logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۴۷
[ شناسه خبر : ۱۹۶۲۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
گزارشی از نحوه فعالیت باشگاه‌های ورزشی در شرایط کرونایی:

رشته‌های ورزشی پر برخورد در زنجان مجوز فعالیت ندارند

رشته‌های-ورزشی-پر-برخورد-در-زنجان-مجوز-فعالیت-ندارند
مجوز فعالیت باشگاه‌های ورزشی در شرایط زرد کرونایی در حالی از نیمه بهمن‌ماه امسال صادر شده که رشته‌های دارای مبارزه تَن‌به‌تَن، اجازه فعالیت نداشته و فقط تیم‌های منتخب شرکت‌کننده در مسابقات کشوری می‌توانند تمرین داشته باشند.

به گزارش موج رسا; یک سالی می‌شود که شیوع ویروس منحوس و ناشناخته کرونا نه تنها یک شهر و کشور بلکه جهان را تحت تاثیر خود قرار داده و در کنار سلب ارامش روانی و استرس و اضطراب ناشی از ابتلا به بیماری کووید 19 در بین مردم، تمام فعالیت‌ها و کسب‌وکارها را با تعطیلی، تعویق و رکود مواجه ساخته است.

باشگاه‌های ورزشی، یکی از رسته‌هایی است که در این میان، بیش از سایر فعالیت‌ها تحت تاثیر و البته دچار خسارت‌های مادی و معنوی فراوان قرار گرفت. هرچند در بازه‌ای (خردادماه) مجوز فعالیت باشگاه‌های ورزشی برای مدت کوتاهی صادر شد اما با ورود به پیک دوم کرونا مجدداً رو به تعطیلی رفته و علی‌رغم اعتراض باشگاهداران و حتی جمع‌آوری بیش از 20 باشگاه ورزشی، این تعطیلی تا نیمه‌های بهمن‌ماه ادامه داشت تا اینکه مجوز فعالیت باشگاه‌های ورزشی در اواسط بهمن‌ماه با شرایط خاصی در مناطق زرد، آبی و سفید صادر شد اما آنطور که شواهد نشان می‌دهد، مجوز فعالیت برخی رشته‌ها از جمله کُشتی و سایر رشته‌های دارای مبارزه تَن‌به‌تَن صادر نشده و این رشته‌ها فقط در شرایط سفید می‌توانند فعالیت داشته باشند.

 

*‌ مجوز فعالیت فقط به تیم‌های منتخب صادر شده است

عباس محمدی، رئیس هیات کُشتی استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ با بیان اینکه متاسفانه مجوز فعالیت باشگاه‌ها به صورت کامل صادر نشده است، گفت: در رشته کُشتی فقط مجوز تمرین به تیم‌های منتخب استان صادر شده که در مسابقات کشوری شرکت خواهند کرد.

وی با بیان اینکه فقط کشتی در بین تمام رشته‌های ورزشی مستثنی شده است، اظهار کرد: دلیل این امر این است که کشتی، رشته درگیر (کُنتاکتی) است.

محمدی خاطرنشان کرد: فعالیت کشتی در حالی ممنوع شده که حتی استخرهای شنا نیز بازگشایی شده‌اند اما اجازه فعالیت به کشتی داده نمی‌شود.

رئیس هیات کشتی استان زنجان گفت: با توجه به برگزاری مسابقات انتخابی تیم‌های ملی بزرگسالان، جوانان و نوجوانان در فروردین‌ماه 1400 و همچنین کشتی آلیش بانوان در هفته اول اسفندماه در تهران فقط به این تیم‌های منتخب، اجازه فعالیت داده شده است.

وی با اشاره به محدودیت‌های ابلاغی برای این تیم‌ها اظهار داشت: تیم‌های منتخب نیز با حداکثر 10 ورزشکار و با رعایت فاصله اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی می‌توانند تمرین کنند.

محمدی افزود: امیدواریم با پیگیری‌های لازم، مجوز فعالیت برای تمام ورزشکاران کشتی استان صادر شود تا خلاء تعطیلی فعالیت‌ها طی یک سال گذشته جبران شود.+

 

*‌ مجوز مبارزه صادر نشده اما از هیچ چی بهتر است!

علی سپهری، رئیس هیات تکواندو استان زنجان نیز به خبرنگار موج رسا؛ گفت: مجوز فعالیت باشگاه‌های تکواندو صادر شده اما اجازه انجام مبارزه در این رشته ورزشی صادر نشده است.

وی با اشاره به گستره زیاد رشته تکواندو اظهار داشت: تکواندو رشته‌ای است که گستره بالایی دارد و در نتیجه گرایش‌های پومسه، هان مادانگ و رومیک می‌تواند انجام شود.

سپهری با بیان اینکه بر این اساس 70 درصد رشته تکواندو با مجوز فعلی می‌تواند انجام شود، خاطرنشان کرد: فقط برای عدم تماس ورزشکاران با یکدیگر، مجور مبارزه صادر نشده است.

وی تصریح کرد: طی جلسه هماهنگی که برگزار شد به تمام باشگاه‌های ورزشی نیز ابلاغ شد که همه ورزشکاران و مربیان این شرایط ر ا رعایت کنند تا مشکلی پیش نیاید و بر این اساس، مبارزه در باشگاه‌ها لغو شده و فقط انجام حرکات در گرایش‌های مختلف، مجاز است.

رئیس هیات تکواندو استان زنجان در پاسخ به اینکه آیا این نوع مجوز، خللی در فعالیت‌ها وارد نمی‌کند، گفت: هر چه باشد از هیچ چیز که بهتر است! زیرا بچه‌ها به جای نشستن در خانه به باشگاه می‌روند، تنوع ایجاد می‌شود و بدن‌ها نیز آماده می‌شود تا هر وقت که مجوز داده شد، مبارزه هم انجام شود.

وی در خصوص اینکه چقدر طول می‌کشد تا فعالیت باشگاه‌ها به روال قبل از کرونا برگردد، خاطرنشان کرد: با توجه به خسارت‌های مادی و معنوی وارده به ورزشکاران و باشگاهداران حداقل 2 سال زمان می‌برد تا ورزشکاران به دوران اوج خود بازگردند آن هم مشروط بر اینکه بتوانیم ورزشکاران را به باشگاه‌ها برگردانیم.

سپهری با اشاره به فعالیت بیش از 15 هزار ورزشکار تکواندو در استان زنجان افزود: برای مثال؛ همین دیروز برای یک کلاس 60 نفره با پیگیری مربیان از تک‌تک ورزشکاران حداکثر 20 نفر (یک‌سوم) به باشگاه آمده بودند که با این حساب به زور می‌توان 5 هزار نفر از مجموع ورزشکاران را دور هم جمع کرد و این خیلی سخت است.

 

*‌ رشته‌های درگیر (کُنتاکتی) مجوز فعالیت ندارند

محمدعلی حمزه‌پور، معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ با اشاره به صدور مجوز فعالیت باشگاه‌های ورزشی از نیمه بهمن‌ماه سال جاری گفت: کُشتی و تمام رشته‌های کُنتاکتی (درگیرانه) در وضعیت‌های زرد و آبی کرونایی نمی‌توانند فعالیت کنند و فقط در وضعیت سفید، مجوز فعالیت دارند.

وی افزود: کُشتی، بوکس، کبدی، جودو، ووشو و بخش مبارزه رشته‌های تکواندو و کاراته، ممنوع بوده و بقیه رشته‌ها و بخش‌های غیرمبارزه‌ای رشته‌ها می‌توانند فعالیت کنند.

حمزه‌پور اظهار داشت: فعالیت این رشته‌ها به دلیل مبارزه و درگیری تَن‌به‌تَن ورزشکاران، ممنوع است.

معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان با اشاره به وجود 48 هیات ورزشی گفت: تمام باشگاه‌های ورزشی می‌توانند در شرایط زرد و آبی کرونایی فعالیت کنند و فقط چند موردی که ذکر شد، نمی توانند فعالیت کنند.

وی اظهار داشت: فعالیت با این روال، مصوبه ستاد ملی کرونا و ابلاغی وزارت ورزش و جوانان است.

حمزه‌پور خاطرنشان کرد: مدیران دستگاه‌ها و روسای هیات‌های ورزشی، مسئول اجرای دقیق پروتکل‌های بهداشتی در سالن‌ها، باشگاه‌ها و اماکن ورزشی زیرمجموعه خود هستند.

حمزه‌پور با بیان اینکه نظارت و بازدید مستمر از باشگاه‌ها و اماکن ورزشی استان صورت خواهد گرفت، تصریح کرد: مدیران دستگاه‌هایی که سالن ورزشی دارند و همچنین روسای هیات‌های ورزشی، موظف به نظارت مستمر بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی بوده و مسئولیت این کار بر عهده آن‌ها است.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر