logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۷:۵۳
[ شناسه خبر : ۱۹۶۹۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
در نشست راویان بالندگی در زنجان صورت گرفت؛

تجلیل از ولی‌اله کلامی و امیر رسولی، شاعران انقلابی زنجان

تجلیل-از-ولی‌اله-کلامی-و-امیر-رسولی،-شاعران-انقلابی-زنجان
نشست «راویان بالندگی» به مناسبت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و به منظور تجلیل از شاعران ملی و استانی انقلاب، روز چهارشنبه (29 بهمن‌ماه) با حضور نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان و شماری از مدیران استانی برگزار شد.

به گزارش موج رسا; امیرعلی نیک‌بخش، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان در نشست «راویان بالندگی» که به منظور تجلیل از شاعران ملی و استانی انقلاب برگزار شد ضمن گرامیداشت 29 بهمن‌ماه، سالروز قیام مردم تبریز گفت: آقایان ولی‌اله کلامی و امیر رسولی، خدمات بسیار ارزنده‌ای در حوزه شعر انقلاب اسلامی ارائه کرده‌اند.

وی با اشاره به 2 رونمایی در مراسم امروز اظهار داشت: رونمایی اول مربوط به پایگاه اطلاعاتی است که 1800 پایگاه اطلاعات علمی داخلی و خارجی در این پایگاه، بارگزاری شده و عموم مردم به‌ویژه دانشجویان می‌توانند از منابع این پایگاه استفاده کنند.

نیک‌بخش با بیان اینکه رونمایی دوم، پیک کتاب است، خاطرنشان کرد: در این طرح که برای بعد از دوران کرونا برنامه‌ریزی شده به جای اینکه مردم به کتابخانه‌ها مراجعه کنند ما کتاب را به مردم می‌رسانیم.

وی افزود: در «طرح پیک کتاب» بعد از تماس شهروندان با کتابخانه‌ها بلافاصله رصد شده و کتاب‌های مورد نظر در منزل به فرد مورد نظر رسانده می‌شود و بعد از چند روز نیز تحویل گرفته می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با بیان اینکه در طرح «پیک کتاب» نیازی به مراجعه حضوری مردم به کتابخانه‌ها نیست، تصریح کرد: این طرح که امروز رونمایی شد برای بعد از دوران کرونا برنامه‌ریزی شده است.

 

*‌ استاد کلامی از گنجینه‌های شعر انقلاب است

نغمه مستشارنظامی، دبیر محافل ادبی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز که به صورت مجازی با این نشست ارتباط داشت، گفت: حضور استاد ولی‌اله کلامی، یکی از بزرگترین گنجینه‌ها برای شعر انقلاب است.

وی اظهار داشت: در چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، وجود 42 اثر از استاد کلامی زنجانی را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم همانطور که انقلاب اسلامی روزبه‌روز باشکوه‌تر و پرشورتر می‌شود، اشعار ایشان نیز در خدمت انقلاب اسلامی باشد.

مستشارنظامی خاطرنشان کرد: نشست راویان بالندگی، حرکتی در جهت سپاس از چهره‌هایی است که در طول 42 سال گذشته به ما آموخته‌اند که باید راوی بالندگی بود.

دبیر محافل ادبی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افزود: در این نشست‌ها در سراسر کشور به مناسبت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در خدمت 42 فرهیخته ارزشمند بودیم که این افراد، گوشه‌هایی از شخصیت‌های انقلابی کشور هستند.

 

*‌ حوادث انقلاب، اجازه بررسی اشعار را نمی‌داد

ولی‌اله کلامی، شاعر آیینی و انقلابی زنجان نیز در این نشست گفت: از سال 66 تا 73 در همین مکان (کتابخانه سهروردی) در انجمن ادبی استان بودم و آن زمان به دلیل نداشتن صندلی بر روی جعبه میوه می‌نشستیم.

وی با بیان اینکه اکثر ابیات بنده دارای اشکالاتی است، اظهار داشت: در سربالایی انقلاب قرار داشتیم و حوادث و اتفاقات انقلاب، امان نفسک کشیدن و بررسی اشعار را نمی‌داد.

کلامی با بیان اینکه به همین علت علی‌رغم کثرت کتاب‌ها اکثر اشعار بنده دارای اشکالاتی است، افزود: علت اصای این امر، بی‌امان بودن روزگار بود که در کوران تهدیدها، ترورها، جنگ و سایر اتفاقات قرار داشتیم.

شاعر آیینی و انقلابی زنجان خاطرنشان کرد: تعداد آثار بنده را در کشور فقط آقای کریمی مراغه‌ای دارند که ایشان در 2 سنگر اشعار طنز و آیینی فعالیت داشتند.

 

*‌ ولی‌اله کلامی هم زبان مردم را می‌داند و هم سطح اشعارش قابل قبول است

مصطفی محدثی خراسانی، شاعر معاصر ایرانی نیز که به صورت مجازی با این نشست ارتباط داشت با بیان اینکه استاد ولی‌اله کلامی زنجانی از چند وجه، چهره‌ای منحصربه‌فرد و نقش‌آفرین در عرصه فرهنگ و هنر و ادبیات انقلاب است، گفت: ایشان حضوری پرانرژی و مستمر در عرصه انقلاب داشته‌اند و کمتر شاعری سراغ داریم که در تمام عرصه‌ها و فراز و فرودهای انقلاب اسلامی چنین نقش پررنگ و موثری داشته باشد.

وی اظهار داشت: استاد کلامی زنجانی در اتفاقاتی که در جای‌جای جهان رخ می‌دهد نیز نقش موثری دارد.

محدثی خراسانی خاطرنشان کرد: معمولا اینگونه است که شاعران حرفه‌ای نمی‌توانند ارتباط خوبی با مردم برقرار کنند اما نقش دیگر استاد کلامی این است که ایشان از چهره‌های میانی بوده که توانسته هم زبان مردم را بفهمد و هم سطح شعر ایشان، شعر معیار و قابل قبولی باشد و کلامی از سرآمدان این چهره‌ها است.

به گزارش موج رسا؛ شعرخوانی توسط ولی‌اله کلامی، حسن پاکزاد، امیر رسولی و هادی وحیدی، تجلیل از استاد ولی‌اله کلامی (پیشکسوت شعر انقلاب) و امیر رسولی (چهره فعال شعر انقلاب) و همچنین رونمایی از پایگاه اطلاعات علمی و طرح پیک کتاب از بخش‌های دیگر این نشست بود.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر