logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۱۵
[ شناسه خبر : ۲۰۰۸۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]

نتیجه گیری شورای عالی کار به هفته بعد موکول شد

نتیجه-گیری-شورای-عالی-کار-به-هفته-بعد-موکول-شد
ومین نشست تعیین حقوق و دستمزد۱۴۰۰ پس از ساعاتی مذاکره به پایان رسید. دومین جلسه شورای عالی کار با حضور هر سه ضلع برای تعیین حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۰ در نهایت به نتیجه نهایی نرسید و تعیین دستمزد به نشست هفته آینده در روز شنبه ۲۳ اسفند موکول شد.

به گزارش موج رسا; دویست و نود و ششمین نشست شورای عالی کار و دومین نشست تعیین حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۰ پس از ساعاتی مذاکره به پایان رسید. دومین جلسه شورای عالی کار با حضور هر سه ضلع یعنی کارگران، کارفرمایان و دولت، برای تعیین حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۰ در نهایت به نتیجه نهایی نرسید و تعیین دستمزد به نشست هفته آینده در روز شنبه ۲۳ اسفند موکول شد.

طبق اخبار دریافت شده محور اصلی صحبت های نمایندگان کارگران در جلسه امروز شورای عالی کار جبران افزایش یک میلیون و ۹۵۵ هزار تومانی هزینه سبد معیشت کارگران در سال ۹۹ بود. اما کارفرمایان ماده ۴۱ قانون کار را توجه نداشتند.

 
نمایندگان کارفرمایی اصرار بر اجرای ماده ۴۱ و بند اول این ماده داشتند و با بهانه تراشی اجرای تبصره دوم را در نظر نمی‌گرفتند. یعنی بدون در نظر گرفتن سبد معیشت و تنها با تکیه بر نرخ تورم قصد تعیین حداقل دستمزد سال آینده را دارند.
 
به گزارش خبرنگار اقتصادی راه دانا، با توجه به عقب ماندگی مزدی کارگران در سال ۹۹, ملاک کارگران در جلسات مزدی جبران قدرت خرید و تأمین سبد معیشت کارگران است. بند ۲ ماده ۴۱ قانون کار می گوید"حداقل دستمزد باید فارغ از مشخصات جسمی و روحی فرد، به گونه ای باشد که کفاف هزینه های حداقلی یک خانوار متوسط را بدهد. بنابراین تقاضای جامعه کارگری را حصول این قانون شمردند.
 
به گزارش دانا، باید در نظر داشت، حدود ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار بیمه شده تأمین اجتماعی در کشور در انتظار تعیین حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۰ هستند.
 
طبق ماده ۴۱ قانون کار، دو معیار اصلی تعیین دستمزد کارگران، نرخ تورم و سبد معیشت است؛ در حالی که کمتر از ۱۰ روز تا پایان سال باقی مانده است و جلسات نیز برای تعیین سبد حداقلی معیشت در کمیته دستمزد ذیل شورای عالی کار برگزار شد که نتیجه آن تعیین رقم این سبد به ملغ ۶ میلیون و ۸۵۶ هزار تومان بود. و نرخ تورم نیز ۴۸ درصد بوره است که در تعیین حداقل دستمزد باید در نظر گرفته شود./دانا

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر