logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۰۰
[ شناسه خبر : ۲۰۳۰۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با موج رسا؛

بخش اعظم موانع تولید، مربوط به فساد و کمبود نقدینگی است/ اخذ وام‌های کلان به اسم تولید، تورم بخش تولید را افزایش داده است

بخش-اعظم-موانع-تولید،-مربوط-به-فساد-و-کمبود-نقدینگی-است-اخذ-وام‌های-کلان-به-اسم-تولید،-تورم-بخش-تولید-را-افزایش-داده-است
کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه بخش اعظم موانع تولید، مربوط به فساد است، گفت: در صورت ایجاد شفافیت هم سرعت اخذ مجوزها و هم موانع تولید برطرف شده و هم گلوگاه‌های فساد از بین می‌روند.

حسین محمودی‌اصل در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: برای عبور از موانع مختلف اقتصادی و در کنار آن تحریم، نیاز به افزایش تولید در کشور داریم.

وی خاطرنشان کرد: به عبارت دیگر اگر تحریم هم نداشتیم باز هم برای رشد اقتصادی و رفاه مردم، تولید باید رشد و افزایش پیدا می‌کرد بنابراین شعارهای مربوط به تولید هم می‌تواند برای شرایط تحریم و هم برای شرایط غیرتحریم باشد.

محمودی‌اصل افزود: تجربه تمام کشورها در رشد اقتصادی از تولید گذشته و با تولید، درآمد سرانه شهروندان افزایش پیدا می‌کند و از این محل، شاهد رفاه مردم هم می‌توانیم باشیم.

کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه بزرگترین پشتیبانی و ایجاد مزیت برای تولید و مهمترین مانع‌زدایی از تولید، افزایش توجیه اقتصادی بخش تولید است، گفت: یعنی تولید باید بیشتر از دلالی، سود داشته باشد و مردم به جای سرمایه‌گذاری در دلار، خرید کالا، دارایی، سکه و خرید رمز ارز، مشتاقانه و به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در تولید، سرمایه‌گذاری کنند.

وی با بیان اینکه مردم به صورت مستقیم می‌توانند خودشان با کارآفرینی در بخش‌های مختلف اقتصادی یا ایجاد مشاغل خانگی، سرمایه‌گذاری کنند، افزود: همچنین به صورت غیرمستقیم نیز می‌توانند از طریق بازار بورس و خرید سهام شرکت‌ها یا شرکت در افزایش سرمایه‌ها در تولید، مشارکت داشته باشند.

 

*‌ افزایش توجیه اقتصادی تولید، نیازمند وضع مالیات بر عایدی ثروت است

محمودی‌اصل با تاکید بر اینکه افزایش توجیه اقتصادی، بیشترین پشتیبانی و مانع‌زدایی تولید است، اظهار داشت: برای افزایش توجیه اقتصادی تولید باید با یک نظام و مکانیزم شفاف و سامانه‌های پویا، مالیات بر عایدی ثروت را داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: با یک نظام و مکانیزم شفاف و سامانه‌های پویا باید درآمد افراد مخصوصاً از طریق دلالی رصد شود و بخش قابل توجهی از این درآمد نیز مشمول مالیات شود.

کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: در این حالت، دلالی هر اندازه هم که سود داشته باشد، انگیزه ورود به آن کاهش پیدا می‌کند و این کاهش باعث می‌شود که سود تولید هم بتواند معافیت داشته و یا حداقل مشمولیت مالیاتی راداشته باشد.

وی با بیان اینکه در این مسیر هم توجه به سمت تولید بالا رفته و هم موانع با فشار و مطالبه‌گری مردم، برطرف می‌شود، افزود: برای مثال؛ اگر در یک شهرستانی 10 مورد مجوز برای یک حوزه‌ای می‌خواستند اگر با افزایش توجیهه اقتصادی تولید این درخواست به 50 مورد افزایش پیدا کند، صف ایجاد می‌شود که در این صورت، فشار به مسئولین ایجاد می‌کند که این صف را برطرف کنند و در نتیجه، فشار و مطالبه‌گری مردم هم افزایش پیدا می‌کند.

 

*‌ تحریم، بخشی از مشکلات تولید را برطرف کرده است

کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به رتبه سهولت کسب و کار ایران در دنیا گفت: رتبه ما 120 بوده و این فاجعه است به عبارتی دیگر، وضع تولید ما با رتبه 120 در دنیا مشخص است که چیست.

وی با بیان اینکه تحریم، بخشی از مشکلات تولید ما را برطرف کرده است، اظهار داشت: هر چند تحریم در جاهایی برای ما مشکلاتی ایجاد کرده اما به خاطر اینکه جلوی واردات را گرفته، تولید ما خوب می‌فروشد و همچنین به خاطر اینکه قاچاق به دلیل افزایش قیمت ارز، صَرفه اقتصادی ندارد، تولید داخلی خوب می‌فروشد.

محمودی‌اصل با بیان اینکه باید برای رفع تحریم‌ها نیز سناریو و برنامه داشته باشیم، خاطرنشان کرد: یکی از نگرانی‌های ما این است که همانطور که برای مقابله با تحریم‌ها بدون برنامه بودیم برای رفع تحریم‌ها نیز بدون برنامه می‌شویم.

 

*‌ ایجاد سامانه‌های پویا و کاهش بروکراسی، شفافیت را افزایش می‌دهد

کارشناس مسائل اقتصادی ایجا سامانه‌های پویا، کاهش بروکراسی و تمرکز مجوزها در سامانه‌ها سبب افزایش شفافیت می‌شود، گفت: مجوز یعنی امضای طلایی؛ پس اگر این‌ها در یک مکانیزم به صورت شفاف، اتفاق بیفتد، امضای طلایی از بین می‌رود و در این صورت، دیگر توقف و گلوگاه نداریم.

وی با بیان اینکه اکثر گلوگاه‌هایی که داریم به خاطر امضاهای طلایی و بحث فساد است، ابراز کرد: وقتی شفافیت و مکانیزم‌ها ایجاد شود، امضای طلایی معنای خود را از دست داده و سیستم، کار خودش را انجام می‌دهد و شفافیت هم بالا می‌رود.

محمودی‌اصل با بیان اینکه بخش اعظم موانع تولید، مربوط به فساد است، گفت: در صورت ایجاد شفافیت هم سرعت اخذ مجوزها و هم موانع تولید برطرف شده و هم گلوگاه‌های فساد از بین می‌روند.

وی با بیان اینکه امروز بخش اعظم دیگری از مشکل تولید ما کمبود نقدینگی است، افزود: این به عنوان یک مانع بزرگ بوده و افراد، گروه‌ها و شرکت‌هایی به اسم تولید، وام‌های کلان گرفته و می‌گیرند و بیش از 60 درصد این منابع، منحرف شده و خارج از پروژه‌ها و اکثراً در حوزه مسکن، ارز، سکه و خودرو مصرف می‌شود.

محمودی‌اصل با بیان اینکه مصرف منابع در خارج از پروژه‌ها هم باعث ایجاد تورم در جامعه و هم تورم در تولید می‌شوند، یادآور شد: تورم بخش تولید در سال گذشته 77 درصد بوده یعنی تورم در بخش تولید، افزایش پبدا کرده که بخشی از این افزایش مربوط به همان افرادی است که به اسم تولیدکننده، وام‌های کلان اخذ کرده و با این منابع در جاهای دیگر دلال‌بازی کرده‌اند.

کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه تولید از 2 جهت، آسیب دیده است، تصریح کرد: تولید هم از دسترسی به منابع، محروم شده و هم اینکه پول‌های منحرف شده سبب ایجاد تورم برای بخش تولید شده است.

 

*‌ اجرای شعارهای تولید، نیازمند نظام مدیریتی ساختارمند و شایسته‌سالار است

وی خاطرنشان کرد: به نظرم در ادامه باید یک سالی هم برای بهبود نظام مدیریتی یا ساختارمند کردن نظام مدیریتی یا سیستماتیک کردن نظام مدیریتی داشته باشیم.

محمودی‌اصل با بیان اینکه تمام شعارهای تولید را نظام مدیریتی باید اجرا کند، گفت: به همین دلیل اگر نظام مدیریتی ما ساختارمند و شایسته‌سالار نباشد، هیچ اتفاق مثبتی در جهت رشد و جهش تولید نخواهد افتاد.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر