logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۵۵
[ شناسه خبر : ۲۰۸۰۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]

ثبت‌نام کمتر از ۲میلیون نفر در سامانه ملی املاک

ثبت‌نام-کمتر-از-۲میلیون-نفر-در-سامانه-ملی-املاک
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس یازدهم از ثبت نام ۲ میلیون نفر در سامانه ملی املاک و اسکان تا امروز خبر داد و گفت: افزایش شدید قیمت مسکن در سه سال گذشته و کاهش قدرت خرید مردم باعث افزایش اجاره نشینی در کشور شد است.

به گزارش موج رسا; اکنون که ۱۳ روز از آغاز ثبت املاک خانوار‌ها و شخصیت‌های حقیقی و حقوقی در سامانه ملی املاک و اسکان می‌گذرد و این طرح که با هدف شناسایی خانه‌های خالی و اخذ مالیات از آن در سراسر کشور اجرایی شده و باید منتظر ماند و آثار اجرای آن را در افزایش میزان عرضه مسکن بررسی کرد.

 

رشد قیمت مسکن غیرمنطقی بود

کمال علیپور خنکداری نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس یازدهم در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع راسانی راه‌ دانا؛ درباره تاثیر شناسایی خانه‌های خالی و اخذ مالیات از آن بر بازار مسکن اظهار کرد: در سال‌های اخیر به خصوص سال گذشته شاهد افزایش چشمگیر قیمت مسکن به صورت هیجانی بودیم که قسمتی از این افزایش، تحت تأثیر فضای روانی حاکم بر جامعه و اعلام در سایت‌های فروش بود، یعنی افزایش‌ها بر اساس واقعیت و متناسب با افزایش قیمت مصالح و سایر موئلفه‌های منطقی نبود.

وی با تاکید بر ادامه پیدا کردن وام‌های ودیعه مسکن افزود: اختصاص ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای ساخت مسکن شهری از سوی مجلس در بودجه ۱۴۰۰ در کنار سایر اقدامات، روزهای خوبی را در سال جاری برای بخش مسکن رقم خواهد زد و موجب می‌شود، این بازار در کنار آرام شدن سایر بازارهای موازی، روزهای با ثباتی را نسبت به سال قبل داشته باشد. بدون شک قیمت مسکن در سال ۱۴۰۰ اگر کاهشی نباشد، ثابت خواهد ماند.

 

کاهش قدرت باعث افزایش اجاره نشینی شد

این نماینده مردم در مجلس گفت: قیمت مسکن در سه سال گذشته افزایش زیادی داشت و این افزایش قیمت‌ها، باعث بالا رفتن تعداد اجاره نشینی در کشور شده و قدرت خرید متقاضیان مسکن را به اندازه قابل توجهی کاهش داده است.

علیپور خاطر نشان کرد: تاثیر افزایش قیمت مصالح ساختمانی در بهای تمام شده مسکن بر کسی پوشیده نیست، بنابراین کمیسیون عمران برای کنترل بازار مصالح ساختمانی، سیمان و فولاد تدابیری اندیشید تا با جلوگیری از جولان دلالان در بازار مصالح ساختمانی و با کاهش صادرات فولاد و تزریق آن به بازار داخلی و عرضه در بورس کالا سعی کرد قیمت‌ها افزایش نداشته باشد.
 

 

ثبت ۲ میلیون نفر در سامانه ملی املاک و اسکان


نایب رئیس کمیسیون عمران اشاره کرد: بازار مسکن اکنون به نقطه‌ای رسیده که دیگر کشش افزایش قیمت ندارد و روزهای آرامی را سپری می‌کند؛ متقاضی برای خرید با این قیمت‌های نجومی در بازار مسکن وجود ندارد، لذا پیش‌بینی می‌شود؛ اگر قیمت ها کاهش نیابد بدون شک افزایش هم نخواهد داشت.

وی گفت: کمیسیون عمران مجلس از اواخر سال گذشته به دنبال راهکارهایی برای مدیریت بازار مسکن و تامین منابع مالی جدید و اعطای تسهیلات مناسب جهت ایجاد تعادل و ثبات در بازار مسکن بود و با تصویب تبصره ۱۸ لایحه بودجه تلاش کرد گامی در مسیر بهبود وضعیت بازار مسکن بردارد تا این بودجه و تزریق آن به مسکن، شروعی برای رونق این بازار باشد.

علیپور تصریح کرد: بر اساس آمار وزارت راه و شهر سازی ۱۳ میلیون واحد مسکونی تا کنون شناسایی شده بود و  در مدتی که از ثبت نام در این سامانه گذشته است و تا امروز کمتر از ۲ میلیون نفر اقدام به ثبت اطلاعات در سامانه ملی املاک و اسکان کرده‌اند، ولی این به معنای خالی بودن این املاک نیست و باید همه مردم در شهرها و روستاها در این پایش عمومی شرکت کنند تا پس از بررسی‌های لازم و صحت سنجی این طرح اجرایی شده و تاثیرات آن در بازار مسکن و عرضه اینگونه املاک به خصوص از کانال شرکت‌ها و موسسات مالی به بازار ملک را شاهد باشیم.

بنابر این گزارش، بر اساس اصلاحیه ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم مصوب دی ۱۳۹۹، تمامی سرپرستان خانوار اعم از شهری و روستایی، مالک و مستاجر مکلف هستند اطلاعات محل سکونت و املاک تحت مالکیت خود را با مالکیت‌های رسمی، وکالتی، تعاونی شهری و روستایی در سامانه ملی املاک و اسکان کشور به نشانی https://amlak.mrud.ir  ثبت کنند. مدت خوداظهاری و درج اطلاعات سکونتی و ملکی تا ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ ادامه دارد.

ثبت نام در این سامانه از ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ آغاز شد، سرپرستان خانوار این امکان را دارند تا ۹ اردیبهشت بر اساس آخرین رقم کد ملی خود (سرپرست خانوار) نسبت به ثبت اطلاعات ملکی و سکونتی خود در  سامانه ملی املاک و اسکان کشور، اقدام کنند و پس از آن برای افراد جامانده از ثبت‌نام،  از تاریخ ۱۰ اردیبهشت تا ۱۹  خرداد امکان درج اطلاعات ملکی و سکونتی در سامانه ملی املاک و اسکان فراهم شده است./ دانا

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر