logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۶:۱۲
[ شناسه خبر : ۲۰۴۷۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
به دلیل شیوع بیماری کرونا رقم خورد؛

دوران بحران زده صنایع دستی استان زنجان/ فروش نوروزی صنایع دستی زنجان، تقریبا هیچ

دوران-بحران-زده-صنایع-دستی-استان-زنجان-فروش-نوروزی-صنایع-دستی-زنجان،-تقریبا-هیچ
به دلیل شیوع بیماری کرونا و نبود گردشگر و عدم مدیریت‌های لازم، صنایع دستی استان زنجان در دوران بحران قرار گرفته است.

به گزارش موج رسا; در شرایطی که میزان فروش صنایع دستی استان زنجان در سال 98 بیش از 500 میلیارد تومان بود و هنرمندان صنایع دستی استان زنجان در انتظار روزهای خوش برای صنایع دستی از جمله مس، چاقو و ملیله بودند اما با انتشار ویروس کرونا و تبدیل آن به یک بحران جهانی آرزوهای صنعتگران صنایع دستی به واقعیت تبدیل نشد و در سال گذشته و امسال با افت شدید خرید مردم مواجه شد.

در سال گذشته به دلیل انتشار ویروس کرونا، ورود گردشگران به شهرها ممنوع شد و در اسفند ماه هم که بیشترین میزان فروش صنایع دستی رقم می‌خورد، صنایع تولیدی بر روی دست صنعتگران باد کرد و این آغاز یک بحران پس از یک دوره اوج بود.

*بدترین فروش صنایع دستی زنجان رقم خورد

تنوع صنایع دستی استان زنجان بالا بوده و هنرمندان زنجانی در بیش از 23 رشته فعالیت می‌کنند اما با به وجود آمدن بحران کرونا، قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته و با تعدیل نیروی کارگاه‌های صنایع دستی و افزایش بیکاران رشته‌های صنایع دستی، هنرمندان با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده‌اند به گونه‌ای که عید امسال بدترین فروش برای صنایع دستی زنجان رقم خورد.

در یک سال گذشته برخی کارگاه‌های صنایع دستی تعطیل شده و برخی نیز با یک پنجم توان خود فعالیت‌ها را ادامه دادند و تسهیلات اعطایی از سوی دولت نتوانست به داد صنعتگران برسد.

اگر چه میزان فروش صنایع دستی زنجان در فضای مجازی نسبت به سال‌های گذشته بیشتر شد اما این موضوع هم نتوانست برخی کارگاه‌ها را از ورشکستگی و تعطیلی نجات دهد.

یکی از هنرمندان صنایع دستی استان زنجان در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا، اظهار داشت: صنایع دستی استان زنجان متنوع بوده و زمینه اشتغال بسیار بالایی دارد اما با انتشار ویروس کرونا، کاهش قدرت خرید مردم و نبود گردشگر داخلی و خارجی میزان فروش بسیار کاهش یافته است.

همتی با بیان اینکه فعالیت برخی واحدهای تولید متوقف شده و بیشترین فعالیت در حوزه مس و چاقو انجام می‌شود، ادامه داد: ظرفیت‌ها بسیار کاهش یافته و میزان فروش روزانه، ماهانه و سالانه به شدت کاهش بوده است و حتی برخی‌ها توان پرداخت اجاره بها را نیز ندارند.

 وی خاطرنشان کرد: فروش نوروزی هم کمکی به صنایع دستی زنجان نکرد اگر چه در هفته اول نوروز امسال مشتری داشتیم اما میزان فروش بسیار پایین بود.

*روزهای سخت کرونایی گریبانگیر فعالان صنایع دستی

این هنرمند زنجانی یادآور شد: روزهای سخت کرونایی گریبانگیر فعالان صنایع دستی شده و گران بودن مواد اولیه نیز رمق را از صنعتگران گرفته است.

وی برضرورت توجه مسئولان و افزایش حمایت از صنعتگران تاکید کرد و گفت: با ادامه این وضعیت 90 درصد کارگاه‌های تولید صنایع دستی با بحران مواجه می‌شوند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا، اظهار داشت: با توجه به شیوع بیماری کرونا، میزان فروش صنایع دستی به دلیل عدم برگزاری نمایشگاه‌های صنایع دستی کاهش یافته است و صنعتگران به فروش مجازی روی آورده‌اند.

الناز خدایی فرد با بیان اینکه در نوروز امسال هم شرایط برگزاری نمایشگاه‌های موقت صنایع دستی فراهم نشد، افزود: نمایشگاه دائمی صنایع دستی در جنب رختشویخانه زنجان در این ایام فعال بود.

وی یادآور شد: بستر فروش صنایع دستی در ایام نوروز در قالب نمایشگاه دائمی فراهم بود اما میزان حضور گردشگران بسیار ناچیز بود و این موضوع موجب کاهش فروش شد که به حدود 20 میلیون تومان رسید در حالی که این میزان در سال 98 بالای 500 میلیون تومان بود.

این مسئول خاطرنشان کرد: مجموع فروش از 25 اسفند ماه سال گذشته تا 14 فروردین امسال حدود 20 میلیون تومان بوده است در حالی در فروردین سال 97 این میزان بیشتر از سال 98 بود چرا که در سال 98 با بحران سیل مواجه بودیم و بازارچه‌های موقت و نمایشگاه‌ها نیز دایر بود.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان ادامه داد: هفته اول فروردین میزان گردشگران بهتر بود اما  25 اسفند تا 14 فروردین 1400 فروش صنایع دستی تحت تاثیر وضعیت کرونایی و نبود گردشگر به شدت کاهش یافت.

 کارشناسان نیز در این زمینه معتقدند صنایع دستی در جهان به دلیل کاهش میزان گردشگر به حد نامطلوبی از فروش رسیده است و برخی رشته‌های صنایع دستی نیز به تعطیلی کشیده شده‌اند.

در حالی که خبر خوش زنجان شهر ملیله جهان مذاق زنجانی‌ها را خوش کرده بود، آغاز بحرانی به نام ویروس کرونا، این صنعت زنجانی‌ها را نیز به قهقهرا کشاند و هنرمندان این صنعت سودی از این قبل نبردند.

*شهر جهانی ملیله تحت تاثیر کرونا

فرآیند انتخاب زنجان به عنوان شهر جهانی ملیله حدود یک سال به طول کشید و قرار بود نمایشگاه‌های مختلف دائمی و موقت ملیله و خانه ملیله زنجان افتتاح شود اما این رویداد بزرگ هم تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفت و این ویروس تبعات منفی برای این صنعت دست زنجانی‌ها داشت.

یکی از فروشندگان صنایع دستی نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا، گفت: سال گذشته با وجود تعطیلی شهر وضعیت بهتر بود اما امسال فروش کمتر از 5 درصد بود و بیشتر گردشگران برای تماشا می‌آمدند و خریدی انجام نمی‌دادند.

وی گفت: بیشتر صنعتگران از وضعیت به وجود آمده ناراضی هستند و امکان ادامه فعالیت ندارند اگر کرونا بازهم ادامه یابد امکان دارد شغل خود را تغییر دهم.

این فروشنده صنایع دستی گفت: چک‌های برگشت خورده باید پاس شود که با این وضعیت فروش این امکان وجود ندارد، به امید فروش شب عید خرید انجام دادم اما همه بر روی دست ماند.

موسوی گفت: فروشندگان صنایع دستی با سردرگمی عجیبی مواجه هستند و آینده‌ای برای صنایع دستی وجود ندارد.

در حال حاضر 700 فروشگاه صنایع دستی در استان زنجان فعال است که در ایام نوروز اقدام به فروش صنایع دستی کردند.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر