logo
امروز : پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۵:۱۵
[ شناسه خبر : ۲۰۸۳۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
نماینده زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی مطرح کرد:

عدم شفافیت در سامانه‌های اطلاعاتی سبب ایجاد حکمرانی با چشم بسته شده است

عدم-شفافیت-در-سامانه‌های-اطلاعاتی-سبب-ایجاد-حکمرانی-با-چشم-بسته-شده-است
نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه عدم شفافیت و یکپارچگی در بین سامانه‌های اطلاعاتی دستگاه‌های مختلف سبب ایجاد حکمرانی با چشم بسته در کشور شده است.

به گزارش موج رسا; مصطفی طاهری امروز در جمع شماری از بازرسان بازرسی کل استان زنجان اظهار داشت: با توجه به مسائل و مشکلات موجود، ریشه‌یابی شد که در چه موضوعی می‌توان ورود پیدا کرد که منجر به حل مشکلات بسیاری در حوزه‌های مختلف شود.

وی خاطرنشان کرد: نتیجه ریشه‌یابی این شد که علی‌رغم وجود تعداد زیادی سامانه‌های اطلاعاتی پایه در دستگاه‌های مختلف و حتی بخش خصوصی این سامانه‌ها یکپارچه‌سازی نشده‌اند.

طاهری با بیان اینکه نیاز به شفافیت سامانه‌محور در کشور داریم، یادآور شد: 3 محور باید رصد شوند که شامل رصد کالا، رصد پیمانکاری و رصد هویتی- مالی است.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشکلاتی در این مسیر داریم، گفت: سامانه‌های موجود در درون تک‌تک ادارات و سازمان‌ها ایرادات اساسی دارند که از جمله آن‌ها بی‌سوادی مدیران و نگرانی مدیران از شفافیت است.

وی با بیان اینکه سامانه‌های داخلی دستگاه‌ها دچار آشفتگی هستند که این آشفتگی‌ها باید ساماندهی شوند، اظهار داشت: مشکل بعدی این است که یکپارچه‌سازی بین سامانه‌های دستگاه‌های مختلف نداریم. برای مثال؛ قانونی که مجلس شورای اسلامی نسبت به اخذ مالیات از خانه‌های خالی، تصویب کرده را وزارت راه و شهرسازی باید اجرا کند اما اجرای این قانون، نیاز به اخذ کد پستی ساختمان‌ها از شرکت پست دارد که متاسفانه این یکپارچگی در بین سامانه‌های دستگاه‌ها ایجاد نشده و در واقع، حکمرانی با چشم بسته است.

طاهری با بیان اینکه روزانه 40 هزار میلیارد تومان تراکنش مالی در سطح کشور داریم، خاطرنشان کرد: حتی اگر نصف این تراکنش یعنی 20 هزار میلیارد تومان را نیز در نظر بگیریم باز هم کشور با مالیات بر ارزش افزوده آن می‌چرخد اما متاسفانه شفافیت در این زمینه وجود ندارد.

وی ابراز کرد: عدم توانایی کشور در دریافت مالیات سبب کسری بودجه و چاپ پول و در نتیجه، تورم می‌شود و این یکی از ریشه‌هایی بود که تشخیص داده شد.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به آماده شدن طرحی تحت عنوان «قانون مدیریت و تبادل داده‌ها» گفت: هدف از این طرح هم یکپارچه‌سازی سامانه‌ها در درون سازمان و هم در کلان و بیرون سازمان است و هر دستگاهی از بیرون سازمان به اطلاعات و داده‌هایی نیاز داشت دستگاه‌ها باید در اختیار یکدیگر قرار دهند که البته تمام سازمان‌ها باید برای تحقق آن همکاری کنند.

وی با بیان اینکه اختلاف بین درآمد و هزینه کشور در سال گذشته بی‌سابقه بود، اظهار کرد: متاسفانه هزینه‌ها مانند حقوق کارمندان را افزایش می‌دهیم اما درآمدها را به صورت جزئی افزایش می‌دهیم و این اختلاف به اندازه‌ای شده که در صورت عدم وجود تحریم‌ها و فروش کل نفت، باز هم فقط یک‌سوم هزینه‌ها حاصل می‌شود.

طاهری تصریح کرد: راه حل این مشکلات، فروش اوراق و سهام نیست بلکه راه حل، شفافیت اقتصادی جامعه است و به همین دلیل به صورت جدی در این سامانه‌ها ورود کرده‌ایم.

وی افزود: کلیات این طرح در کمیسیون مربوطه به تصویب رسیده و تا یک ماه آینده به صحن علنی مجلس، ارجاع داده می‌شود.

طاهری با بیان اینکه در کنار تصویب این طرح و تلاش برای شفافیت در پی مالیات بر عایدی سرمایه و ثروت نیز هستیم که در کشور ما قانون ندارند، خاطرنشان کرد: اگر این‌ها به سامان برسند، حکمرانی ما با چشم باز می‌شود.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر