logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۳:۲۷
[ شناسه خبر : ۲۰۰۹۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
معاون وزیر صمت:

راهبرد سلبی وزارت صمت، مدیریت واردات و راهبرد ایجابی، نهضت ساخت داخل است

راهبرد-سلبی-وزارت-صمت،-مدیریت-واردات-و-راهبرد-ایجابی،-نهضت-ساخت-داخل-است
معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه این وزارت 2 راهبرد اساسی سلبی و ایجابی دارد، گفت: راهبرد سلبی، مدیریت واردات و راهبرد ایجابی نیز نهضت ساخت داخل است.

به گزارش موج رسا; مهدی صادقی نیارکی چهارشنبه شب در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان زنجان اظهار داشت: وزارت صمت 2 راهبرد اساسی دارد که شامل راهبردهای سلبی و ایجابی است.

وی، راهبرد سلبی را مدیریت واردات بیان کرد و اظهار داشت: در سال 1389 واردات و صادرات کشور به ترتیب 65 و 27 میلیارد دلار بود که این میزان در سال 1398 به ترتیب به 43 و 41 میلیارد دلار رسید و این همان اقتصاد مقاومتی است و طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی، اجازه واردات کالاهایی که توان تولید آن در داخل وجود دارد را نمی‌دهیم.

صادقی نیارکی خاطرنشان کرد: در سال 1389 بالغ بر 30 میلیارد دلار، کسری تجاری داشتیم که امسال به 2 میلیارد دلار رسیده است.

وی با اشاره به تجارت خارجی کشور طی 10 ماهه سال جاری افزود: واردات و صادرات کشور طی این مدت به ترتیب 30 و 28 میلیارد دلار بوده که در سختگیرانه‌ترین و شدیدترین تحریم‌های ظالمانه اتفاق افتاده است.

صادقی نیارکی تصریح کرد: نتیجه تمام این اقدامات این بوده که برای مثال در زمینه لوازم خانگی 2 برند بین‌المللی که 70 درصد بازار کشورمان را داشتند، کشور را ترک کرده و میران تولید لوازم خانگی داخلی در سال جاری 15 درصد نسبت به سال 96 و 40 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

وی ابراز کرد: هم‌اکنون دغدغه اصلی تولید در کشور، تامین مواد اولیه است که محدودیت داریم.

معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به رویکرد ایجابی و ترویجی این وزارتخانه گفت: نهضت ساخت داخل، پروژه‌ای بود که از سال گذشته آغاز کردیم و بر این مبنا ظرف 3 سال باید 10 میلیارد دلار از واردات کشور، تبدیل به ساخت کالای داخل شود.

وی، تکمیل ظرفیت‌های نیمه‌تمام را یکی دیگر از برنامه‌های وزارت صمت بیان کرد و اظهار داشت: برنامه امسال این بود که 1500 واحد تعطیل در داخل شهرک‌های صنعتی به چرخه تولید بازگردند که تاکنون بالغ بر 1400 واحد به مدار تولید بازگشته‌اند و هم‌اکنون از 28 رشته‌فعالیت که ماهانه رصد می‌کنیم 20 رشته‌فعالیت، رشد داشته‌اند.

صادقی نیارکی خاطرنشان کرد: هرچند به معیشت مردم، فشار زیادی وارد شد اما مردم، صبر و تحمل کردند و نتیجه‌اش اعتماد به تولید داخل شد و در مرحله بعدی برنامه‌ها باید به دنبال ایجاد ارزش افزوده بالاتر باشیم.

معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به برخی شاخص‌های آماری کل کشور طی 10 ماهه سال جاری و مقایسه آن با سال گذشته گفت: طی این مدت، صدور پروانه بهره‌برداری صنعتی 7.8 درصد رشد داشته و بالغ بر 5800 واحد صنعتی به بهره‌برداری رسیده که این واحدها بالغ بر 107 هزار اشتغال مستقیم ایجاد کردند که در این زمینه نیز رشد 28 درصدی را شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه حجم سرمایه‌گذاری صنعتی 10 ماهه امسال در مقایسه با سال گذشته 300 درصد رشد کرده است، اظهار داشت: مجموع حجم سرمایه‌گذاری سال جاری بالغ بر 170 هزار میلیارد تومان بوده که بالغ بر 7500 میلیارد تومان آن مربوط به استان زنجان است.

صادقی نیارکی با بیان اینکه جواز تاسیس صنعتی یعنی تمایل به سرمایه‌گذاری در بخش تولید وجود دارد، خاطرنشان کرد: امسال بالغ بر 31 هزار فقره جواز تاسیس و 77 هزار مجوز بنگاه تولیدی صادر شده که رشد 38 درصدی نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه علی‌رغم منفی بودن رشد اقتصادی، بخش تولید و صنعت با رشد مثبت مواجه است، تصریح کرد: بخش صنعت کشور برای اولین بار بعد از 2 سال در فصل دوم سال جاری نیم درصد و در فصل سوم امسال 3 دهم درصد رشد داشت.

صادقی نیارکی ابراز کرد: تمام این رشد و توفیقات در شرایطی به دست امده که 2 چالش اساسی یعنی ویروس کرونا و تحریم‌های ظالمانه بر کشور حاکم بود.

معاون وزیر صمت گفت: شیوع ویروس کرونا مرزهای اقتصادی، فعالیت‌ها و مبادلات تجاری، روش تولیدات و به‌کارگیری فناوری‌ها را تغییر داد و محدودیت‌های زیادی ایجاد شد و تحریم‌های ظالمانه نیز سبب شد که تورم تولید در یک سال 77 درصد شود.

وی با بیان اینکه با فشار تحریم‌ها به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شده بود که ما را به زانو بیندازند، خاطرنشان کرد: اما ملت و مسئولان، همدل و متحد شده و در کنار هم ایستادند تا این شرایط پیش آمد.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر