logo
امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۶:۲۰
[ شناسه خبر : ۲۰۰۹۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان:

150 بیمار، آماده پیوند کلیه هستند/ واکسیناسیون بیماران دیالیزی زنجان تا پایان امسال

150-بیمار،-آماده-پیوند-کلیه-هستند-واکسیناسیون-بیماران-دیالیزی-زنجان-تا-پایان-امسال
رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان گفت: هم‌اکنون 150 بیمار کلیوی دیالیزی در استان زنجان آماده پیوند بوده و با توجه به اینکه هزینه این کار از توان انجمن و خانواده‌ها خارج است از خیران تقاضا داریم که در این زمینه حمایت کنند.

به گزارش موج رسا; محمدرضا طهماسبی امروز در نشست خبری به مناسبت روز جهانی کلیه اظهار داشت: پیوند هر کلیه هم‌اکنون بیش از 70 میلیون تومان هزینه دارد که تامین آن برای انجمن و خانواده‌ها سخت است.

وی خاطرنشان کرد: برای سال آینده، نهایت تلاش را می‌کنیم تا بیشترین تعداد پیوند و مراقبت از بیماران و کمترین تعداد بیماران را داشته باشیم.

طهماسبی افزود: هم‌اکنون 150 بیمار کلیوی دیالیزی در استان زنجان آماده پیوند بوده و با توجه به اینکه هزینه این کار از توان انجمن و خانواده‌ها خارج است از خیران تقاضا داریم که در این زمینه حمایت کنند.

وی ابراز کرد: از دولت، انتظار می‌رود هزینه‌ها را متعادل کند تا کمبودی در بخش دارو د درمان بیماران کلیوی وجود نداشته باشد.

رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان زنجانبا بیان اینکه شیوع ویروس کرونا سبب افزایش پذیرش بیماران شده است، گفت: در سال‌های گذشته 40 بیمار پیوندی و به همان میزان نیز بیماران دیالیزی اضافه می‌شد اما امسال بیماران 2 برابر افزایش یافته‌اند.

طهماسبی از واکسیناسیون بیماران کلیوی با هماهنگی ستاد کرونا خبر داد و اظهار داشت: بیماران دیالیزی و پیوندی به دلیل اینکه جزء افرادی هستند که ایمنی بدن آن‌ها پایین بوده و نگهداری آن‌ها شرایط سختی دارد در اولویت واکسیناسیون قرار گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه واکسیناسیون بیماران کلیوی در مرکز بهداشتی شماره 5 زنجان انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: بیماران دیالیزی در اولویت بوده که تا پایان سال جاری واکسینه می‌شوند و بیماران پیوندی نیز به مرور، واکسن کرونا را دریافت می‌کنند.

طهماسبی با بیان اینکه انجمن بیماران کلیوی، تنها انجمن ملی در سطح کشور است که از سال 1359 تشکیل شده است، افزود: به همین دلیل در تمام مراکز استان‌ها دفتر نمایندگی دارد و در استان زنجان نیز چون بیماران دیالیزی، نیاز به مراجعه 3 بار در هفته دارند به همین دلیل از سال 1380 در تمام مراکز شهرستان‌های استان زنجان دفاتر و مراکز دیالیزی فعال داریم.

رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان با اشاره به تشکیل پرونده مراقبتی برای 714 بیمار کلیوی در استان زنجان گفت: بیش از 70 نفر از این افراد بین 10 تا 12 ساله بوده که اگر به مرحله دیالیز برسند باید برای درمان به تهران مراجعه کنند لذا انجمن، مراقبت می‌کند تا کار به این مرحله نرسد.

وی اظهار داشت: کمتر از 5 نفر از این تعداد بین 2 تا 3 ساله هستند که برشگت ادراری دارند و مراقبت از آن‌ها سخت‌تر بوده و دارو و درمان آن‌ها نیز گران‌تر است و هر قلم داروی این افراد 15 میلیون تومان رقم می‌خورد که انجمن تلاش می‌کند تا تمام یا درصدی از این هزینه‌ها را پرداخت کند.

طهماسبی در خصوص دلایل ابتلای بیماران کلیوی خاطرنشان کرد: بیشترین آسیب‌ها از ناحیه دیابت و فشار خون بوده و 45 درصد به دلیل دیابت و 25 درصد به دلیل فشار خون است و بقیه سنگ کلیه است که در زنجان شایع بوده و درمان می‌شود و سنگ کلیه، کمترین آسیب را دارد.

وی افزود: تغذیه، تحرک و آرامش روانی 3 رکن و دلیل ابتلا به فشار خون و متعاقب آن بیماری کلیوی است و در صورتی که تحرک باشد و الگوی غذایی، اصلاح شده و تغذیه سنتی حفظ شود، زمینه چربی و چاقی به وجود نیامده و از بسیاری از بیماری‌ها از جمله کلیوی، پیشگیری می‌شود.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر