logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۰۸
[ شناسه خبر : ۲۰۴۴۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]

اگر می‌خواهیم نفس تازه‌ای به کشور دمیده شود!

اگر-می‌خواهیم-نفس-تازه‌ای-به-کشور-دمیده-شود!
هر مقدار انتخاب رئیس‌جمهور با دقت بیشتر و درست انجام شود امید به بهبود شرایط نیز افزایش می‌یابد و بالعکس، خصوصا

به گزارش موج رسا; 

مهدی فضائلی کارشناس سیاسی در یادداشتی درباره انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ در روزنامه صبح نو نوشت: مهمترین رویداد داخلی سال ۱۴۰۰، انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری است. انتخاباتی که به تشکیل اولین دولت گام دوم انقلاب و اولین دولت قرن جدید هجری شمسی منجر خواهد شد و می تواند در آینده ایران نقشی بسیار تعیین کننده داشته باشد.

 

مشارکت بالا و انتخاب صحیح، سنگ بنای گام دوم را محکم و به جا می‌گذارد و سرعت ساختن ایران قوی را دوچندان می‌کند و "نور علی نور" را محقق می‌سازد.

 

 دولت آینده می‌تواند گام بلندی در جهت تحقق مرحله "دولت اسلامی" نیز باشد، مرحله‌ای که انجامش بسیار مهم و کلیدی است چون هم بقای دو مرحله قبل یعنی "انقلاب اسلامی" و "نظام اسلامی" در گرو آن است و هم ورود به دو مرحله بعدی یعنی "جامعه اسلامی" و " تمدن اسلامی".

 

بدیهی است که‌ شخص رئیس‌جمهور در کیفیت دولتش بسیار تاثیر گذار است لذا انتخاب صحیح او انتخابی مهم و به عبارتی مهمترین و مؤثرترین انتخابی است که مردم بر عهده دارند.

 

همین‌جا لازم است به اهمیت جایگاه رئیس‌جمهور و اختیاراتی که دارد اشاره کنم.

 

برنامه و بودجه کل قوا و دستگاه‌های حاکمیتی، نفت و انرژی، صنعت، معدن و تجارت، سیاست های ارزی و طلا، بانک ها و گمرکات، امور مالیاتی، دانشگاه ها و علم و فناوری، آموزش و پرورش و کنکور، سینما، کتاب، مطبوعات، انتخاب سفرا، انتخاب استانداران و فرمانداران، مسکن و حمل و نقل هوایی، دریایی، ریلی و زمینی و صدها مورد دیگر مواردی هستند که مستقیم یا با واسطه کمی به رئیس‌جمهور مربوط می شوند. همین مقدار بوضوح نشان می دهد که اولا" چقدر این موارد با زندگی مردم عجین است و ثانیا" با هیچ مسئولیت دیگری در کشور قابل مقایسه نیست.

 

بنابراین هر مقدار انتخاب رئیس‌جمهور با دقت بیشتر و درست انجام شود امید به بهبود شرایط نیز افزایش می‌یابد و بالعکس، خصوصا" اینکه مردم ما، تجربه انتخاب نادرست را دارند و نتیجه انرا هم دیده و چشیده اند!

 

حال رئیس‌جمهوری با چنین تنوع، گستردگی و اهمیت اختیارات و مسئولیت ها چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

 

اصل ۱۱۵ قانون اساسی شرایط رئیس‌جمهور را اینگونه بیان کرده است.

 

«رییس‌ جمهور باید از میان‌ رجال‌ مذهبی‌ و سیاسی‌ که‌ واجد شرایط زیر باشند انتخاب‌ گردد: ایرانی‌ الاصل، تابع ایران، مدیر و مدبر، دارای‌ حسن‌ سابقه‌ و امانت‌ و تقوی، مومن‌ و معتقد به‌ مبانی‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ و مذهب‌ رسمی‌ کشور.»

 

هر چند این ویژگی‌ها قدری کلی به نظر می رسند و مطابق بند ۱۰ سیاست های کلی انتخابات، "تعیین دقیق معیارها و شاخص‌ها و شرایط عمومی" باید انجام شود لیکن با انتظار حداکثری و البته واقع بینانه باید داوطلبان تأیید صلاحیت شده را دقیقا" بررسی و بهترین آنها را برگزید.

 

رهبر حکیم انقلاب اسلامی نیز به منظور روشنتر و به روز کردن این ویژگی‌ها، در سخنرانی اول فروردین خود که یکی از مهمترین سخنرانی های سالانه ایشان محسوب می شود ویژگی های زیر را برای رئیس‌جمهور شایسته ملت ایران، خطاب به آحاد مردم، برشمردند.

 

 ۱) باکفایت باشد، دارای مدیریّت و کفایت مدیریّت باشد. (مسائل کشور را بشناسد و با امور اقتصادی، سیاسی سیاست خارجی، امنیتی، فرهنگی و اجتماعی آشنا باشد و برای آنها ولو در حد اجمال برنامه داشته باشد)

 

 ۲) باایمان باشد؛ اگر بی‌ایمان بود، نمیشود به او اعتماد کرد؛ آدم بی‌ایمان کشور را، منافع کشور را، مردم را یک وقتی میفروشد.

 

۳) عدالت‌خواه باشد، ضدّفساد باشد؛ این یکی از مهم‌ترین خصوصیّاتی است که بایست در رئیس‌جمهور وجود داشته باشد که به معنای واقعی کلمه به دنبال اجرای عدالت باشد و به معنای حقیقی کلمه با فساد بخواهد مبارزه کند.

 

۴) دارای عملکرد انقلابی و جهادی باشد؛ یعنی با عملکرد اُتوکشیده نمی‌شود کار کرد؛ با این همه مسائل اساسی‌ای که در کشور وجود دارد، یک حرکت جهادی و انقلابی لازم است؛ بایستی عملکردش این جوری باشد.

 

۵) به توانمندی‌های داخل معتقد باشد. بعضی‌ها هستند داخل را اصلاً قبول ندارند... توانمندی‌های کشور را واقعاً مطمئن باشد و معتقد باشد به توانمندی‌ها.

 

۶) به جوانان معتقد باشند، جوانها را قبول داشته باشند. جوانها را به عنوان پیش‌ران حرکت عمومی کشور بشناسد و به آنها اعتماد کند.

 

۷) مردمی باشد.

 

۸) امیدوار باشد؛ آدمِ مأیوس و بدبین و با نگاه تلخ به آینده و تاریک به آینده نباشد.

 

ایشان پس از بیان ویژگی های فوق فرمودند: «اگر چنانچه یک چنین کسی باشد که بتواند مشکلات را مدیریّت کند و بیاید سر کار، مطمئنّاً این کشور را به نقطه‌ی مطلوب خواهد رساند. یک رئیس‌جمهوری با این خصوصیّات را پیدا کنید.»

 

سخن پایانی اینکه اگر می خواهیم مرتکب اشتباه نشویم و "نفس تازه" ای به کشور دمیده شود باید حداکثر تلاش خود را برای انتخاب چنین فردی آن هم با مشارکت بالا بکار بگیریم.

 

منبع: مشرق

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر