logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۴۰
[ شناسه خبر : ۱۹۷۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
کارشناس امور بیماران انجمن کلیوی زنجان:

69 درصد مبتلایان به بیماریهای کلیه در زنجان از جامعه شهری است/ افزایش بیماران کلیوی، لطمات جبران ناپذیری برای جامعه دارد

69-درصد-مبتلایان-به-بیماریهای-کلیه-در-زنجان-از-جامعه-شهری-است-افزایش-بیماران-کلیوی،-لطمات-جبران-ناپذیری-برای-جامعه-دارد

کارشناس امور بیماران انجمن کلیوی زنجان گفت: 69 درصد مبتلایان به بیماریهای کلیه در استان زنجان از جامعه شهری بوده و 31 درصد از جامعه روستایی است.

گلزار باباخانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان از افزایش بیماران دیالیزی خبر داد و اظهار کرد: انجمن کلیوی استان زنجان تعداد 1600 بیمار کلیوی که شامل دیالیزی، پیوندی و مراقبتی هستند را تحت پوشش قرار دارد که از این تعداد 360 نفر دیالیزی و یک هزار و 240 نفر مراقبتی و پیوندی است که افزایش بیماران کلیوی زنگ خطری برای جامعه و خانواده ها است که می تواند لطمات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.

وی عوامل ایجاد بیماری های کلیوی را دیابت، فشارخون، وراثت، عفونت، کیست، دفع پروتئین، سنگ کلیه و سایر آسیب ها برشمرد و افزود: طبق گزارشات رسیده، مبتلایان به دیابت با میانگین 41 درصد بیشترین افراد مبتلا به بیماری ها کلیوی هستند و فشارخون نیز دومین عامل در ابتلا به بیماری های کلیوی به شمار می رود.

وی بالاترین سن پذیرش بیماران دیالیزی و پیوندی را 80-60 سال و بیماران مراقبتی را 60-40 سال عنوان کرد و اظهار داشت: کمترین سن پذیرش بیماران دیالیزی و پیوندی 20-1 سال و بیماران مراقبتی 100-80 سال است.

کارشناس واحد بیماران انجمن کلیوی با اشاره به این که کودکان و به ویژه نوزادان نیز از این بیماری مستنثنی نیستند و يكي از مهم‌ترين علت‌هاي شيوع ابتلاي كودكان به نارسايي كليه، عفونت‌ ادراري و برگشت ادرار به كليه‌ها(ريفلاكس ادراري) است که در اين حالت، ادرار از مثانه به كليه بازمي‌گردد و اگر اين عامل در كودك شناسايي نشود، كودك به نارسايي كليه مبتلا می شود، گفت: از ديگر علت‌هاي شيوع بيماري کلیوی در کودکان، تنگي ابتدا يا انتهاي حالب است که اين بيماري مادرزادي ممكن است با عوارضي همچون دل‌درد، دل‌پيچه، گريه و بي‌قراري، بي‌اشتهايي و كاهش وزن همراه باشد.

باباخانی در ادامه با تاکید بر این که تعداد 8 بیمار دیالیزی زیر 20 سال هستند، تصریح کرد: 51 نفر از بیماران کلیوی زیر 20 سال پیوند شده و 38 نفر از بیماران کلیوی زیر 12 سال نیز در انجمن کلیوی دارای پرونده بوده و تحت مراقبت و اقدامات پیشگیرانه هستند.

وی با اشاره به اینکه بیماران دیالیزی سه روز در هفته باید به مدت 4 ساعت دیالیز شوند و این مساله باعث می شود تا از لحاظ معیشتی دچار مشکلاتی شوند، افزود: کاهش سطح درآمد بیماران دیالیزی عاملی برای عدم ترغیب آنان به انجام عمل پیوند کلیه است و این مساله باعث می شود تا آنان برای ادامه زندگی همچنان به دیالیز ادامه دهند و این درحالی است که پیوند کلیه از زنده 52 درصد و از جسد 48 درصد گزارش می شود.

باباخانی عدم رعایت رژیم غذایی مناسب، عدم مصرف روزانه مایعات به مقدار کافی و نداشتن تحرک را از عوامل ابتلا به سنگ کلیه عنوان کرد و اظهار داشت: 69 درصد مبتلایان به بیماریهای کلیه از جامعه شهری و 31 درصد از جامعه روستایی است که از این تعداد 53 درصد را زنان و 47 درصد را مردان تشکیل می دهد.

کارشناس واحد بیماران انجمن کلیوی از حضور خیّرین در این انجمن در راستای کمک به پیوند کلیه و مسائل معیشتی بیماران دیالیزی خبر داد و افزود: انسان های نیکوکاری در شهرمان هستند که بیماران را فراموش نمی کنند و با حضور در انجمن کلیوی و با حمایت های خود بار سنگینی را از دوش این خانواده ها برمی دارند و انجمن حمایت از بیماران کلیوی با تکیه بر آنان بیماران دیالیزی را به انجام عمل پیوند کلیه تشویق می کند تا مشکلات آنان که از عواقب دیالیز می باشد، مرتفع شود.

//ع

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر