logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۴:۴۷
[ شناسه خبر : ۲۰۳۱۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
نگاهی به جاذبه‌های طبیعی زنجان؛

غار کتله خور، شگفت انگیزترین غار در دل کوه های زنجان

غار-کتله-خور،-شگفت-انگیزترین-غار-در-دل-کوه-های-زنجان
غار کتله خور در استان زنجان دارای 120 میلیون سال قدمت است که به عنوان یکی از شگفت انگیزترین جاذبه‌های طبیعی کشور محسوب می‌شود.

به گزارش موج رسا; کشور ایران دارای غارهای بسیاری است که تعداد بسیار کمی از این غارها همچون غار کتله‌خور خدابنده در استان زنجان، منحصر به فرد هستند.

شگفتی‌های طبیعی یکی از ویژگی‌های غارهایی همچون کتله‌خور است که دارای قندیل‌های زیبا و باشکوهی بوده و فسیل‌های چند میلیون ساله به قدمت آن افزوده است.

این غار بی‌نظیر دارای آثار تاریخی بسیاری بوده و جاذبه‌های طبیعی آن چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند، این غار در 155 کیلومتری جنوب زنجان قرار داشته و به دلیل داشتن کوه‌هایی کم ارتفاع به کتله معروف شده و از آنجایی که خورشید از پشت این کتله‌ها طلوع می‌کند به آن کتله‌خور گفته می‎شود.

این غار زیبای کشور دارای قدمت 120 میلیون ساله بوده و تغییرات طبیعی و مصنوعی بسیاری از جمله زلزله شده است که موجب شکستگی‌های بیشماری در بخش‌هایی از این غار شده است.

این غار حدود 65 سال پیش در سال 1331 توسط گروهی از کوهنوردان کشف شده است و کشف 80 جسد نشان می‌دهد انسان‌های اولیه در 100 متر اول این غار زندگی می‌کردند .

 

این غار دارای تجمع‌های آهکی است که اشیا و بخش‌های مختلفی از جمله میدان‌های شیر خوابیده، بیستون، چهلستون، پنج شیر، پای فیلان، تالار عروس، تونل قندیلی، اتاق عقد، عروس و داماد و شمع را به وجود آورده است که هر بینده‌ای را به خود جلب می‌کند.

این غار زیبا به سه بخش فرهنگی، تفریحی و ورزشی تقسیم می‌شود که تنها بخش ورزشی آن 4 کیلومتر طول دارد و غار نوردان بسیاری از آن بازدید می‌کنند.

یکی از شگفتی‌های این غار ادامه مسیر آن به غار علیصدر است که در 100 متری آن قرار دارد و  یکی از تفاوت‌های عمده آن با غار علیصدر داشتن طبقات مختلف است که تنها سه طبقه آن تا کنون کشف شده است.

این غار زیبا در ایام نوروز 1400 نیز آماده بازدید علاقه‌مندان با رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی است.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر