logo
امروز : چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۳:۴۰
[ شناسه خبر : ۲۰۷۴۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
مدیرکل بیمه سلامت استان زنجان خبر داد؛

حذف تدریجی دفترچه‌های بیمه سلامت از اردیبهشت‌ماه

حذف-تدریجی-دفترچه‌های-بیمه-سلامت-از-اردیبهشت‌ماه
مدیرکل بیمه سلامت استان زنجان گفت: در راستای اجرای بند «ج» و «ز» تبصره 17 قانون بودجه سال 1400 و همچنین الزامات قانونی، کاهش کاربرد و حذف تدریجی دفترچه‌های بیمه سلامت در سال جاری در دستور کار سازمان بیمه سلامت قرار دارد.

به گزارش موج رسا; یعقوب شیویاری امروز در شورای اطلاع‌رسانی اداره کل بیمه سلامت استان زنجان با بیان اینکه بیمه سلامت دارای 5 صندوق است، اظهار داشت: به دلیل تنوع صندوق‌ها که هر کدام شرایط و ضوابط خاص خود را دارند، امکان حذف تمام دفترچه‌ها در یک مقطع وجود نداشت لذا دستورالعمل سازمان «حذف تدریجی دفترچه‌ها» است.

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس، چاپ دفاتر صندوق بیمه سلامت همگانی از ابتدای اردیبهشت‌ماه و صندوق بیمه روستاییان از ابتدای خردادماه و سایر صندوق‌ها نیز از ابتدای تیرماه سال جاری متوقف می‌شود.

شیویاری افزود: برای اطمینان و آگاهی بیمه‌شده از وضعیت بیمه‌ای خود، جلد دفترچه حاوی اطلاعات هویتی بیمه‌شده در اختیار وی قرار می‌گیرد.

مدیرکل بیمه سلامت استان زنجان در خصوص بیمه‌شدگان فاقد دفترچه گفت: برای بیمه‌شدگان فاقد دفترچه در صورت عدم امکان نسخه‌نویسی به صورت الکترونیکی، استفاده از سربرگ مراکز و موسسات طرف قرارداد با درج کد ملی، نام و نام خانوادگی بیمار و تاریخ ویزیت توسط پزشک در دستورالعمل قرار دارد و داروخانه‌ها و مراکز پاراکلینیک نیز مکلف به پذیرش و ارائه خدمات به این بیمه‌شدگان مبتنی بر قرارداد با سازمان بیمه سلامت هستند.

وی اظهار داشت: در مواردی که دفترچه وجود نداشته و یا سامانه قطع شده باشد، پزشکان می‌توانند از طریق شماره‌گیری کد دستوری #1666* نسبت به استحقاق‌سنجی بیمه‌شده اقدام و نسخه ویزیت بیمار را تا پایان همان روز، ثبت کنند.

شیویاری با بیان اینکه طرح ملی نسخه‌نویسی الکترونیکی تقریباً در تمام استان‌ها مستقر و اجرا می‌شود، خاطرنشان کرد: در این راستا طرح مذکور از ابتدای سال جاری در سطح مراکز تابعه دانشگاه علوم پزشکی، مطب دندانپزشکان و مراکز فیزیوتراپی استان زنجان آغاز شده است.

وی با بیان اینکه زنجان، جزء استان‌های پیشتاز در این زمینه است، افزود: سیستم الکترونیکی در 100 درصد مطب‌ها و داروخانه‌ها مستقر شده و نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

مدیرکل بیمه سلامت استان زنجان گفت: با توجه به استمرار شیوع ویروس کرونا و لزوم کاستن از مراجعات بیمه‌شدگان به دفاتر پیشخوان، تاریخ اعتبار سیستمی دفاتر بیمه‌ای بیمه‌شدگان صندوق‌های بیمه سلامت به صورت خودکار تا 31 شهریورماه سال جاری تمدید شده و بیمه‌شدگان، دغدغه‌ای در این زمینه نداشته باشند.

وی اظهار داشت: حدود 900 بیمار خاص در استان داریم که بیماران ام‌اس، دیالیزی و پیوند کلیه به ترتیب بیشترین درصد را تشکیل می‌دهند.

شیویاری افزود: برای تمام بیماران خاص، دفترچه‌هایی حسب صندوق خود صادر شده که در اکثر موارد، خدمات رایگان دریافت می‌کنند.

وی با بیان اینکه تمهیدات ویژه‌ای برای حذف دفترچه‌های بیمه سلامت تدبیر شده است، خاطرنشان کرد: امیدواریم در یک مقطع زمانی، استفاده از دفترچه در تمام صندوق‌ها را به صفر برسانیم چرا که استفاده از دفترچه درمانی هم برای سازمان و هم برای بیمه‌شدگان، هزینه دارد و با حذف آن ضمن صرفه‌جویی، کمک زیادی به منابع درآمدی سازمان می‌شود.

مدیرکل بیمه سلامت استان زنجان با بیان اینکه هم‌اکنون 51.8 درصد جمعیت استان زنجان تحت پوشش بیمه سلامت هستند، گفت: آمار و ارقام هر لحظه قابل تغییر است.

وی اظهار داشت: 90 درصد موسسات ارائه‌دهنده خدمات از قبیل پزشکان، مراکز تصویربرداری، فیزیوتراپی و توانبخشی استان طرف قرارداد بیمه سلامت هستند.

شیویاری در خصوص ضمانت اجرایی طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی توسط پزشکان و موسسات طرف قرارداد، خاطرنشان کرد: این طرح، الزام قانونی داشته و جزء اولویت‌ها است و باید اجرا شود و مشکلاتی هم اگر باشد به مرم رفع می‌شود.

این مسئول ابراز کرد: در صورت تکمیل زیرساخت‌ها با مشکل مواجه نمی‌شویم ضمن اینکه به دلیل الزام قانونی بودن، سازمان نظام پزشکی نیز در اجرای این طرح دخیل است.

وی با اشاره به برنامه‌های تشویقی برای اجرای نسخه‌نویسی الکترونیک گفت: سازمان در صورت ارسال نسخه‌های دستی 2 ماه مهلت برای پرداخت هزینه‌های موسسات طرف قرارداد دارد اما در صورت ارسال الکترونیکی، پرداخت‌ها به‌روز خواهد بود.

شیویاری اقزود: مشوق دیگری در تعرفه‌های سال 1400 دیده شده که در صورت ارسال نسخه‌های الکترونیکی، دریافتی پزشکان و موسسات و مراکز طرف قراداد 18 درصد بیشتر خواهد بود و این 18 درصد بین بیمار و بیمه، تقسیم می‌شود.// آ

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر