logo
امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۷:۱۷
[ شناسه خبر : ۲۰۶۶۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]

فرانسه به اعلام غنی سازی ۶۰ درصدی ایران واکنش نشان داد

فرانسه-به-اعلام-غنی-سازی-۶۰-درصدی-ایران-واکنش-نشان-داد
کاخ الیزه که به خرابکاری چند روز پیش در سایت هسته‌ای نطنز واکنشی نشان نداده بود آغاز غنی سازی ۶۰ درصد توسط ایران را محکوم کرد.

به گزارش موج رسا; کاخ الیزه سه شنبه شب به تصمیم ایران برای آغاز غنی سازی ۶۰ درصدی اورانیوم واکنش نشان داد.

بر اساس این گزارش، کاخ الیزه که به خرابکاری چند روز پیش در سایت هسته‌ای نطنز واکنشی نشان نداده بود آغاز غنی سازی ۶۰ درصد توسط ایران را محکوم کرد.

کاخ الیزه فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد که پاریس اعلام ایران درباره آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصد را تحولی جدی دانسته که نیازمند واکنشی هماهنگ از سوی کشورهای مشارکت کننده در مذاکرات هسته‌ای است و این هماهنگی‌ها در حال انجام است.

گفتنی است که سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه که به وین سفر کرده است، روز سه شنبه از آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی توسط ایران خبر داد.

وی همچنین اعلام کرد: هزار سانتریفیوژ دیگر با ۵۰ درصد ظرفیت بیشتر به ماشین‌های موجود در نطنز، علاوه بر جایگزینی ماشین‌های صدمه دیده، اضافه می‌شود.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیئت مذاکره کننده کشورمان، جهت برگزاری ادامه مذاکرات با گروه ۱+۴ امروز وارد وین پایتخت اتریش شد.

دیدارها و رایزنی‌ها با اعضای باقی‌مانده برجام از امروز به صورت دو و چندجانبه آغاز شده و در روزهای آتی ادامه می‌یابد.

در این دور از گفتگوها نیز نمایندگانی از سایر دستگاه‌های ذیربط از جمله وزارت نفت و بانک مرکزی در ترکیب هیئت کشورمان حضور دارند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی هم با اشاره به نامه ایران به آژانس برای آغاز غنی سازی ۶۰ درصد، اعلام کرد که مقدمات اجرایی این کار امشب در مجتمع غنی سازی شهید احمدی روشن آغاز می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان انرژی اتمی، بهروز کمالوندی معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی، درباره آغاز غنی سازی ۶۰ درصد گفت: به دستور رئیس جمهور سازمان انرژی اتمی موظف به راه‌اندازی خط تولید اورانیوم ۶۰ درصد به مقدار مورد نیاز در چارچوب ماده یک قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران مصوب مجلس شورای اسلامی شد.

وی افزود: در همین راستا بلافاصله پرسشنامه مربوط به اطلاعات طراحی DIQ تسلیم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد و از امشب مقدمات اجرایی این کار در تأسیسات غنی سازی آغاز خواهد شد و متعاقباً اطلاعات تکمیلی به سمع و نظر هموطنان عزیز خواهد رسید.

کمالوندی عنوان کرد: لازم به ذکر است اورانیوم غنی شده ۶۰ درصد برای استفاده در تولید عنصر مولیبدن جهت به کارگیری در ساخت انواع رادیوداروها می‌باشد.

وی در تشریح اقداماتی که قرار است امشب آغاز شود، گفت: ماشین‌های سانتریفیوژ IR۱ جدید جایگزین ماشین‌های از کار افتاده خواهد شد و IR۱ های جدید با تغییرات کیفی ظرفیتی به میزان ۵۰ درصد بیشتر نسبت به ماشین‌های قبلی خواهد داشت. در این خصوص اطلاعات دقیق و تکمیلی ارائه خواهد شد.

در همین حال، خبرگزاری فرانسه گزارش داد که آژانس بین المللی انرژی اتمی قصد ایران برای انجام غنی سازی ۶۰ درصد را تایید کرده است.

بر اساس این گزارش، خبرگزاری فرانسه می‌گوید که آژانس اتمی قصد ایران برای آغاز غنی سازی ۶۰ درصد را تایید کرده است./مهر

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر