logo
امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۰۱
[ شناسه خبر : ۲۰۷۸۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
کارشناس اقتصاد کشاورزی در گفت‌وگو با موج رسا مطرح کرد؛

لزوم‌ استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری در شرایط خشکسالی

لزوم‌-استفاده-از-سیستم‌های-نوین-آبیاری-در-شرایط-خشکسالی
کارشناس مسائل اقتصاد کشاورزی گفت: با توجه به کاهش بارندگی‌ها و خشکسالی، کشاورزان از آبیاری‌های قطره‌ای و سیستم‌های نوین کشاورزی بهره‌مند شوند تا در کنار استفاده بهینه از منابع آبی، جلوی آفات و امراض نیز گرفته شود.

مهین عیوضی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; در خصوص نحوه آبیاری درختان اظهار داشت: نگهداری درختان، نیاز زیادی به آب دارد.

وی با اشاره به پیش‌بینی خشکسالی و کم‌آبی در سال جاری خاطرنشان کرد: بیشتر درختان با آب چاه، آبیاری می‌شوند لذا بهترین روش، استفاده از آبیاری‌های قطره‌ای و سیستم‌های نوین کشاورزی است تا در کنار استفاده بهینه از منابع آبی، جلوی آفات و امراض نیز گرفته شود.

عیوضی در خصوص غلات از جمله گندم و جو نیز افزود: آفات در خشکسالی، خسارت‌های زیادی به محصولات وارد می‌کنند لذا برای جلوگیری از این خسارت و از آنجایی که امسال به دلیل کاهش بارندگی‌ها سِن گندم، بیشتر است بهترین روش، استفاده از آفت‌کُش‌ها و سموم کشاورزی است.

کارشناس اقتصاد کشاورزی گفت: هر چند استفاده از سموم و آفت‌کش‌ها در اکثر مواقع، توصیه نمی‌شود و توصیه به استفاده از روش‌های بیولوژیک و بیوتکنیکال است اما امسال به دلیل خشکسالی و کمبود منابع آبی، بهترین روش جهت کاهش خسارت‌ها همان استفاده از سموم کشاورزی است.

وی با بیان اینکه مقدار سن و آفات گندم در خشسالی بیشتر می‌شود، تصریح کرد: هر اندازه، بارندگی زیاد باشد جمعیت سن‌ها کمتر می‌شود و برای کنترل این مورد حتما باید از سموم دفع آفاتِ نباتات، استفاده شود.

عیوضی با بیان اینکه تمام آفت‌کش‌ها اثر مرگ‌ومیر لازم بر روی سن گندم را دارند، اظهار داشت: در صورتی که کاربرد سموم در زمان مناسب از نظر شرایط آب و هوایی صورت نگیرد، تاثیر لازم را نخواهد داشت و سمپاشی باید تکرار شود.

وی خاطرنشان کرد: بهترین زمان سمپاشی برای سن گندم، وقتی است که پوره‌ها جوان هستند.

عیوضی افزود: به طور کلی برداشت زودهنگام، زود کاشتن و یا کاشتن واریته‌ها (ارقام ) مقاوم‌تر و تناوب کشت با محصولاتی غیر از غلات باعث می‌شود که گیاه، بهترین رشد را داشته باشد.

کارشناس اقتصاد کشاورزی در خصوص کشت هندوانه گفت: هنداونه، نیاز خیلی زیاد و مبرمی به آب دارد و کاشت آن در کشاورزی اصلاً توصیه نمی‌شود.

وی با بیان اینکه امسال نیز به دلیل خشکسالی، توصیه بر نکاشتن هندوانه است، اظهار داشت: در صورتی که کشاورزان قصد کاشت هنداونه دارند در سطح کم و در مزارعی که واقعا منابع آبی از قنات و چاه‌ها دارند، کاشته شده و از سیستم‌های نوین کشاورزی و آبیاری استفاده کنند.

عیوضی خاطرنشان کرد: در تولید محصولاتی مانند هندوانه که نیاز مبرم به آب دارند، استفاده از سیستم‌های آبیاری تحت فشار، بهترین نوع آبیاری در شرایط خشکسالی برای مقابله با کم‌آبی است.

وی افزود: با استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری می‌توان نیاز آبی گیاه را تامین کرده و ضمن جلوگیری از هدررفت آب در شرایط کم‌ابی و خشکسالی، محصولی باکیفیت نیز تولید کرد.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر