logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۲۷
[ شناسه خبر : ۲۰۱۴۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیر عامل آب منطقه‌ای استان زنجان:

افت آب‌های زیرزمینی در دشت ابهر به حدود ۳۰ متر رسید/ بیش از ۱۲۰ چاه غیرمجاز مسدود شد

افت-آب‌های-زیرزمینی-در-دشت-ابهر-به-حدود-۳۰-متر-رسید-بیش-از-۱۲۰-چاه-غیرمجاز-مسدود-شد
مدید عامل آب منطقه‌ای استان زنجان با اشاره به افت شدید سطح آب‌های زیرزمینی در دشت‌های استان زنجان گفت: افت آب‌های زیرزمینی در دشت ابهر به ۳۰ متر رسیده است.

اسماعیل افشاری در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا با بیان اینکه انسداد چاه‌های غیرمجاز در سال آینده نیز در دستور کار قرار دارد اظهار کرد: از ابتدای امسال تا به امروز بیش از ۱۲۰ چاه غیر مجاز در استان زنجان مسدود شده است.

وی با تاکید براینکه با انسداد چاه‌های غیرمجاز جلوی برداشت بی‌رویه حدود ۴،۵ میلیون متر مکعب از آب‌های زیر زمینی گرفته شد بیان کرد: به دلیل افت شدید سطح آب‌های زیرزمینی در برخی از دشت‌های استان زنجان جلوی برداشت‌های بی‌رویه گرفته می‌شود.

مدیر عامل آب منطقه‌ای استان زنجان با تاکید براینکه برداشت آب از ۵ دشت استان زنجان ممنوع است بیان کرد: استان زنجان در مجموع ۷ دشت دارد که وضعیت آب‌های زیرزمینی در ۵ دشت بحرانی است.

وی با بیان اینکه از کشاورزان انتظار داریم در مصرف آب صرفه جویی داشته باشند تا در آینده با مشکل بحران آب مواجه نشویم ادامه داد: تاکید می‌کنیم با توجه به آغاز سال آبی کم‌بارش و تغییر نوع بارش‌ها از برف به باران مردم حداکثر صرفه‌جویی را در مصرف آب در بخش‌های مختلف داشته باشند.

افشاری با تاکید براینکه افت آب در دشت ابهر به حدود ۳۰ متر رسیده است ابراز کرد: در دشت سجاس نیز میزان افت سطح آب‌های زیرزمینی به ۱۰ متر می‌رسد.

وی بابیان اینکه ۸۰ درصد آب شرب و همچنین بیش از ۹۰ درصد آب مورد نیاز صنایع از آب‌های زیر زمینی تامین می‌شود عنوان کرد: این موضوع برای آینده بسیار خطرناک است.

مدیر عامل آب منطقه‌ای استان زنجان خاطر نشان کرد: با اصلاح و تعدیل پروانه‌های بهره‌بردرای از منابع آب استان که 763 فقره بوده حدود 20 میلیون متر مکعب از آب‌های زیرزمینی استان صرفه جویی شده است.

وی در ادامه به نصب کنتورهای هوشمند در چاه‌های مجاز به منظور جلوگیری از اضافه برداشت از آب‌های زیرزمینی در استان زنجان بیان کرد: از ابتدای امسال نا به امروز  177 دستگاه کنتور هوشمند به چاه‌های صنعتی و کشاورزی استان زنجان نصب شده است.

افشاری ابراز کرد: تعداد کنتورهای هوشمند نصب شده به چاه‌های مجاز استان زنجان به ۲ هزار و ۵۶۳ مورد افزایش یافته است.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر