logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۸:۵۲
[ شناسه خبر : ۲۰۷۹۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی:

تمامی تحریم‌ها باید لغو شوند/ مجلس اجازه نمی‌دهد، منافع ملت ایران در معرض خطر قرار گیرد

تمامی-تحریم‌ها-باید-لغو-شوند-مجلس-اجازه-نمی‌دهد،-منافع-ملت-ایران-در-معرض-خطر-قرار-گیرد
عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی گفت: بازگشت تک مرحله‌ای به برجام و راستی آزمایی سریع و راحت در مذاکرات وین پذیرفتنی نیست.

مصطفی طاهری امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: بازگشت آمریکا به برجام زمانی امکان پذیر است که این کشور همه تحریم‌ها را لغو کرده باشد و ایران با راستی آزمایی آن نسبت به انتفاع اقتصادی از برجام اطمینان حاصل کند.

وی با بیان اینکه سیاست "حرف قطعی" جمهوری اسلامی ایران در مرحله پیش از بازگشت به برجام دارای سه رکن اصلی است، افزود: طبق این سیاست از نظر زمانی، ابتدا آمریکا باید اقدام به رفع تحریم‌ها کرده و از نظر محتوایی رفع تحریم‌ها باید شامل همه تحریم‌ها و به ویژه تحریم‌هایی باشد که از ابتدای دولت ترامپ به هر نحو علیه ایران وضع شده است.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: از نظر فرآیندی، ایران برای اطمینان از رفع عملی و مؤثر تحریم‌ها باید اقدام به راستی آزمایی اقدامات آمریکا کند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی یادآور شد: ارزیابی نشست وین نشان می‌دهد آمریکا و اروپا درحال طراحی و پیاده سازی روندی هستند که علیرغم تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر عدم تخطی از سیاست حرف قطعی، تیم مذاکره کننده ایران را وادار به عقب نشینی از هر سه رکن اصلی این سیاست کنند.

طاهری خاطرنشان کرد: بر اساس این طراحی، بازگشت همزمان و موازی دو طرف جایگزین بازگشت اول آمریکا به برجام می‌شود تا ایران به جای رفع همه تحریم‌ها به رفع بخشی از تحریم‌ها رضایت بدهد و در نهایت، راستی آزمایی واقعی تبدیل به مجموعه اقدامات نمادین و صوری در یک بازه زمانی کوتاه مدت شود.

وی گفت: سخنان رئیس هیئت ایرانی در کمیسیون مشترک برجام پس از نشست وین درباره ضرورت "رفع همه تحریم‌ها" پسندیده بود ولی اظهارات ایشان مبنی بر "بازگشت تک مرحله‌ای"  به برجام و "راستی آزمایی سریع و راحت" ابهاماتی را در این خصوص ایجاد کرده است.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی افزود: بررسی واکنش آمریکا و اروپا به دور اول نشست وین نیز نشان می‌دهد برآوردی در میان کشورهای غربی درحال شکل‌گیری است که ایران به نوعی بازگشت همزمان به برجام و راستی آزمایی صوری را پذیرفته و اکنون باید ایران را برای پذیرش رفع بخشی از تحریم‌ها تحت فشار سیاسی و رسانه‌ای قرار داد.

وی بیان داشت: وزارت خارجه آمریکا در واکنش به نتایج گفتگوها اعلام کرد که اگر چه نشانه‌هایی از جدیت ایران برای بازگشت به برجام وجود دارد ولی قطعاً کافی نیست. اگر ایران بر موضع رفع همه تحریم‌ها پافشاری کند، مذاکرات به بن بست کشیده خواهد شد.

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برخی نیز در داخل کشور با تأکید بر دو کلیدواژه اصلی "عدم فرصت سوزی" و "جلوگیری از مقصرسازی ایران" درحال کمک به این کارزار هستند که قطعا مجلس شورای اسلامی در مقابل چنین اقداماتی ایستادگی خواهد کرد و اجازه نمی‌دهد منافع ملت ایران در معرض خطر قرار گیرد.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر