام فروشی در واحدهای سرب و روی استان زنجان اتفاق می‌افتد ادامه داد: در استان زنجان این امکان وجود دارد که زنجیره تولید را در حوزه روی ایجاد کرد.

وی خاطرنشان کرد: اگر زنجیره روی در استان تشکیل شود قطعا ارز آوری زیادی برای کشور و استان خواهد داشت اما متاسفانه روی به صورت شمش از استان خارج می‌شود.

کشاورزی افزود: خاک‌های صنعتی به صورت کامل از استان خارج می شود چون در استان زنجان هیچ نوع کارخانه سرامیک سازی و کاشی‌سازی در استان زنجان وجود ندارد.

وی اظهار کرد: سال‌هاست جلوگیری از خام فروشی در حوزه های مختلف را در استان به مسئولان ابلاغ می‌کنیم اما مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد در حالی که ظرفیت‌های زیادی در حوزه معدنی داریم که با تشکیل زنجیره تولید می‌توان نسبت به افزایش اشتغال و رونق اقتصادی استان اقدام کرد.

رئیس نظام مهندسی معادن استان زنجان در ادامه در مورد محدودیت سازمان صمت در واردات ماشین آلات بروز معدنی به کشور عنوان کرد: اقدامات لازم برای واردات ماشین آلات معدنی انجام شده بود و برخی از شرکت‌های خارجی حاضر بودند ماشین آلات را به صورت اقساطی به معدنکاران بفروشند.

وی ابراز کرد: در حال حاضر با محدودیتی که اعمال شده نمی‌توانیم ماشین آلات معدنی را وارد کشور کنیم و همچنین جلوی سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران خارجی نیز گرفته شده است.

کشاورزی با اشاره به اینکه در حال حاضر معدنکاران از تحریم‌هایی داخلی بیشتر رنج می‌برند و توان مقابله با تحریم‌های خارجی را دارند بیان کرد: تحریم‌های داخلی دست و پای معدنکاران را بسته است./ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر