logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۱۸
[ شناسه خبر : ۲۰۳۴۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
یک مسئول در دانشگاه علوم پزشکی زنجان در گفت‌وگو با موج رسا:

مصرف مواد غذایی افزایش‌دهنده سطح ایمنی بدن در شرایط نوروز کرونایی توصیه می‌شود

مصرف-مواد-غذایی-افزایش‌دهنده-سطح-ایمنی-بدن-در-شرایط-نوروز-کرونایی-توصیه-می‌شود
رئیس اداره نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: با توجه شرایط خاص شیوع بیماری کووید 19 مصرف مواد غذایی از جمله میوه‌ها و سبزی‌های تازه که سطح ایمنی بدن را افزایش می‌دهند، بیشتر در ایام نوروز توصیه می‌شود.

لاله احرامی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; در خصوص تغذیه و مراقبت‌های تغذیه‌ای و رژیمی در ایام عید نوروز اظهار داشت: در حالت کلی همیشه باید این نکته را در ذهن داشته باشیم که اصول تغذیه، مشروط به دوره خاصی نیست.

وی خاطرنشان کرد: افراد باید کلیات اصول تغذیه را بدانند که در هر دوره زمانی و در هر شرایطی باید اصول صحیح غذا خوردن که شامل استفاده از تمام گروه‌های غذایی در یک روز برای یک فرد است را رعایت کنند.

احرامی با بیان اینکه گروه‌های اصلی غذایی شامل لبنیات، گوشت‌ها، غلات، میوه‌ها و سبزی‌ها، چربی‌ها و در بعضی مواقع قندهای ساده است، افزود: گروه‌های غذایی، بسته به شرایط و بر اساس سلامت جسمانی افراد، متفاوت است یعنی نوع تغذیه یک فرد سالم با فردی که بیماری زمینه‌ای دارد، مختلف است که هر فرد می‌تواند با مراجعه به پزشک و یا مشاور تغذیه‌اش، برنامه غذایی خاص خود را دریافت کند.

رئیس اداره نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه تجربه نشان داده که معمولاً در ایام نوروز، ممکن است دریافت انرژی و مصرف کالری اضافه و پرخوری وجود داشته باشد، گفت: دریافت انرژی اضافه اگر از نوع خوب آن باشد اشکالی ندارد اما دریافت انرژی اضافه در ایان ایام بیشتر از ناحیه تنقلات و شیرینی‌جات اتفاق می‌افتد و باید در ذهن داشته باشیم که مصرف این نوع مواد باید محدود باشد.

وی تاکید کرد: به کودکان نیز باید آموزش دهیم که شیرینی‌جات را بی‌حد و اندازه مصرف نکنند و بهداشت دهان و دندان را نیز رعایت کنند.

احرامی با بیان اینکه مصرف آجیل‌ها مفید بوده و منعی در مصرف نداریم، اظهار داشت: افرادی که درخواست و تمایل به کاهش وزن داشته و در رژیم غذایی کاهش وزن قرار دارند می‌توانند از نظر دریافت انرژی و میزان کالری، محدودیت‌های خاص خود را داشته باشند.

وی با بیان اینکه در حالت کلی، توصیه می‌شود که شهروندان روال عادی برنامه غذایی را ادامه داده و از گروه‌های غذایی روزانه تبعیت کنند، خاطرنشان کرد: نکته مهم این است که پُرخوری زیاد به‌ویژه در زمینه شیرینی‌جات و تنقلات نباشد و همچنین برنامه غذایی نیز خیلی به هم نخورد.

این مسئول با بیان اینکه امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا دید و بازدیدها محدود است، یادآور شد: در شرایط عادی نوروز همیشه برنامه‌های غذایی به هم می‌خورد که این به هم خوردن برنامه و ساعات غذایی، مفید نیست.

وی افزود: می شود طوری برنامه‌ریزی کرد که در کنار دید و بازدیدهای محدود و مصرف تنقلات، برنامه و ساعات غذایی هم مدیریت شود.

رئیس اداره نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: با توجه شرایط خاص شیوع بیماری کووید 19 مصرف مواد غذایی از جمله میوه‌ها و سبزی‌های تازه که سطح ایمنی بدن را افزایش می‌دهند، بیشتر در ایام نوروز توصیه می‌شود.

وی اظهار داشت: اینطور نباشد که حجم معده و انرژی بدن را با شیرینی‌جات، پُر کنیم که نه تنها سیستم ایمنی را بالا نمی‌برند بلکه ممکن است سبب تقلیل و کاهش سیستم ایمنی بدن هم بشوند.

احرامی خاطرنشان کرد: باید با مصرف میوه و سبزی‌های تازه در رنگ‌های مختلف، سبد غذایی خانواده را پُر کنیم که سطح ایمنی بدن بالا برود.

وی افزود: همچنین مصرف مواد غذایی حاوی آنتی‌اُکسیدان‌ها، ویتامین سی، زینک و انواع سایر ویتامین‌ها که نقش مهمی در افزایش سطح ایمنی بدن دارند به شدت در این شرایط توصیه می‌شود.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر