logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۴۹
[ شناسه خبر : ۲۰۶۵۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 8 دقیقه ]
گزارش موج رسا از موانع پیچیده و فلج کننده رشد تولید در کشور؛

عبور از تحریم‌ها با جهش تولید میسر می‌شود/ مدیران اجرایی کشور روحیه پشتیبانی و مانع زدایی از تولید را ندارند

عبور-از-تحریم‌ها-با-جهش-تولید-میسر-می‌شود-مدیران-اجرایی-کشور-روحیه-پشتیبانی-و-مانع-زدایی-از-تولید-را-ندارند
با توجه به عدم برنامه‌ریزی مناسب و نداشتن برنامه، موانع بزرگی بر سر راه تحقق شعار با عنوان تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها وجود دارد.

به گزارش موج رسا; مبنای شعار سال امسال هم مانند چند سال گذشته به دلیل اهمیت و شرایط حاکم بر جامعه اقتصادی است و مقام معظم رهبری امسال را هم سال تولید نامگذاری کردند تا با انجام پشتیبانی‌های لازم از آن مانع زدایی نیز انجام شده و شرایط کلی اقتصاد جامعه دچار تغییرات شود.

این شعار اگر چه مثل سال‌های گذشته مبنای برنامه‌ریزی مسئولان قرار می‌گیرد اما امید است دچار چالش‌های جدی در اجرا نشود و بتواند با مانع زدایی راه پرپیچ و خم تولید را هموار کند.

 

 

*پشتیبانی و مانع زدایی چرخ‌های اقتصاد کشور را می‌چرخاند

تولید در سالی که با کرونا همراه بود دچار نوسانات و تغییراتی شد که موانع بسیاری را پیش رو داشت و تولید‌کنندگان از حمایت‌های لازم برخوردار نشدند همچنان که شعار سال رونق تولید نیز در عمل چنگی به دل نزد و همین رویه مسئولان موجب شد تا امسال جدیت کافی در ارائه شعار سال باشد تا با پشتیبانی و مانع زدایی چرخ‌های اقتصاد کشور بچرخد.

سخن گفتن در مورد اجرای مطلوب این شعار هنوز زود است اما می‌توان با مانع زدایی از تولید در آخر سال به اجماع کلی در مورد عملیاتی شدن یا نشدن شعار سال رسید.

 شرایط اقتصادی امروز جامعه می‌طلبد تا با رفع موانع تولید دست تولیدگرانی که دادشان از عدم حمایت‌ها بالا رفته را گرفت و اجازه نداد واحدهای تولیدی یکی پس از دیگری تعدیل نیرو کرده و یا کار را رها کنند و منجر به تعطیلی واحدهای تولیدی شوند.

تحقق شعار سال عزم جدی مسئولان را می‌طلبد تا تولید را که به معنای تهیه کالا و خدمات مورد نیاز با استفاده از منابع و امکانات موجود است را تحقق بخشیده و از ظرفیت‌های داخلی کشور برای رونق آن استفاده کرد.

 در شرایطی که کشور در تحریم همه جانبه اقتصادی دشمنان نظام اسلامی قرار گرفته با عمل به شعار سال راهکارهای رونق را هر چه سریعتر احصا کرده و در عمل به شعار سال رونق داد.

خواسته مقام معظم رهبری در مورد شعار سال پایان دادن به حرف زدن در مورد تولید است و ایشان معتقدند حل مشکلات اقتصادی در لوزان و آمریکا نیست و در داخل کشور است، در طول این سال‌ها مدیران ایرانی کارهای بزرگتری را انجام داده‌اند و مسئله تولید را نیز می‌توانند حل کنند.

مقام معظم رهبری در سال گذشته حجم تولیدات را برای اقتصاد ایران ناکافی دانستند و گفتند باید رونق تولید در سفره مردم دیده شود، اما خواسته مقام معظم رهبری در سال جدید برضرورت ارائه حمایت‌های همه جانبه قانونی، دولتی و حکومتی برای رفع موانع از تولید است.

به گفته کارشناسان برای حل مشکلات واحدهای تولیدی باید اقدامات ریشه ای و قانونی انجام شود، مشکلات تعهدات ارزی که توسط بانک مرکزی ایجاد شده است مشکلات عمده ای بر سر راه صادرات به وجود آورده است.

 نواقصات قانونی و عدم قانونگذاری صحیح یکی از دیگر موانع بر سر راه تولید کنندگان است که هنوز نه لایحه‌ای از سوی دولت به مجلس ارائه شده است و نه مسئولان فکری برای رفع این نواقصات کرده‌اند.

عدم مدیریت یکپارچه در ارائه تسهیلات به تولید کنندگان و بوروکراسی زاید اداری عملا دست تولید کنندگان را برای دریافت تسهیلات در حنا گذاشته است و برخی از واحدهای تولید توسعه فعالیت های خود نمی توانند تسهیلاتی را دریافت کنند.

نداشتن مدیریت صحیح برای تولید موجب می‌شود تا تولیدکنندگان نتوانند به اهداف خود در این زمینه برسند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا معتقد است: برای تحقق شعار سال ابتدا باید هدفگذاری کرده و در مرحله دوم با برنامه‌ریزی مناسبت پشتیبانی‌های لازم را از تولید انجام داده و مانع‌زدایی کرد.

 

*پشتیبانی ارزش افزا و شتاب دهنده کلید دستیابی به اهداف تولید

مصطفی طاهری با بیان اینکه پشتیبانی ارزش افزا و شتاب دهنده و رشد بلند مدت کلید دستیابی به اهداف تولید است، افزود: برای رونق تولید باید هزینه‌های سربار آن حذف شده و سیاست‌های خاص برای بستن منافذ سود بری‌های بی‌قاعده از جمله سوداگری، دلالی و رباخواری اتخاذ شود.

وی می‌گوید: امروز نظام اسلامی در یک جنگ اقتصادی قرار دارد و برای حل این مشکل باید با تنوع دادن به تولید کشور، تحریم‌های اقتصادی را دور زده و حمایت‌های لازم از تولید گران انجام شود.

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی تولید را مانع بزرگی برای رشد آسیب‌های اجتماعی عنوان کرد و گفت: در صورتی که تولید رونق گیرد بسیاری از مشکلات اجتماعی که ناشی از مشکلات اقتصادی به دلیل بیکاری افراد جامعه است حل می‌شود.

طاهری برضرورت ارتقای ارتباط بین صنعت و دانشگاه برای ارائه پژوهش‌های راهبردی و فعالیت‌های دانش بنیان برای تولید تاکید کرد و گفت: مشکلات ساختاری انباشه شده، تحریم‌های یک جانبه و موضوع کرونا از عوامل شکل دهنده امروز جامعه هستند که باید با توجه به شعار سال این مشکلات نیز حل شود.

وی پول پاشی را سیاست شکست خورده برای رشد تولید و اشتغال می‌داند و می‌گوید: واحدهای موجود باید حفظ شده و برای رشد و توسعه آنها برنامه‌ریزی کرده و واحدهای جدیدی احداث نشود.

 دیگر نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا، گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد نه تنها از تولید پشتبیانی انجام نمی‌شود بلکه موانع بیشماری نیز بر سر راه تولید وجود دارد.

حجت‌الاسلام حسن شجاعی با بیان اینکه بروکراسی پیچیده و فلج کننده‌ای بر سر راه تولید وجود دارد، ادامه داد: روحیه مدیران باید روحیه پشتیبانی و مانع زدایی باشد.

وی گفت: نداشتن روحیه ریسک پذیری و عدم اصلاح ساختارهای اداری تولید را با مشکل جدی مواجه کرده است و امیدواریم با اصلاح ساختارها و قوانین راه رونق برای تولید فراهم شود.

"دکتر حسین محمودی اصل"کارشناس مسائل اقتصادی نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما اظهار داشت: یکی از مهمترین موانع پیش روی تولید وجود فساد است چرا که در ارائه مجوزها شفافیت‌های لازم وجود ندارد.

وی می‌گوید: برای عبور از تحریم ها نیازمند توجه به تولید هستیم اما این بخش نیز باید دارای توجیه اقتصادی بوده و سود بیشتری داشته باشد تا تولیدکنندگان راضی به تولید شوند.

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه می دهد: وضع مالیات بر عایدی ثروت می‌تواند نقش تاثیرگذاری در رشد تولید و افزایش میل تولیدکنندگان به ادامه تولید داشته باشد که به این منظور باید مکانیزم شفاف و سامانه‌های پویا فعال شوند.

محمودی اصل یادآور شد: رتبه 120 ایران در سهولت کسب و کار فاجعه بوده و نشان می‌دهد وضعیت تولید در کشور مطلوب نیست که امیدواریم با عمل به شعار سال تولید رونق بیشتری یابد.

 

*بیشترین حجم تسهیلات به انحراف کشیده شده است

وی معتقد است: کمبود نقدینگی از دیگر مشکلات بر سر راه تولید است و بیشترین حجم تسهیلات نیز به انحراف کشیده شده و در حوزه‌های دیگر استفاده می‌شود.

این کارشناس اقتصادی می‌گوید: برای تحقق شعار سال باید نظام مدیریتی بهبود یافته و ساختارمند شود تا شعار سال در کشور عملیاتی شود.

سازمان صمت که ارتباط مستقیمی با تولیدکنندگان دارد، دارای نقش بیشتری در تحقق شعار است، ناصر فغفوری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در گفت‌و‌گو با خبرنگار اظهار داشت: برای تحقق شعار سال سهم بخش دولتی از مانع‌زدایی و پشتبیانی‌ها بیشتر است چرا که ایجاد کننده برخی از موانع سیستم دولتی بوده است.

وی می‌گوید: از ابتدای سال در دو قالب استانی و کشوری مشکلات، موانع و مشوق‌های مورد نیاز برای تولید احصا شده است که بخشی از این مشکلات مربوط وجود مقرراتی است که کاربرد لازم را ندارند.

این مسئول با بیان اینکه رویه مقررات زدائی بهتر از قانونگذاری است، ادامه داد: مقررات زاید در حوزه‌های تامین اجتماعی، امور مالیاتی، شبکه بانکی و زیرساخت‌ها احصا و برای رفع موانع تولید مورد توجه قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان خاطرنشان کرد: مشکلات تولید در شبکه بانکی احصا شده و یکی از مشکلات در این زمینه عدم مشارکت واقعی بانک‌ها در پروژه‌ها است که ضروری است بانک‌ها با انعفقاد قراردادهای الحاقی سهم الشرک خود را از افزایش دهند.

فغفوری بیان داشت: افزایش سهم الشرکه تامین اجتماعی در واحدهای تولیدی موجب می شود تا این واحدها سهم کمتری از پرداخت بیمه کارکنان را داشته باشند.

به نظر می‌رسد موانع بزرگی بر سر راه تولید در کشور و به تبع آن در استان زنجان وجود دارد که باید از الان برای رفع آنها تلاش کرد، موانع بزرگی همچون بانک‌ها و اخذ مالیات از واحدهای تولیدی و نداشتن توان رقابت با سایر شرکا و بورکراسی زاید اداری به مشکلات بخش تولید بیش از گذشته افزوده است.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر