logo
امروز : سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۲۳
[ شناسه خبر : ۱۹۵۲۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
نگاهی به تحولات فرهنگی پس از انقلاب؛

پایتخت شور و شعور حسینی بر مدار ارزش‌ها/ توسعه فرهنگی در دوران پس انقلاب در زنجان

پایتخت-شور-و-شعور-حسینی-بر-مدار-ارزش‌ها-توسعه-فرهنگی-در-دوران-پس-انقلاب-در-زنجان
با وجود گذشت 42 سال از پیروزی انقلاب اسلامی و با وجود همه توطئه‌ها و شبیخون‌های فرهنگی علیه نظام اسلامی، مردم پایتخت شور و شعور حسینی زنجان همچنان بر مدار ارزش‌ها پایدارند.

به گزارش موج رسا; انقلاب اسلامی به عنوان بزرگترین انقلاب فرهنگی جهان دارای ویژگی‌های خاصی است که نه تنها در ابعاد سیاسی و اجتماعی در جامعه دگرگون‌هایی را به وجود آورد بلکه در ابعاد فرهنگی نیز دستاوردهای بسیار متمایزی داشته و در واقع یک انقلاب فرهنگی محسوب می‌شود.

انقلاب اسلامی ایران در ابعاد داخلی و خارجی دارای دستاوردهای مهم فرهنگی بود که یکی از مهمترین ابعاد داخلی آن مبارزه با رژیم 2 هزار و 500 ساله ستمشاهی بود.

پیام نوروزی امام خمینی (ره) در سال 59 در خصوص ضرورت ایجاد انقلاب اساسی در دانشگاه‌های کشور اولین اقدام فرهنگی امام پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود که پس از آن با تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی، خط و مشی کشور در حوزه فرهنگی با تغییر اساسی مواجه شد.  تشکیل جهاد دانشگاهی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و مبارزه با نفوذ فرهنگ غرب از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی محسوب می‌شود همچنین پایان دوران خفقان مطبوعات از دیگر دستاوردهای فرهنگی انقلاب اسلامی است که تنوع و حجم انتشارات، افزایش شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی در داخل کشور و آن سوی مرزها، احداث و توسعه فرهنگسراها و مراکز فرهنگی و هنری و برگزاری نمایشگاه مختلف داخلی و خارجی توسعه فرهنگی را سرعت بخشید.

 

*افزایش تعداد رسانه‌های زنجان پس از انقلاب

در دوران پهلوی به تعداد انگشتان یک دست در زنجان نشریه منتشر نمی‌شد که امروز تعداد رسانه‌ها در استان زنجان 74 رسانه رسیده است.

در حالی که در دوران ستمشاهی تنها یک باب کتابخانه در استان زنجان وجود داشت امروز 98 باب کتابخانه در استان فعالیت داشته و 85 هزار زنجانی معادل 8.5 درصد جمعیت استان عضو کتابخانه‌های عمومی هستند.

رشد رسانه‌های همگانی همچون رادیو و تلویزیون به عنوان یکی از ابزارهای قدرتمند انتقال مفاهیم و ارزش‌های فرهنگی محسوب می‌شود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی بیشتر مورد توجه بود و امروز در استان زنجان این رسانه نقش مهمی در اطلاع رسانی اخبار بومی، داخلی و جهانی را برعهده داشته و امروز زنجانی‌‌ها دارای شبکه اختصاصی هستند.

همچنین گنجایش سالن‌های سینمای زنجان در سال 1357 حدود 3 هزار صندلی بود که این رقم امروز روند کاهش دارد اما با اضافه شدن سینماهای جدیدی در شهرستان‌های مختلف استان زنجان این میزان تا یک سال آینده جهش قابل توجهی خواهد داشت، کاهش تعداد صندلی‌‌های سینما در زنجان به دلیل تخریب دو سینمای زنجان است.

کتاب‌های منتشر شده توسط ناشران در سال 1367 به میزان 62 هزار و 800 تیراژ بود که این رقم به بیش از 400 هزار عنوان کتاب رسیده است.

همچنین تعداد ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی در زنجان در ابتدای پیروزی انقلاب تنها یک اداره بود که امروز همه شهرستان‌های استان دارای اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند.

همچنین تعداد چاپخانه‌های استان در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی دو باب بود که این رقم به 35 باب افزایش یافته است.

با وجود اینکه آموزشگاه هنری در زنجان در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی وجود نداشت اما امروز بیش از 30 آموزشگاه هنری در استان زنجان فعالیت می‌کنند، همچنین تعداد انجمن‌های فرهنگی و هنری و قرآنی نیز افزایش چشمگیری یافته است.

 

*احیای فرهنگ ایثار و شهادت دستاورد انقلاب اسلامی

رژیم پهلوی نه تنها عاملی برای فرهنگ سازی و انتقال آن نبود بلکه با برگزاری برنامه‌های ضد فرهنگی موجب افزایش فساد و فحشا در جامعه می‌شد اما به برکت پیروزی انقلاب اسلامی و احیای فرهنگ از جمله فرهنگ ایثار  و شهادت امروز نظام اسلامی گام‎های اساسی در تحولات فرهنگی برداشته و صدور انقلاب به عنوان یکی از شاخصه‌های مهم در این زمینه محسوب می‌شود.

توجه به فرهنگ دینی مردم پس از پیروزی انقلاب اسلامی از مهمترین دستاوردهای فرهنگی نظام اسلامی است که امروز رویکرد مردم به سمت تغییرات فرهنگی بوده و مردم پایتخت شور و شعور حسینی در احیای ارزش‌ها با شرکت در برنامه‌هایی همچون اعتکاف، احیای شب‌های قدر، حضور در پایگاه‌های بسیج و کانون‌های فرهنگی و هنری به این دستاورد انقلاب جامه عمل می پوشانند.  احیای جایگاه مسجد از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی است که در دوران نهضت در بسیج مردم علیه رژیم ستمشاهی نقش برجسته‌ای داشت و امروز هم در جایگاه اصلی خود در اوج خدمات دهی به مردم قرار دارد، امروز مسجد پایگاهی برای انجام فعالیت‌های عام المنفعه شده و در عرصه‌های مختلف خوش می‌درخشد.

احداث مجتمع‌های فرهنگی و فرهنگسراها از خدمات و دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی است که امروزه هنرمندان بسیاری از این ظرفیت استفاده کرده و همایش‌ها، جلسات و کنگره‌های مختلفی در چنین مجموعه‌هایی برگزار می‌شود.

برگزاری جشنواره‌های تئاتر استانی، حمایت از تعزیه، برگزاری کارگاه‌های آموزشی، فرهنگی و هنری، برگزاری آفرینواره‌های محرم، آیین‌های بزرگذاشت موسیقی آشیقی، برگزاری جشنواره مطبوعات، توسعه انجمن‌های فرهنگی و هنری و سیاستگذاری، هدایت و نظارت بر همه فعالیت‌های مرتبط با فرهنگ عمومی از دیگر دستاوردهای انقلاب بود.

شکل گیری هنر متعهد به عنوان یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی و توجه به اخلاق و نگاه ارزشمندانه به موضوعات موجب شده تا نظام اسلامی امروز با وجود همه توطئه‌ها، شبیخون‌ها، تهاجم‌ها و ناتوی فرهنگی بر مدار ارزش‌ها بماند.//ن

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر