logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۳۹
[ شناسه خبر : ۲۰۱۵۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 9 دقیقه ]
گزارش موج رسا از عدم وجود پول نقد در دستگاه‌های خودپرداز در روزهای پایانی سال؛

حکایت قسم حضرت عباس و دُم خروس در خودپردازهای زنجان/ بانک‌ها: پول هست اما کم است!/ بانک مرکزی: پول هست بانک‌ها باید مدیریت کنند!

حکایت-قسم-حضرت-عباس-و-دُم-خروس-در-خودپردازهای-زنجان-بانک‌ها:-پول-هست-اما-کم-است!-بانک-مرکزی:-پول-هست-بانک‌ها-باید-مدیریت-کنند!
شهروندان طی روزهای اخیر هنگام مراجعه به خودپردازها جهت دریافت پول نقد به درب بسته خورده و علی‌رغم مراجعه چند باره به دستگاه‌های مختلف، موفق به دریافت پول نقد از خودپردازها نشده و در روزهای پایانی سال به مشکل برخورده‌اند.

به گزارش موج رسا; هر چند بسیاری از خدمات بانکداری به صورت الکترونیکی بوده و ابزارهای مختلفی برای پرداخت پول در جامعه وجود دارد اما هنوز هم برخی موارد در سطح جامعه برای رتق و فتق امور، نیازمند پول نقد بوده و استفاده از پول نقد همچنان جاری است اما مدتی است که مخاطبان پایگاه خبری- تحلیلی موج رسا می‌گویند هنگام مراجعه به دستگاه‌های خودپرداز جهت دریافت پول نقد یا با گزینه غیرفعال «دریافت وجه» مواجه می‌شوند و یا این پاسخ در صفحه دستگاه‌ها مشاهده می‌شود که «دستگاه قادر به ارائه سرویس مورد نظر شما نیست»!

الکترونیکی و غیرحضوری شدن خدمات، اقدام بسیار شایسته‌ای است که مورد استقبال اکثریت قریب به اتفاق جامعه نیز قرار گرفته اما 2 نکته در اینجا خیلی حائز اهمیت است. اول اینکه زیرساخت لازم برای پرداخت الکترونیکی در همه جا فراهم نیست. برای مثال؛ تاکسی‌ها، دستفروش‌ها، کارگران روزمزد و... از جمله مواردی است که ناگزیر باید از پول نقد استفاده کرد چرا که همه آن‌ها مجهز به دستگاه کارتخوان نیستند. نکته دوم نیز این است که برخی افراد بی‌سواد یا سالخورده که آن‌ها هم جزئی از اقشار جامعه هستند، ابراز می‌کنند که ما سواد و آگاهی لازم برای استفاده از خدمات غیرحضوری را نداریم و فقط پول نقد را می‌شناسیم.

هر چند با شیوع ویروس کرونا و غیرحضوری شدن بسیاری از امور، استفاده از خدمات الکترونیکی نیز ضروری به نظر می‌رسد اما به هر حال باید هم اقشار ضعیف جامعه را در نظر گرفت و هم اینکه تجهیزات و زیرساخت‌های الکترونیکی موجود در اصناف و مشاغل مختلف، کامل نیستند و همین امر، شهروندان را ناگزیر به استفاده از پول نقد می‌کند ضمن اینکه مردم در ایام پایانی سال، نیاز بیشتری به پول نقد دارند و بانک‌ها نیز باید با در نظر گرفتن این موضوع، با فاصله زمانی کم از یکدیگر، دستگاه‌ها را شارژ کنند تا مردم که با گرانی، تورم، بیکاری و ویروس منحوس کرونا مبارزه می‌کنند دیگر برای دریافت 200 هزار تومان پول نقد، خیابان‌ها را نگردند.

 

*‌ علت نبود پول در خودپردازها عدم تامین نقدینگی از سوی بانک مرکزی است

حسن دادگر، دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ با بیان اینکه عامل این موضوع، ناظر پولی بانک مرکزی در استان بوده و ارتباطی به کمیسیون بانک‌ها ندارد، گفت: یکی از دلایل عدم وجود پول در خودپردازها جلوگیری از انتقال ویروس و استفاده مردم از خدمات الکترونیکی است.

وی، علت بعدی را عدم تامین پول نقد بیان کرد و اظهار داشت: پول نقد را باید خزانه و ناظر پولی بانک مرکزی در اختیار بانک‌ها قرار دهد تا بتوان در دستگاه‌ها تزریق کرد.

دادگر خاطرنشان کرد: بنا بر اظهار ناظر پولی بانک مرکزی در استان، دستورالعمل بانک مرکزی بر این است که با توجه به شیوع ویروس کرونا، بانک‌ها باید به سمت غیرحضوری بودن خدمات رفته و تعدادی از دستگاه‌های خودپرداز را Cash Less کنند.

وی افزود: Cash Less یعنی خودپردازها به‌گونه‌ای تنظیم می‌شوند که غیر از پرداخت پول نقد، تمام کارها از جمله انتقال وجه، پرداخت قبض، اقساط و شارژ تلفن همراه را انجام می‌دهند.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان زنجان گفت: بانک‌ها نیز به تبعیت از این موضوع، درصدی از دستگاه‌های خودپرداز خود را Cash Less کرده‌اند.

وی در پاسخ به اینکه به هر حال علی‌رغم التکرونیکی شدن اکثر پرداخت‌ها در بعضی موارد نیاز به پول نقد هم است، اظهار داشت: این مورد را باید از نماینده بانک مرکزی که عامل تامین نقدینگی بانک‌ها است، سوال کنید.

 

*‌ مشکلی در تامین پول نقد برای خودپردازها وجود ندارد

حسین محمدی، نماینده و ناظر پولی بانک مرکزی در استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ با بیان اینکه مشکلی در تامین پول نقد برای خودپردازها وجود ندارد، گفت: بانک مرکزی، پول مورد نیاز را در اختیار بانک‌ها قرار داده و بانک‌های استان این مورد را به‌گونه‌ای مدیریت می‌کنند که در پایان سال با مشکل مواجه نشویم.

وی با رد ادعای بانک‌ها مبنی بر عدم دادن پول نقد جهت تزریق در دستگاه‌های خودپرداز اظهار داشت: بانک مرکزی، پول‌های دریافتی را در اختیار بانک‌ها قرار می‌دهد و این بانک‌ها هستند که باید مدیریت کنند ضمن اینکه بانک‌ها هم نمی‌توانند تمام پول دریافتی را به صورت یکجا به خودپردازها تزریق کنند لذا این اقدام به مرور انجام می‌شود.

محمدی با اشاره به ایام پایانی سال خاطرنشان کرد: تراکنش دستگاه‌های خودپرداز در این روزها بالا بوده و بانک‌ها نیز مجبورند که تزریق پول به دستگاه‌ها را طوری مدیریت کنند که با مشکل مواجه نشوند.

وی تصریح کرد: شاید در مقطعی، پول نقد به وفور یافت نشود اما به هیچ وجه کمبود پول نداریم.

 

*‌ ورود بدون برنامه‌ریزی وجوه نقد، ضربه به اقتصاد جامعه است

نماینده و ناظر پولی بانک مرکزی در استان زنجان با تاکید بر اینکه باید عدم استفاده از پول نقد و استفاده حداکثری از خدمات و ابزارهای الکترونیکی بانک‌ها در جامعه فرهنگسازی شود، گفت: برخی افراد مانند اقشار مستمری‌بگیر، بی‌سواد و... ناگزیر به استفاده از پول نقد هستند که تمام این‌ها در نظر گرفته شده و شبکه بانکی به اندازه چندین برابر مورد نیاز آن‌ها پول نقد در بین بانک‌ها و در جامعه توزیع می‌کند اما متاسفانه اقشار باسوادی که نباید از پول نقد استفاده کنند نیز از پول نقد استفاده کرده و سبب افزایش مصرف اسکناس در جامعه و افزایش تراکنش دستگاه‌ها به‌ویژه در ایام پایانی سال می‌شوند.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی باید این وضعیت و شرایط، جامعه را مدیریت کند، اظهار داشت: نمی‌توان پول زیادی به بانک‌ها تزریق کرد زیرا ورود بدون برنامه‌ریزی وجوه نقد در جامعه، منتهی به پرداخت‌های نامتعارف به مشتریان در سیستم بانکی شده که این موضوع منجر به پولشویی و در نهایت ضربه به اقتصاد استان و جامعه می‌شود.

محمدی خاطرنشان کرد: لذا پول نقد باید با حساب و کتاب و فرمول‌های خاصی در اختیار هر کدام از بانک‌ها قرار گیرد.

 

*‌ تعداد زیاد خودپردازها علت بعدی کمبود پول

وی، تعداد زیاد دستگاه‌های خودپردازها را یکی دیگر از دلایل ایجاد این مشکل دانست و افزود: برخی دستگاه‌های خودپرداز بدون حساب و کتاب در سطح شهر مستقر شده‌اند.

نماینده و ناظر پولی بانک مرکزی در استان زنجان با بیان اینکه 43 بانک در سطح کشور داریم که ممکن است برخی از آن‌ها شعبه‌ای در زنجان نداشته باشند، گفت: اگر به طور متوسط به ازای هر بانک (غیر از بانک‌های خصوصی) 60 دستگاه خودپرداز در نظر بگیریم، سرانه مصرف پول نقد بالا رفته و جوابگو نخواهد بود.

وی، کمبود پول نقد در دستگاه‌های خودپرداز در ایام پایانی سال را مشکل سراسری بیان کرد و اظهار داشت: ممکن است پول نقد به دستگاهی در صبح، تزریق شده و تا ظهر تمام شود لذا طبیعی است که وقتی هجمه، زیاد شود این اتفاقات هم می‌افتد.

محمدی تصریح کرد: هیچ بانکی نمی‌تواند بگوید که خودپردازهایش هیچ وقت خالی نمی‌شوند.

 

*‌ 521 میلیارد ریال پول نقد به شبکه بانکی استان تزریق شده است

این مسئول با تاکید بر اینکه پول نقد مورد نیاز در اختیار بانک‌ها قرار گرفته است، گفت: از ابتدای اسفندماه تا پایان هفته سوم این ماه 521 میلیارد ریال به شبکه بانکی استان تزریق شده که این پول‌ها به دستگاه‌ها و شعبه‌ها رفته و در گردش است.

وی تاکید کرد: همواره در روزهای پایانی سال، این مشکل وجود داشته و هجمه‌ها به سمت خودپردازها زیاد می‌شود و احتمال خالی شدن دستگاه‌ها نیز وجود دارد و امری طبیعی است.

محمدی ابراز کرد: مردم باید با شبکه بانکی همکاری کنند و در جاهایی که نیاز به نقدینگی ندارد از خدمات الکترونیک استفاده کنند ضمن اینکه بانک‌ها نیز باید با نسبت معقولی، مدیریت کرده و پیش روند و ایام پایانی سال را مدیریت کنند که در تعطیلات نوروزی به مشکل برنخورند.

وی گفت: برنامه‌ریزی و سیاست بلندمدت بانک مرکزی هم بر این است که رفته‌رفته، بخش الکترونیکی بانک‌ها توسعه یافته و کمتر از پول نقد در جامعه استفاده شود.

*‌ جهت بهره‌مندی جامعه از خدمات الکترونیک، استفاده از پول نقد محدود شده است

محمدرضا آبی‌پور، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ اظهار داشت: در راستای اِعمال سیاست‌های کلی در پیشگیری از شیوع بیماری کرونا و با توجه به اینکه استفاده از پول نقد، یکی از راه‌های انتقال ویروس در سطح جامعه است به همین دلیل، استفاده از پول نقد در مراودات تجاری و بازار محدود شده تا شهروندان بیشتر از امکانات ایجاد شده و از روش‌های الکترونیک برای پرداخت‌های خود استفاده کنند.

وی گفت: بعد از شیوع ویروس کرونا تغییرات در سبک زندگی خانواده‌ها و رفتارهای اجتماعی از جمله محدودیت از دست دادن تا روش‌های غیرحضوری آموزش و جلسات اداری، دچار تحولاتی شده و سبک جدید از زندگی مرسوم گردیده است بنابراین باید روش‌های خرید و پرداخت پول نیز به تبع آن تغییر یابد.

آبی‌پور با بیان اینکه البته این به معنای حذف کامل پول نیست، تصریح کرد: اینطور نیست که هیچکدام از دستگاه‌های خودپرداز پول نداشته باشند بلکه در برخی از آن‌ها پول نقد بارگزاری نمی‌شود تا استفاده از خدمات الکترونیکی برای پرداخت هزینه‌ها فرهنگسازی شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط موجود در جامعه به مرور باید به سمت خدمات دیجیتال و الکترونیکی و انجام امور به صورت غیرحضوری حرکت کنیم تا گردش پول نقد در جامعه به کمترین حد خود برسد.

وی در پاسخ به اینکه زیرساخت لازم برای استفاده از پرداخت الکترونیکی به صورت کامل در جامعه فراهم نشده است، گفت: خواه یا ناخواه باید به این سمت، حرکت کرده و واحدهای مختلف صنفی، کسب و کارهای کوچک، تاکسی‌ها و اتوبوس‌های شهری نیز متصل به دستگاه کارتخوان شوند تا شهروندان، هزینه‌های این بخش را نیز به صورت الکترونیکی پرداخت کنند.

آبی‌پور افزود: استفاده از روش‌های الکترونیکی علاوه بر سهولت و سرعت در پرداخت، مزایای دیگری از جمله حفظ بهداشت و سلامتی، امنیت در جابه‌جایی پول و کاهش گردش پول نقد در جامعه را در پی دارد.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر