logo
امروز : پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۱۹
[ شناسه خبر : ۱۹۵۶۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]

در اولین جلسه دادگاه استیضاح دوم ترامپ چه گذشت؟

در-اولین-جلسه-دادگاه-استیضاح-دوم-ترامپ-چه-گذشت؟
گرچه با حمایت 6 جمهوری‌خواه از قانونی بودن استیضاح، روند استیضاح او ادامه می‌یابد، اما با توجه به لزوم حمایت دو سومی سناتورها در شرایطی که کرسی‌های سنا به طور مساوی بین دو حزب تقسیم شده، بعید است این جلسات به محکومیت وی منتهی شود.

به گزارش موج رسا; بامداد چهارشنبه (به وقت تهران) سنای آمریکا تلاش برای متوقف کردن استیضاح ترامپ با غیرقانونی دانستن آن رابه دلیل عدم حضور وی در قدرت، با رای ۵۶ در مقابل ۴۴ رد کرد.

شش سناتور جمهوری‌خواه در گام اول استیضاح، دموکرات‌ها را برای پیش بردن این روند همراهی کردند. پیش‌تر در رای‌گیری مجلس نمایندگان آمریکا در اواسط ژانویه، ۱۰ نماینده هم‌حزبی ترامپ با دموکرات‌ها برای تایید طرح استیضاح همراهی کرده بودند تا این طرح به سنا راه پیدا کند.

در رای‌گیری اولین جلسه استیضاح، تنها سناتور جمهوری‌خواه «بیل کسیدی» از لوئیزیانا که پیش از آن از تلاش سناتور «رند پال» برای غیرقانونی خواندن استیضاح حمایت کرده بود، تغییر عقیده داد و اعلام کرد معتقد است استیضاح ترامپ قانونی است. با این حال، این نتیجه نشان داد دموکرات‌ها برای کسب حمایت ۱۷ سناتور جمهوری‌خواه به منظور محکوم کردن رئیس‌جمهور سابق راه پر فراز و نشیبی را پیش‌رو دارند.

سناتور «روی بلانت» یکی از اعضای رهبری حزب جمهوری‌خواه که به غیرقانونی بودن دادگاه استیضاح ترامپ رای داد، پیش‌بینی کرد با توجه به این نتیجه استیضاح ترامپ به برائت او منتهی خواهد شد.

در جلسه اول، علی‌رغم ارائه موثر و ویدئویی مدیران دموکرات استیضاح که به نظر می‌رسید نظر جمهوری‌خواهان را جلب کرده، اکثریت آن‌ها به غیرقانونی بودن این روند رای دادند.

عدم همراهی جمهوری‌خواهان همچنین در حالی بود که سخنرانی وکلای ترامپ بخصوص «بروس کاستور» انتقاد گسترده جمهوری‌خواهان سنا را در پی داشت و گفتند که در بسیاری مواقع وی از موضوع فاصله می‌گرفت و آن‌ها قادر به مرتبط کردن بخش‌های مختلف حرف‌های او نبودند.

«سوزان کالینز» سناتور ایالت مین، «لیسا مرکاوسکی» از ایالت آلاسکا، «میت رامنی» از یوتا، «بن ساس» از نبراسکا و «پت تومی» از پنسیلوانیا، پنج جمهوری‌خواه دیگری بودند که مانند قبل، در اولین جلسه استیضاح در روز سه‌شنبه به وقت آمریکا به قانونی بودن استیضاح ترامپ علی‌رغم نبودش در قدرت رای دادند.

به گزارش وبگاه خبری «هیل»، «میت رامنی» در این خصوص گفت: من همچنان از وزن تحلیل‌های علمی که می‌گویند محاکمه استیضاح پس از خروج از قدرت منطبق با قانون اساسی است، انگیزه می‌گیرم.

در جلسه استیضاح رئیس‌جمهور جنجالی سابق آمریکا که متهم به برانگیختن حمله مرگبار به کنگره در روز تایید پیروزی «جو بایدن» به امید تغییر نتیجه انتخابات به نفع خود است، مدیران استیضاح مجلس و تیم ترامپ ساعت‌ها به بحث در خصوص قانونی بودن یا نبودن استیضاح پیش از برگزاری رای‌گیری پرداختند.

سناتورها معتقدند نتیجه رای‌گیری عمدتاً در همان ماه گذشته زمانی که آن‌ها مجبور به تصمیم‌گیری شدند شکل گرفت و جلسه دیشب تغییر چندانی در آن ایجاد نکرد.

گرچه بر اساس برآوردها، انتظار نمی‌رود ترامپ در پایان جلسات استیضاح محکوم شود، اما دستکم رای به قانونی بودن استیضاح باعث شد تا این روند ادامه یابد و قرار است امروز چهارشنبه (به وقت آمریکا) سنا ادامه جلسه استیضاح را برگزار کند.

به طور معمول جلسات استیضاح برای برکناری فردِ در قدرت برگزار می‌شود، اما با توجه به این که دوره ریاست‌جمهوری ترامپ بیستم ژانویه پایان یافت و او مجبور به ترک کاخ سفید شد، مساله محوری این جلسات تاثیری است که بر آینده سیاسی وی خواهند داشت و هدف، پایان دادن به حیات سیاسی ترامپ برای همیشه است.

چنانچه ترامپ مجرم شناخته شود تا ابد از احراز سمت‌های دولتی محروم خواهد شد. این در حالی است که او بعد از مشخص شدن نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری، چند بار گفت که قصد دارد برای انتخابات سال ۲۰۲۴ بار دیگر به عنوان نامزد وارد کارزار انتخابات شود. ترامپ در آخرین سخنرانی‌اش چند ساعت قبل از ترک کاخ سفید گفت که «به شکلی» به قدرت بازخواهد گشت. 

موفقیت استیضاح ترامپ در مجلس سنا نیازمند کسب رأی موافق دست‌کم دو سوم سناتورها (۶۷ سناتور) است و این به معنی آن است که دست‌کم ۱۷ سناتور هم‌حزبی او برای محاکمه ترامپ باید با دموکرات‌ها همراه شوند.

از آنجا که این طرح مخالفان زیادی در میان سناتورهای جمهوری‌خواه دارد بعید است که محاکمه ترامپ در مجلس سنا به تصویب برسد. برخی از نمایندگان جمهوری‌خواه در روزهای گذشته با این استدلال که پیشبرد طرح استیضاح ترامپ در مجلس سنا تفرقه‌ها در آمریکا را بیشتر می‌کند، با آن مخالفت کرده‌اند. 

نماینده‌های دموکرات در مقابل معتقدند که عدم محاکمه ترامپ، بنیان‌گذار رویه‌هایی غلط در آمریکا خواهند شد.

«نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا که از مخالفان سرسخت ترامپ است گفته که نباید از اقدامات ترامپ به خاطر اینکه اکنون از قدرت کنار رفته چشم‌پوشی کرد. 

این در حالی است که برخی از کارشناسان اصرار دموکرات‌ها بر پیشبرد استیضاح علیه ترامپ را بخشی از سیاست‌های به شدت پرتفرقه و تصمیم‌های کاملاً «حزب‌زده» آمریکا می‌دانند.

به گفته منابع آگاه، خود رئیس‌جمهور سابق آمریکا فکر می‌کند تعداد سناتورهای جمهوری‌خواهی که به محکومیت او رای خواهند داد، کافی نخواهند بود و در نتیجه وی تبرئه خواهد شد.

به گزارش شبکه آمریکایی «سی‌ان‌ان»، ترامپ از زمان ترک کاخ سفید، بر تنبیه قانون‌گذاران جمهوری‌خواهی که به استیضاح او رأی دادند تمرکز داشته است. یکی از مشاوران ترامپ گفت رئیس‌جمهور سابق به دنبال «پاسخگویی» اعضای جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان است که به وی پشت کردند. این مشاور تایید کرد که این، نوعی نگاه پیچیده به واقعیت است زیرا ترامپ کسی بود که به طور فعال تلاش داشت اراده رای‌دهندگان را تغییر دهد.

پیش‌تر «چاک شومر» رهبر دموکرات‌های سنا در خصوص روند استیضاح گفت: مدیران مجلس نمایندگان ارائه خود را ظهر روز چهارشنبه به وقت شرقی (چهارشنبه شب به وقت ایران) آغاز خواهند کرد و نهایتاً ۱۶ ساعت زمان خواهد برد تا پرونده را در سنا مطرح کنند. پس از آن وکلای ترامپ همان میزان زمان خواهند داشت و بعد از آن در جلسه‌ای سناتورها می‌توانند از هر دو تیم حقوقی سوالات خود را بپرسند.

دونالد ترامپ، اولین رئیس‌جمهور در تاریخ آمریکاست که مجلس نمایندگان این کشور در تاریخ ۱۳ ژانویه (۲۴ دی ماه) برای دومین بار، طرح استیضاح وی را تصویب کرد.

مجلس نمایندگان آمریکا اواسط ژانویه با ۲۳۰ رأی طرح استیضاح دونالد ترامپ را تصویب کرد و تمام ۲۲۱ عضو حزب دموکرات و ۱۰ عضو حزب جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان به این طرح رأی مثبت دادند.

نتایج نظرسنجی‌ها از جمله «ای بی سی نیوز و ایپسوس» که روز یکشنبه منتشر شد، نشان داده  اکثریت مردم آمریکا معتقدند که ترامپ باید محکوم شود تا از بازگشت مجدد وی به قدرت ممانعت به عمل آید.

منبع: فارس

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر