logo
امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۱۴
[ شناسه خبر : ۲۰۶۵۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]

جو بایدن خواستار دیدار با ولادیمیر پوتین شد

جو-بایدن-خواستار-دیدار-با-ولادیمیر-پوتین-شد
رئیس جمهور آمریکا در تماس تلفنی با همتای روس، پیشنهاد داد تا طرفین با حضور در کشور ثالث، با یکدیگر دیدار و درباره تحولات شرق اوکراین گفتگو کنند.

به گزارش موج رسا; به نقل از رویترز، همزمان با اوج گرفتن تنش‌ها در شرق اوکراین و آرایش دفاعی روسیه در مناطق مرزی، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در تماسی تلفنی با ولادیمیر پوتین همتای روس، خواهان دیدار با وی در راستای بررسی اوضاع شد.

این تماس تلفنی در حالی برقرار شد که رابطه واشنگتن-مسکو نیز به نازل‌ترین سطح خود رسیده تا آنجا که بایدن ماه گذشته همتای روس را قاتل خطاب کرد و به وی اتهام مداخله در روند انتخاباتی آمریکا را نسبت داد.

همزمان، با بالا گرفتن تنش میان دولت کی‌یف و جدایی طلبان شرق اوکراین، روسیه مجبور شد تا در اقدامی دفاعی، نیروهایش را در مناطق مرزی مستقر کند- اقدامی که به مذاق اتحادیه اروپا، آمریکا و ناتو خوش نیامد.

از سوی دیگر، روز گذشته با رسانه‌ای شدن خبر اعزام دو رزم ناو آمریکایی به دریای سیاه، روسیه با لحنی تند به آمریکا هشدار داد که از سواحل کریمه دور بماند.

در همین راستا، بایدن با ادعای تعهد به حفظ تمامیت ارضی اوکراین، به پوتین پیشنهاد داد که در کشوری ثالث با یکدیگر دیدار کنند.

او، طبق بیانیه منتشر شده از سوی کاخ سفید، بار دیگر موضوع حملات سایبری و مداخلات انتخاباتی را نیز مطرح کرده و مدعی شده که از منافع آمریکا دفاع می‌کند.

کاخ کرملین هم در بیانیه‌ای با اشاره به گفتگوی تلفنی رؤسای جمهور روسیه و آمریکا، اعلام کرد که پوتین درباره رویکردهایی که می‌تواند به حل سیاسی بحران اوکراین منجر شود؛ با بایدن صحبت کرده است.

روسیه پیشتر هم گفته بود که جابجایی قوای نظامی در داخل این کشور را به هیچ وجه نباید تهدیدی برای دیگر کشورها تلقی کرد.

جدایی طلبان روس تبار منطقه «دونباس» در شرق اوکراین در پی آن هستند تا با پیروی از الگوی کریمه، به روسیه ملحق شوند. منطقه کریمه در سال ۲۰۱۴، طی برگزاری همه پرسی، از اوکراین جدا شد./مهر

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر