logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲:۰۴
[ شناسه خبر : ۱۹۵۳۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
در گفت‌و‌گو با موج رسا مطرح شد؛

خاطرات خواندنی مادر شهید احدی از فعالیت‌های انقلابی مردم زنجان

خاطرات-خواندنی-مادر-شهید-احدی-از-فعالیت‌های-انقلابی-مردم-زنجان
مادر شهید احدی گفت: جوانان انقلابی که از دست گاردی‌های رژیم پهلوی فرار می‌کردند را در خانه خود پناه دادم اما همان روز فرزند خودم دستگیر شد.

به گزارش موج رسا; دهه فجر انقلاب اسلامی فرصتی است تا با رشادت‌ها و جانفشانی‌های انقلابیون به ویژه بانوان زنجانی که در حرکت‌های انقلابی سر آمد بودند، بیشتر آشنا شد.

خانم قریشی مادر شهید احدی یکی از بانوان تاثیرگذار در انقلاب اسلامی است که به همراه همسر و فرزندانش همواره برای پیروزی انقلاب اسلامی در صحنه بود و حتی در دوران دفاع مقدس، فرزند خود را تقدیم نظام اسلامی کرد.

قریشی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار اظهار داشت: اگر چه در زمان طاغوت زندگی می‌کردیم اما از خانواده‌های مذهبی بودیم و برای مقابله با طاغوت در صحنه حضور داشتیم.

وی ادامه داد: یادم می‌آید زمانی که کلاس ششم بودم از مدرسه گفتند که باید برای شرکت در امتحانات نهایی، عکس بدون حجاب ارائه کنیم که وقتی این موضوع را به مادرم گفتم، مادرم به من گفت «اگر مسئولیت عکس بدون حجاب را در مقابل خداوند متعال قبول می‌کنی، برو عکس بنداز که من در جوابم گفتم نه و از آن به بعد به مدرسه نرفتم.»

 این بانوی انقلابی یادآور شد: زمانی که قرار شد همسر شاه به زنجان بیاید در دبیرستان‌ها اعلام کردند که دانش‌آموزان باید لباس فرم بپوشند، مادرم گفت حق نداری به مدرسه بروی و من نرفتم از نمره انظباطم کم شد.

قریشی بیان داشت: حضور در کلاس‌های درس قرآن و احکام پس از دوران دبیرستان مرا به انقلاب اسلامی بیشتر دلبسته کرد و با وجود اینکه فرزند اولم به دنیا آمده بود بازهم در جلسات قرآنی شرکت می‌کردم که اساتید ضمن بیان قال باقر(ع) و قال صادق (ع) ظلم حکومت را نیز در لفافه بیان می‌کردند و ما با ظلم حکومت طاغوت بیشتر آشنا می‌شدیم.

 وی با بیان اینکه با به دنیا آمدن بچه دومم چندماهی در جلسات قرآن شرکت نکردم، افزود: اما پس از آن با وجود داشتن دو بچه کوچک در جلسات بودم تا جاییکه که گاردی‌ها ما را شناسایی کرده بودند.

مادر شهید احدی تصریح کرد: به دلیل شناسایی بانوان انقلابی توسط گادری‌ها، خانم عزیزیان به ما می‌گفت با چادر مشکی در جلسات حضور نیابید به همین دلیل ما از چادر رنگی استفاده می‌کردیم و بچه بغل که داخل حیاط مسجد می‌شدیم، چادر خود را تعویض می‌کردیم تا قداست جلسات حفظ شود.

قریشی با اشاره به اینکه در محضر اساتید بزرگی همچون آیت‌الله خاتمی تلمذ می‌کردم و احکام را یاد می‌گرفتم، کینه هم نسبت به حکومت وقت داشتم، زمانی که بچه‌هایم بزرگ شدند آنها را هم به کلاس احکام و عقاید می‌فرستادم.

وی گفت: با تظاهرات مردم قم و برگزاری مراسم‌های مختلف در استان‌های کشور به مناسبت چهلم شهدا، در برنامه‌های زنجان شرکت کردم، نوار کاست سخنرانی آیت‌الله سبحانی توسط پسر بزرگ به منزل آورده شد، با همسرم و پسرم در پستوی خانه به این سخنرانی گوش کردیم که در آن سخنرانی، ایشان فرمود اماما به قم تشریف بیاورید تا قدم‌هایتان را با گل مفروش کنیم. رساله امام را هم در خانه داشتیم که همسایه‌ها از ما قرض گرفته و استفاده می‌کردند.

این بانوی انقلابی با بیان اینکه کار به جایی رسیده بود که جوانان محل با چوبدستی گاردی‌ها را دنبال می‌کردند، گفت: همه مردم برای پیروزی انقلاب تلاش و از همه ظرفیت‌های خود استفاده می‌کردند.

قریشی با بیان اینکه چهارم هر ماه مراسم روضه خوانی در منزل برگزار می‌کردم، افزود: خیابان جدیدی احداث شده بود  و درب منزل ما به دو طرف باز می‌شد، وسط روضه بود که صدای شلیک گلوله آمد، دویدم کوچه و جوانانی که از دست گاردی‌ها فرار می‌کردند را به خانه دعوت کردم  و آنها هم با همان با گل و لای و پاهای یخ زده به پستو هدایت کردم و در صندوقخانه بالای رختخواب پنهان کردم.

وی گفت: پس از اتمام روضه یکی از همسایه‌ها آمد گفت بچه‌های مردم را قایم کردی، بچه خود را خونین بردند، پسرم گاردی‌ها برده بودند اما ساعت 10 شب آزاد کردند.

این بانوی انقلابی خاطرنشان کرد: زمانی که پسرم به منزل آمد دیدم انقدر اذیتش کرده بودند که خونین و مالین آمده و جای باطوم روی پشتش مانده بود.

قریشی افزود: در پیروزی انقلاب همه پای کار و در صحنه بودند تا نظام اسلامی به پیروزی برسد.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر