logo
امروز : پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۵۶
[ شناسه خبر : ۱۹۸۹۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 10 دقیقه ]
موج رسا خبر می‌دهد؛

تخلیه مخفیانه پسماندهای خطرناک در خارج از شهرک روی زنجان علی‌رغم تکذیب مسئولان+ عکس

تخلیه-مخفیانه-پسماندهای-خطرناک-در-خارج-از-شهرک-روی-زنجان-علی‌رغم-تکذیب-مسئولان+-عکس
محل جدید دپوی پسماند روی در سردهات هنوز آماده نشده و مقرر شده که واحدهای تولیدی، پسماند را به طور موقت و تا آماده‌سازی محل جدید در محوطه خود نگهداری کنند اما متاسفانه مشاهده شده که برخی واحدها پسماندها را در خارج از شهرک و در محل دیگری تخلیه می‌کنند که سلامت شهروندان را به شدت مورد تهدید قرار داده است.

به گزارش موج رسا; پسماند روی واحدهای موجود در شهرک صنعتی تخصصی روی زنجان، جزء پروژه‌های نام‌آشنای استان و کشور از جمله سبزه‌میدان، آزادراه تهران- شمال، پتروشیمی و... است که هم مردم همواره حرف‌های تکراری از آن می‌شنوند و هم مسئولان همواره با تاکید بر پیگیری موضوع، وعده‌های پُرشماری می‌دهند که حداقل تا این لحظه، هیچکدام عملیاتی نشده‌اند.

بیش از 20 سال قبل، شهرک صنعتی تخصصی روی در زنجان در حالی ایجاد شده که هیچ‌گونه آینده‌نگری نسبت به آلودگی زیست‌محیطی، مشکلات اجتماعی و به خطر افتادن سلامتی شهروندان در آن لحاظ نشده و این موضوع، امروز به یکی از بزرگترین مشکلات و دغدغه‌های مردم زنجان تبدیل شده و نکته مهم اینکه مسئولانی که در آن زمان، شهرک صنعتی را ایجاد کرده‌اند امروز در زنجان حضور ندارند و آلودگی ناشی از فعالیت واحدها و دپوی پسماندها، میهمانِ سیریش برای میزبان مهربان کشور یعنی زنجان به یادگار مانده است.

آلودگی‌های زیست‌محیطی ناشی از واحدهای سرب و روی به حدی سلامت شهروندان زنجانی را تحت تاثیر قرار داد و تهدید کرد که این موضوع در سفر رئیس قوه قضائیه به استان زنجان (شهریورماه 1398) نیز مطرح و ایشان دستور پیگیری جدی این دغدغه زنجانی‌ها را صادر کردند.

کش و قوس‌های فراوان در انتخاب محل دپوی پسماند و تغییر ناگهانی آن توسط مسئولان و انتخاب محل جدید، دستگاه قضایی استان زنجان را بر آن داشت که در راستای حفظ حقوق عامه مردم نسبت به پلمب محل فعلی پسماندها در داخل شهرک صنعتی اقدام کند البته این درحالی است که محل جدید دپوی پسماند در روستای سردهات هنوز آماده نشده و به گفته مسئولان، واحدهای تولیدی به طور موقت پسماندها را در محوطه خود نگهداری می‌کنند تا به محض آماده شدن محل جدید به آنجا انتقال دهند.

مسئولان ستادی و اجرایی استان بارها در مصاحبه‌های خود اعلام کردند که محل جدید دپوی پسماند در اینده نزدیک آماده می‌شود اما هنوز این اتفاق محقق نشده و واحدها نیز فعلاً کیک‌ها را در محوطه خودشان نگهداری می‌کنند اما مشکل دیگری که در این میان، مشاهده شده این است که برخی واحدها پسماند خود را به اطراف شهرک صنعتی تخلیه می‌کنند که این امر با وتجه به اینکه ارتباط مستقیم با سلامتی مردم دارد باید توسط مسئولان مربوطه پیگیری و از تخلیه پسماندها در خارج از شهرک، جلوگیری شود.

 

*‌ پسماندهای شهرک روی زنجان تا یک ماه آینده به محل جدید منتقل می‌شود

مهرداد سلطانی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان در 22 آذرماه سال جاری به خبرنگار موج رسا گفته بود: انتقال پسماندهای شهرک روی زنجان تا یک ماه آینده به محل جدید محقق می‌شود.

وی اظهار داشت: محل جدید دپوی پسماند روی در استان زنجان، منطقه سردهات انتخاب شده که مراحل قانونی آن در کارگروه پسماند استان زنجان انجام شده است.

سلطانی از انجام فرآیندهای قانونی و تخصیص زمین برای محل دپوی پسماند روی در استان زنجان خبر داد و گفت: کار اجرایی بر اساس استانداردهای زیست‌محیطی علی‌رغم آب و هوای نامساعد در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه ماموران و بازرسان محیط زیست استان زنجان به صورت دائم به این امر نظارت می‌کنند، تصریح کرد: تا یک ماه آینده، دپوی پسماندهای روی در صورت ادامه روند فعلی در این محل آغاز می‌شود.

وعده معاون عمرانی استاندار زنجان مبنی بر انتقال پسماندها تا یک ماه آینده در حالی محقق نشد که حدود 40 روز بعد از آن (29 دی‌ماه) حسین آبسالان، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان در نشست خبری در جمع خبرنگاران از آماده شدن محل دپوی پسماندها تا 15 بهمن‌ماه خبر داد.

وی با اشاره به تعیین روستای سردهات به عنوان محل قطعی دپوی پسماندهای شهرک صنعتی روی گفت: اولین لَندفیل (خاک‌چال) پسماندهای ویژه کشور به وسعت 54 هکتار با 35 میلیارد تومان هزینه در زنجان اجرا می‌شود.

آبسالان اظهار داشت: دپوی پسماندهای شهرک صنعتی روی زنجان، مشکلی مربوط به بیش از 25 سال گذشته بود که هم‌اکنون با انتخاب روستای سردهات به عنوان محل قطعی، این مشکل به صورت اصولی و فنی، مدیریت می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر در روز اول، محل درستی برای دپوی پسماندها مکان‌یابی شده بود، امروز با این مشکلات مواجه نمی‌شدیم، خاطرنشان کرد: تصفیه‌خانه شهرک صنعتی روی زنجان نیز با 15 میلیارد تومان هزینه در حال ساخت است.

آبسالان افزود: اولین لَندفیل (خاک‌چال) پسماندهای ویژه کشور به وسعت 54 هکتار با 35 میلیارد تومان هزینه در زنجان اجرا می‌شود تا مشکلی که به حدود 3 دهه قبل بازمی‌گردد به صورت اصولی و فنی حل شود.

اما همانطور که در ابتدای گزارش نیز آمده، مسئولین فقط وعده می‌دهند و در عمل، حاصلی در پی نداشته و در حالی که به نیمه‌های آخرین ماه سال می‌رسیم هنوز محل دپوی پسماندها آماده نشده که برای بررسی موضوع به سراغ متولیان امر رفتیم.

 

*‌ محل دپوی پسماند روی تا پیش از پایان سال آماده می‌شود

حسین آبسالان در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ گفت: محل جدید دپوی پسماند روی در روستای سردهات تا چند روز آینده و تا پیش از پایان سال، آماده می‌شود و واحدها می‌توانند پسماندهای خود را به آنجا منتقل کنند.

وی با تاکید بر اینکه واحدهای مستقر در شهرک صنعتی روی زنجان باید پسماند خود را به محل جدید، انتقال دهند، اظهار داشت: این واحدها اکنون پسماندها را در محوطه خودشان نگهداری می‌کنند تا در روزهای آینده که محل جدید، آماده شد به آنجا انتقال دهند.

آبسالان با اشاره به شرایط و ضوابطی که جهت انتقال پسماندها اعلام شده است، تصریح کرد: شرایط لازم اعلام شده و واحدها موظف‌اند طبق آن و با رعایت ضوابط مربوطه نسبت به انتقال و دپوی پسماندها اقدام کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان در خصوص اینکه برخی واحدها اکنون که محل قبلی دپو پلمب شده و محل جدید نیز اماده نشده است، پسماندها در اطراف شهرک صنعتی روی، تخلیه می‌کنند، گفت: این کار، غیرقانونی بوده و کسی حق ندارد پسماندها را در محل‌های متفرقه، تخلیه کند.

وی با بیان اینکه اداره کل حفاظت محیط زیست در صورت مشاهده چنین اقدامی برخورد می‌کند، اظهار داشت: این کار، غیرقانونی بوده و واحدها باید پاسخگو باشند ضمن اینکه بازرسان این اداره کل، رصد و نظارت لازم را نسبت به این موضوع انجام می‌دهند.

 

*‌ تخلیه کیک‌های روی در خارج از شهرک را پیگیری می‌کنیم

افشار، مسئول بازرسی و مدیریت عملکرد اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ در خصوص تخلیه پسماندها در محلی خارج از شهرک روی گفت: در مقطعی که سایت قبلی دپو بسته شد، چند کامیون پسماندها را به خارج از شهرک ریخته و تخلیه کرده بودند.

وی با بیان اینکه این موضوع را در جریان بوده و پیگیری می‌کنیم، اظهار داشت: بعد از ان هم اگر تخلیه‌ای صورت گرفته باشد، پیگیر می‌شویم.

افشار با بیان اینکه مشخص نیست که پسماندها را کدام واحد در بیرون از شهرک تخلیه می‌کند، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تقریباً کیک‌های روی تمام واحدها یک نوع هستند، نمی‌توان تشخیص داد که کدام واحد در انجا تخلیه می‌کند.

مسئول بازرسی و مدیریت عملکرد اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: بازرسان ما باید هنگام تخلیه، مشاهده کرده و بدانند که کدام واحد، پسماند خود را در بیرون از شهرک تخلیه می‌کند تا ان را پیگیری کنند.

وی در پاسخ به اینکه این اقدام در صورت عدم پیگیری محیط زیست منجر به همه‌گیری شده و سایر واحدها نیز پسماند خود را در بیرون از شهرک تخلیه می‌کنند، ابراز کرد: امیدواریم که اینطور نشود و ما نیز پیگیر هستیم.

افشار اظهار داشت: هنوز مشخص نشده که کدام واحد، پسماندها را در بیرون از شهرک صنعتی تخلیه می‌کند اما تذکرات لازم به مسئولان شهرک صنعتی داده شده است.

 

*‌ هیچ پسماندی از شهرک روی، خارج نمی‌شود!

اظهارات فوق در حالی است که متولیان شرکت خدماتی شهرک صنعتی روی زنجان علی‌رغم وجود تصاویری از تخلیه پسماندها در خارج از شهرک، خروج پسماند از این شهرک را تکذیب کرده و می‌گویند: محل دپو در داخل شهرک، پلمب شده اما مقرر شده واحدها تا آماده شدن محل جدید، پسماندها را در محوطه خود نگهداری کنند تا محل جدید، آماده انتقال شود.

یکی از متولیان این شرکت در خصوص تخلیه پسماند در محل‌های متفرقه در بیرون از شرکت به خبرنگار موج رسا؛ گفت: چنین چیزی وجود ندارد و نیروهای ما بررسی می‌کنند و اگر باشد به محیط زیست، گزارش می‌کنیم تا اقدام و برخورد کند.

وی اظهار داشت: کسی حق ندارد این کار را بکند ضمن اینکه اصلاً نمی‌توانند پسماند را از شهرک، خارج کنند زیرا نگهبانی شهرک، اجازه نمی‌دهد تا چنین محموله‌ای از شهرک، خارج شود.

وی با بیان اینکه احتمال دارد پسماندها از شهرک‌های دیگری به محیط بیرون تخلیه می‌شوند، تاکید کرد: در این شهرک، نمی‌توانند پسماند را خارج کنند زیرا این امکان وجود ندارد و همانطور که گفته شد، نگهبانی این اجازه را نمی‌دهد اما باز هم بررسی می‌کنیم تا ببینیم مشکل از کجاست.

 

*‌ امکان انتقال پسماند به محل جدید طی روزهای آینده فراهم می‌شود

مهرداد سلطانی، معاون هماهنگی امرو عمرانی استاندار زنجان امروز (11 اسفندماه) در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ با بیان اینکه تقریباً روستای سردهات برای انتقال پسماندهای روی، آماده شده است، گفت: در حال حاضر با توجه به عملیاتی که انجام شده، محل به صورت نهایی آماده نشده بلکه به مرحله‌ای رسیده که امکان انتقال و تخلیه پسماند در آن وجود دارد.

وی اظهار داشت: با توجه به ارتفاع سدی که ایجاد شده و همچنین ایزولاسیون صورت‌گرفته این امکان وجود دارد که تخلیه پسماند انجام شده و سپس بقیه کارها نیز می‌تواند همزمان با تخلیه، پیش برود.

سلطانی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون این امکان وجود دارد که همزمان با تخلیه پسماندها طی روزهای آتی، ادامه کار فنی در سایت نیز اتفاق بیفتد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان در پاسخ به اینکه از چه زمانی اجازه انتقال و تخلیه پسماند در محل سردهات داده می‌شود، گفت: اداره کل حفاظت محیط زیست، ضوابطی دارد که هم‌اکنون در حال بررسی نهایی این ضوابط و شرایط است.

وی اظهار داشت: این ضوابط شامل محل پسماند، نحوه انتقال، محل بارگیری و نحوه بارگیری است که شرکت‌های متقاضی باید نسبت به این ضوابط، توجیه شده و آن‌ها را بپذیرند و هر زمانی که اداره کل حفاظت محیط زیست استان، تایید نهایی را اعلام کرد این انتقال آغاز می‌شود که به احتمال زیاد طی روزهای آتی باشد.

 

*‌ محیط زیست، مسئول برخورد با تخلیه پسماند در خارج از شهرک روی است

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان در خصوص تخلیه پسماند روی توسط برخی واحدها در خارج از محل شهرک صنعتی روی گفت: چنین اتفاقی نمی‌تواند بیفتد و این موضوع، یکی از خط قرمزهای محیط زیست است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون واحدها با توجه به پلمب شدن محل قبلی، پسماند تولیدی را در محوطه خودشان دپو می‌کنند، اظهار داشت:  انتقال پسماندها به محل جدید در روزهای آتی، آغاز خواهد شد.

سلطانی خاطرنشان کرد: اگر چنین اتفاقی می‌افتد و واحدها پسماند خود را در خارج از شهرک، تخلیه می‌کنند، می‌توانید به محیط زیست گزارش کنید تا برخورد لازم و قانونی را انجام دهند.

وی تاکید کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست استان مسئول رسیدگی به تخلیه پسماند در محل‌های متفرقه است و چند مورد نیز تاکنون شناسایی و برخورد لازم با ان‌ها انجام شده است.

بهنام آقاجانلو

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر