logo
امروز : پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۶:۳۰
[ شناسه خبر : ۲۰۴۳۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
با اعلام وضعیت نارنجی در زنجان؛

کرونا روز طبیعت را در زنجان به تعطیلی کشید/ مردم از دورهمی روز 13 به در پرهیز کنند

کرونا-روز-طبیعت-را-در-زنجان-به-تعطیلی-کشید-مردم-از-دورهمی-روز-13-به-در-پرهیز-کنند
به دلیل افزایش مبتلایان به ویروس کرونا در زنجان، روز طبیعت امسال نیز همچون سال گذشته برگزار نمی‌شود.

به گزارش موج رسا; 13 فروردین به عنوان یکی از آئین‌ها و جشن‌های مردم ایران زمین هر ساله با حضور مردم در پارک‌ها، فضای سبز و دشت و دمن برگزار می‌شود اما از سال گذشته و با انتشار ویروس کرونا، این جشن ایرانیان تحت تاثیر قرار گرفته و مسئولان برای عدم شیوع و همه‌گیری این بیماری در سطح جامعه، از مردم برای در خانه ماندن دعوت می‌کنند.

امسال جالب‌ترین آیین سنتی ایرانی‌ها در استان زنجان تحت تاثیر شیوع بیماری کرونا قرار گرفته و با وارد شدن دو شهر زنجان و ابهر به وضعیت نارنجی، امکان برگزاری تجمعات و دورهمی‌ها در این روز وجود ندارد.

13 فروردین یکی از سنت‌های دیرینه مردم زنجان است که به عنوان جشن بهار به صورت ویژه‌ای در این استان برگزار می‌شود.

 مردم زنجان طبق سنت نوروز از اول تا 12 فروردین به جشن و شادی و دید و بازدید می‌پردازند و روز 13 این ماه با حضور در دشت و دمن و آغوش صحرا نحسی‌ها را از خود دور می‌کردند که این سنت دیرینه هنوز هم وجود دارد.

در این روز جشن‌ها و مراسم‌های خاصی برگزار می‌شود که در واقع معنایی برای شروع زایش و رویش در جهان هستی محسوب می‌شود و خانواده‌ها در این روز در بیرون از شهرو باغات اطراف به جشن و پایکوبی می‌پردازند.

مردم در این روز سبزه‌های رویانده شده را به آب می‌دهند و به این ترتیب سبزینگی و رویش را به طبیعت تحمیل می‌کنند که در گذشته بیشتر مردم در حوالی رودخانه زنجانرود حضور می‌یافتند.

همچنین برگزاری بازی ‌بومی و محلی از جمله سنت‌های مردم زنجان در این روز محسوب می‌شود که این بازی‌ها بسیار شاد و مفرح بود.

 گره زدن سبزه به منظور باز شدن بخت دختران و تسهیل در کارها و امور از دیگر سنت‌های زنجانی ها در این روز خاص است.  مراسم غلیبانی یکی از نوروزی خوانی‌های 13 به در محسوب می‌شود که در آن جوانان به سه تیپ تقسیم شده و این بازی را برای دور کردن نحسی این روز اجرا می‌شد که در مراسم‌های امروز به بوته فراموشی سپرده شده است.

همچنین پرتاب کردن سنگ به رودخانه از دیگر سنت‌های رایج در 13 به در بود که به صورت مفرحی در بین جوانان اجرایی می‌شود تا با این عمل هفت نوع درد و رنج از انسان دور شود.

امسال دشمن مرموز سنت‌ها و آیین‌های ایرانی موجب تعطیلی این مراسم‌ها شده و مردم به دلیل شیوع بیماری کرونا از رفتن به دامن طبیعت منع شده‌اند.

همچنین پارک‌ها و بوستان‌های شهر زنجان نیز به دلیل وضعیت نارنجی بسته است و برخی محدودیت‌ها نیز در جاده‌های استان زنجان اعمال می‌شود.

معاون سیاسی – امنیتی استاندار زنجان نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا، اظهار داشت: ضروری است مردم از برگزاری هر نوع تجمع و دور همی به مناسبت 13 فروردین دوری کنند.

خدابخش مرادی خاطرنشان کرد: بوستان‌ها و پارک‌ها نباید به محلی برای تجمع مردم تبدیل شود و مردم از حضور در طبیعت نیز پرهیز کنند.

وی تصریح کرد: همچنین هیچ مسافری حق برپایی چادر در مبادی ورودی شهر زنجان را ندارد و امکان توقف وجود ندارد.

این مسئول خاطرنشان کرد: خانواده‌ها برای تفریح و برگزاری مراسم 13 به در نباید موجب به خطر انداختن جان سایر افراد جامعه با انتشار ویروس کرونا شوند//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر