logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۲۸
[ شناسه خبر : ۱۹۵۲۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 21 دقیقه ]
روایتی از قدرت موشکی ایران؛

مقایسه توان موشکی قبل و بعد از انقلاب اسلامی/ ایران چگونه در شرایط تحریم به زرادخانه موشکی خاورمیانه تبدیل شد

مقایسه-توان-موشکی-قبل-و-بعد-از-انقلاب-اسلامی-ایران-چگونه-در-شرایط-تحریم-به-زرادخانه-موشکی-خاورمیانه-تبدیل-شد
توان موشکی، یکی از مهم‌ترین محورهای راهبرد نظامی جمهوری اسلامی برای مقابله با تهدیدات به شمار می‌رود. ایران در چهار دهه گذشته در این امر پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌است، به‌گونه‌ای که بسیاری از سایت‌های تحلیل نظامی، ایران را جزو ۱۰ کشور نخست جهان از نظر توان

به گزارش موج رسا; شروع برنامه موشکی ایران مربوط به پیش از انقلاب می‌شود؛ در آن زمان امریکا به رژیم پهلوی گفته بود به جز سلاح اتمی می تواند از امریکا هر نوع سلاح و موشکی بخرد.

قراردادهای میلیارد دلاری در دهه های ۴۰و ۵۰ انعقاد شد اما بعد ها امریکایی ها مطابق ذات پلید و بد عهد همیشگی خود عمل کرده و موشک زمین به زمین لانس را به ایران نفروختند.

موشک لانس با طول ۶ متر و برد عملیاتی ۱۲۰ کیلومتر بود که در آن زمان بسیار پیشرفته و خطرناک محسوب می شد، بعد ها مشخص شد آمریکایی ها از دادن راکت های با برد ۶۰ کیلومتر نیز امتناع کرده‌اند. به همین دلیل محمد رضا پهلوی به سراغ رژیم صهیونیستی رفته و پروژه مشترک شکوفه را آغاز کرد.

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

این پروژه مربوط به موشک‌های دور برد بود اما بعدها مشخص شد حاشیه‌های پررنگ‌تر از متن داشته و در حقیقت یک کلاهبرداری از ایران بوده است.

هدف این پروژه بالا بردن برد موشک‌های ضدکشتی گابریل از ۱۵۰ تا ۲۰۰ کیلومتر بود که سال ۵۶ آغاز و سال ۵۷ منتفی شد.

کارشناسان نظامی اسرائیل هنگام خروج و فرار از ایران حتی نقشه‌های طراحی شده را با خود بردند تا ایران در آن بهبوهه تهدیدهای مختلف، نه موشکی داشته باشد و نه توان ساخت یک نوع از آن را.

طبق اظهار نظر یک کارشناس نظامی اسرائیل، این پروژه در آن زمان مربوط به یک تکنولوژی از رده خارج بود. برخلاف اطلاعاتی که به شاه ایران داده شد بودجه ای که برای این قرار داد از ایران گرفته شد سرمایه گذاری یک میلیون دلاری برای نسل جدید سلاح های اختصاصی رژیم صهیونیستی به نفع خودش شد.

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

اما در آغاز سال ۵۹ با شروع جنگ تحمیلی مشخص شد همه تبلیغات رژیم پهلوی در مورد قدرت نظامی پوشالی بوده و نیروهای نظامی ایران در مورد مسائل موشکی کاملا دستشان خالی است؛ پرواضح است در عرصه نظامی داشتن تکنولوژی ساخت و استفاده از موشک توانایی شگرفی ایجاد میکند و جزو امتیازات هر کشوری محسوب می‌شود.

کشورهای بلوک شرق و غرب در آن روزها ایران را در مورد مسائل نظامی و غیر نظامی تحریم کرده بودند؛ در حالی که به صدام آخرین تجهیزات موشکی و نظامی را می‌فروختند.  

با همین حمایت ها هنوز ۲۰ روز هم ازجنگ نگذشته بود که عراق برگ برنده موشکی خود را رو کرده و یک موشک فراگ ۷ به دزفول اصابت کرد.

در این حمله موشکی ۷۰ نفر شهید شدند در طی سال های بعد از جنگ عراق بیش از یک هزار و ۷۰۰ بار به ایران حمله موشکی کرد و موشک های ۶ متری و ۹ متری را بر سر نظامیان و غیر نظامیان کشورمان فرو ریخت.

تحت این فشار ها  مشکلات و تهدید ،گروهی از جوان ها در سال ۶۳ مصمم شدند موشک را با موشک جواب دهند.

این گروه به سرپرستی شهید حسن تهرانی مقدم برای آموزش فناوری پرتاب و آماده سازی موشک به سوریه تنها کشور حامی ایران در آن دوران سفر کردند.

همزمان ایران توانست از طریق مذاکره با معمر قذافی تعداد ۱۰ موشک اسکار بی از لیبی دریافت کند.

خاطره محسن رفیق دوست از دوره آموزشی در سوریه در بهبوهه جنگ

مسئول مذاکره با قذافی محسن رفیق دوست بود که در خاطره ای جالب نقل میکند: در روزهایی که عراق، تهران را موشک‌باران می‌کرد، من به همراه آقای صفوی به دیدار قذافی رفتم که او در این دیدار ۱۰ موشک به ما داد و به ما گفت که من یک شرط دارم و این شرط نیز آن است که یکی از این ۱۰ موشک را به سمت عربستان سعودی شلیک کنید که من در آن زمان نیز این شرط را پذیرفتم. بعد از آن دیدار من دو مرتبه دیگر به لیبی رفتم و در هر سری ۱۰ موشک از آن‌ها به رایگان می‌گرفتم و در هر مرتبه نیز قول می‌دادم شرط‌شان را اجرا خواهم کرد. این در حالی بود که ما با عربستان سعودی جنگی نداشتیم و دلیلی نداشت که بی‌خودی به سمت عربستان سعودی موشکی شلیک کنیم. بعد از آن نیز از کره شمالی موشک‌های مورد نیاز خود را خریداری کردیم و سپس خودمان موشک ساختیم.

گروه اعزامی به سوریه در تیپ ۱۵۵ موشکی سوریه مستقر شدند تا اموزش‌های لازم را فراگیرند اما بعد از دیدن برنامه طراحی شده اموزش نسبت به طولانی بودن زمان اموزش و کم بودن وقت تیم ایرانی با توجه به حمله‌های بی امان رژیم بعثی بر سر مردم و کشته شدن هموطنانشان اعتراض کردند که مقرر شد تیم ۱۳ نفره اعزامی در دو وعده صبح تا ظهر و بعد از ظهر تا شب به صورت فشرده این اموزش ها را فراگیرند به این ترتیب اموزش در ۱۲ ابان ماه سال ۶۳ اغاز شد.

این آموزش‌ها شامل فرماندهی سکو، مونتاژ و بارگیری موشک، تزریق سوخت، استقرار موشک و نصب کلاهک، نصب سرجنگی، گروه هواشناسی، گروه تست و ... می‌شد. موشکی که مورد آموزش قرار گرفته موشک اسکاد بی بود که تیم ایرانی نه تنها هیچ شناختی نسبت به این موشک‌ها نداشت بلکه حتی از نزدیک هم آن را مشاهده نکرده بود.

با همه این مشکلات این تیم نتیجه آموزش‌ها و تلاش های سه ماهه خود را در قالب جزوه های فشرده به ایران اوردند.

به غیر از این موارد با توجه به اینکه حافظ اسد دستور مستقیم به اموزش نیروهای ایرانی در مهمترین پادگان موشکی سوریه را داده بود، پاسداران ایرانی از هر فرصتی برای اموزش استفاده می کردند.

هر روز صبح بعد از کوهپیمایی به انبارهای مهمات، ذاقه ها و محل نگهدار موشکها بدون اینکه کسی مانع انها شود می‌رفتند تا از نوع نگهداری این موشکها نیز اگاه شوند.

بالاخره دوره آموزشی موشکی افسران ایرانی در ۳۰ آذر به اتمام رسید؛ اما سوری‌ها پیشنهاد دادند که افسران موشکی ایران آموزش موشک فراگ را نیز ببینند که حسن تهرانی مقدم ۶ نفر از تیم ۱۳ نفره را راهی پادگان دیگری برای آموزش موشک فراگ ۷ کرد.

چند روزی بیشتر طول نکشید که این اموزش نیز به پایان رسید و در آخر در تاریخ ۱۱ دی ما ۶۳ افسران موشکی جوان راهی ایران شده تا کاری بزرگ در بحث موشکی در کشور را اغاز کنند.

تیم شهید تهرانی مقدم به محض فرود در فرودگاه مهرآباد با یک فروند هواپیمای نظامی راهی کرمانشاه شدند.

در کرمانشاه امیرعلی حاجی زاده که آن روزها افسری جوان در توپخانه سپاه بود، در غیاب یاران همرزمش پادگان موشکی شهید منتظری را راه اندازی کرده بود تا با ورود شهید مقم و تیمش کار موشکی آغاز گردد.

از طرفی موشک های اسکاد خریداری شده از لیبی هم وارد کشور شده بود و سپاه آماده اولین حمله موشکی به عراق شده بود.

اولین موشک‌های ایرانی که در جنگ شلیک شد

۲۱ اسفندماه ۱۳۶۳ بالاخره بعد از تلاش ها و مجاهدت‌های فراوان اولین موشک ایران به کرکوک شلیک شد. دومین موشک سپاه هم در بامداد روز  ۲۳ اسفندماه سال ۱۳۶۴ به بانک ۱۸ طبقه رافدین بغداد اصابت کرد و موشک بعدی در باشگاه افسران ارتش عراق در بغداد فرود آمد و حدود ۲۰۰ نفر از فرماندهان عراقی را به هلاکت رساند. پس از صدور فرمان تاریخ امام (ره) مبنی بر تشکیل نیروهای سه گانه سپاه پاسداران، شهید مقدم در سال ۱۳۶۴ به عنوان فرمانده موشکی نیروی هوایی سپاه منصوب شد.

خط فکری شهید تهرانی مقدم اتکا به توان داخلی بود؛ پس اقدام به مهندسی معکوس روی موشک‌های وارداتی کرد؛ در آن زمانی که واردات موشک بسیار سخت بود و نیاز مبرم به این موشک‌ها در دفاع از کشور وجود داشت، اقدام به تجزیه این موشک‌ها و آنالیز نحوه ساخت آنها تصمیمی مهم و آینده‌ساز بود که توسط فرماندهی وقت سپاه پاسداران به درخواست شهید مقدم گرفته شد.

در اواخر سال ۶۵ لیبی در حمایت از عراق دیگر به ایران موشک نفروخت؛ کارشناسان نظامی لیبی هنگام خروج از ایران چند قطعه اساسی از موشک‌ها را باز کردند تا ایران نتواند از آن استفاده کند اما در کمال حیرت و تعجب ظرف مدت کمتر از ۲۰ روز قطعات طراحی و ساخته شد و موشک‌ها پرتاب شدند؛ از این پس کره شمالی جایگزین لیبی شد و موشک (هواسانگ۵) که نسخه کره ای اسکاد روسی بود خریداری شد.

تمام این مجاهدت‌ها در عرصه مطالعه و طراحی و ساخت موشک در سال ۱۳۶۶ بود. نخستین موشک ایرانی با نام "نازعات" از این موشک دو نوع ۶-H (با طول شش متر و برد حداکثر صد کیلومتر) و ۱۰-H (با طول هشت متر و برد تا ۱۵۰ کیلومتر) در این سال طراحی و شلیک شد.

بعد ها در اوایل دهه ۷۰ موشک شهاب یک طراحی شد. شهاب یک نمونه اصلاح شده اسکاد بود با برد ۳۰۰ کیلومتر؛ بعد از شهاب یک، شهاب ۲ و ۳ نیز طراحی شد. شهاب ۳ موشکی ۱۶ متری با بردی حدود ۲۰۰۰ کیلومتر بود. از روی موتور شهاب ۳ موشک ماهواره بر کاوشگر و سفیر یک ساخته شد و ایران نهمین کشور دارای فناوری ساخت تجهیزات فضایی شد.

معروفترین موشک های ایران شهاب‌ها هستند و اولین بار این موشک‌ها واهمه در دل دشمنان انداخت. بعد از موشک شهاب برای دقت موشک‌ها تلاش و مطالعه شد که این تلاش‌ها منجر به ساخت موشک فاتح ۱۱۰ شد که طراحی و ساخت این موشک کاملا بومی و ایرانی بود.

در طی سالها مجاهدت و تلاش در عرصه علمی تولید موشک به مدد پروردگار ایران در صنعت موشکی پیشرفت های چشمگیر داشته است به یمن دانش بومی در این حوزه حالا محدودیتی نداریم و موشک‌های ایرانی در ۴ گروه اصلی سطح به هوا، سطح به سطح، هوا به هوا و هوا به سطح ساخته‌شده‌اند و در کشتی‌های جنگی و هواپیما‌ها و پهپاد‌ها و بالگرد‌ها و تانک‌ها و زیردریایی‌ها و سایر تجهیزات نظامی ایران قابل‌استفاده هستند.

این سخن که ایران بزرگترین زرادخانه موشکی را دارد سخنی گزافه نیست

این سخن که ایران بزرگترین زرادخانه موشکی را دارد سخنی گزافه نیست؛ جوانان و دانشمندان ایران اسلامی با تلاش و مطالعه و توکل به خدا قدرت نظامی ایران در عرصه موشکی را به قدری بالا برده‌اند که کشور‌های منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای به خود جرأت تعرض به مرزهای میهن عزیزمان را نمی‌دهند.

نکته شگرف و قابل توجه این است که همه این دستاورد ها در شرایط تحریم‌های نظامی، علمی و اقتصادی صورت گرفته است.

امروز ایران شهاب و زلزال دارد و سجیل و ذوالفقار و خرمشهر و سومار و خلیج‌فارس و حوت و طوفان و عماد و فاتح ۱۱۰ و فاتح ۳۱۳ و فاطر و فجر ۳ و فجر ۵ و فکور ۹۰ و قاصد و قدر ۱۱۰ و بینا و سیمرغ و قدیر و شلمچه و محراب و میثاق ۱ و میثاق ۲ و میثاق ۳ و نصر و نور و والفجر و کوثر و عاشورا و صیاد و عصر ۶۷ و قادر و عقاب و رعد و زوبین و مبین و سفیر و مرصاد و قائم و صاعقه و توسن و ظفر و قیام و شفق و ستار و یاسین و آرش و فلق ۱ و فلق ۲ و شاهین ۲ انواع دیگر موشک‌های ایرانی است.

نکته مهم اینکه از اکثر موشک های ایرانی نسخه قابل توجه تری هم وجود دارد؛ برای مثال نسخه‌ای از موشک قدر با برد حدود ۲ هزار کیلومتر، توسط کارشناسان نظامی بین‌المللی در رده سریع‌ترین موشک‌های دنیا و در نتیجه در رده رادارگریزترین موشک‌های موجود جهان معرفی‌شده است.

پس اگر بگوییم کشور عزیزمان بزرگترین زرادخانه موشکی منطقه از موشک‌های ساده گرفته تا بالستیک و نقطه زن و انواع دیگر را در اختیار دارد، گزافه نگفته‌ایم. این باعث فخر و مباهات ایران و ایرانی است که با دستان خالی اما پر از امید و توکل و تلاش به جایی رسیده‌ایم که از لحاظ موشکی به هیچ کشوری در دنیا نیاز نداشته باشیم.

چگونه کره شمالی جایگزین لیبی در همکاری تسلیحاتی با ایران شد

در اواخر سال 65 لیبی در حمایت از عراق  دیگر به ایران موشک نفروخت,کارشناسان نظامی لیبی هنگام خروج از ایران  چند قطعه اساسی از موشک ها را باز کردند تا ایران نتواند از ان استفاده کند اما در کمال حیرت و تعجب ظرف مدت کمتر از 20 روز  قطعات طراحی و ساخته شد و موشک ها پرتاب شدند ،از این پس کره شمالی جایگزین لیبی شد و موشک (هواسانگ5) که نسخه کره ای اسکاد روسی بود خریداری شد.

ماه حصل تمام این مجاهدت ها در عرصه مطالعه و طراحی و ساخت موشک در سال ۱۳۶۶ بود ،نخستین موشک ایرانی با نام نازعات از این موشک دو نوع 6-H (با طول شش متر و برد حداکثر صد کیلومتر) و 10-H (با طول هشت متر و برد تا ۱۵۰ کیلومتر) در این سال طراحی و شلیک شد

بعد ها در اوایل دهه 70 موشک شهاب 1  طراحی شد شهاب 1 نمونه اصلاح شده اسکاد بود با برد 300 کیلومتر بعد از شهاب 1 ،شهاب 2 و 3 نیز طراحی شد شهاب 3 موشکی 16 متری با بردی حدود 2000 کیلومتر بود از روی موتور شهاب 3 موشک ماهواره بر  کاوشگر و سفیر 1 ساخته شد و ایران نهمین کشور دارای فناوری ساخت تجهیزات فضایی شد ،معروفترین موشک های ایران شهاب ها هستند و اولین بار این موشک ها واهمه در دل دشمنان انداخت.

بعد از موشک شهاب برای دقت موشک ها تلاش و مطالعه شد که این تلاش ها منجر به ساخت موشک فاتح 110 شد که طراحی و ساخت این موشک کاملا بومی و ایرانی بود.

در طی سالها مجاهدت و تلاش در عرصه علمی تولید موشک به مدد پروردگار ایران در صنعت موشکی پیشرفت های چشمگیر داشته است به یمن دانش بومی در این حوزه حالا محدودیتی نداریم و موشک‌های ایرانی در ۴ گروه اصلی سطح به هوا، سطح به سطح، هوا به هوا و هوا به سطح ساخته‌شده‌اند و در کشتی‌های جنگی و هواپیما‌ها و پهپاد‌ها و بالگرد‌ها و تانک‌ها و زیردریایی‌ها و سایر تجهیزات نظامی ایران قابل‌استفاده هستند.

این سخن  که ایران بزرگترین زراد خانه موشکی را دارد سخنی گزافه نیست، جوانان ودانشمندان ایران اسلامی با تلاش و مطالعه و توکل به خدا قدرت نظامی ایران در عرصه موشکی را به قدری بالا برده اند که کشور های منطقه ای و فرا منطقه ای به خود جرات تعرض به مرز های میهن عزیزمان را نمی دهند و شگرف و قابل توجه این است که همه این دستاورد ها در شرایط تحریم  های نظامی ،علمی،و اقتصادی بوده است.

موشکهای ایران به تفکیک  توان و برد در ذیل آمده است.

موشک های بالستیک دوربرد = شهاب ۴، شهاب ۵، شهاب 6، سجیل، ماهواره بر سفیر و پروژه کوثر

موشک های بالستیک میان برد = شهاب 3، فجر 3، عاشورا و قدر 110

موشک های بالستیک کوتاه برد = شهاب 1، شهاب 2 و فاتح 110

موشک بالستیک ضد کشتی = خلیج فارس

راکت های توپخانه ای = صمید، تندر 69، زالزال 1، زلزال 2 و زلزال 3

موشک های زمین به هوا = محراب، شاهین، میثاق 1، میثاق 2، صیاد 1، شهاب ثاقب و مرصاد

موشک ضد هلی کوپتر = قائم

موشک های ضد تانک هدایت شونده = صاعقه، رعد، توفان، توفان 2، توفان 5، توسن و دهلاویه

موشک های ضد کشتی = نور، کوثر، قادر و ظفر

موشک کروز = نصر 1 و مسکات (در حال توسعه)

موشک بدون بال = قیام

موشک های هوا به زمین = شفق، شاهین 3، ستار و عصر 67

موشک های هوا به هوا = فاطر و سجیل

اژدرها = کوسه، یاسین و حوت

کاتیوشا = آرش، فجر 3، فجر 5، فلق 1، فلق 2، عقاب و حاسب

موشک سجیل، اولین موشک سوخت جامد ایران

نخستین موشک با سوخت جامد، زمین به زمین با برد عملیاتی نزدیک به 200 کیلومتر است.

 از مهمترین ویژگی های این موشک بالستیک برد بلند  دقت برخورد بسیار بالا ، زمان بسیار کوتاه انتقال ،قابلیت لانچر متحرکو... است.

موشک سجیل با توجه به اینکه اولین موشک سوخت جامد ایران است ،برخی کارشناسان آن را برترین موشک بالستیک ایرانی می دانند. به دلیل جامد بودن سوخت آن هم زمان اماده سازی بسیار پایینی دارد و هم شتاب بسیار بالا که این دلایل شانس رهگیری این موشک را برای دشمن بسیار ناچیز می کند، موشک سجیل با سرعت حدود 10 تا 12 ماخ(حدود 3400 تا4080 متر بر ثانیه)به سوی اهداف سرازیر میشود که عملا انهدام ان توسط سامانه های پدافند هوایی را تقریبا غیر ممکن می کند.

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

"خلیج فارس" موشکی بالستیک و هوشمند 

موشک خلیج فارس، بالستیک و هوشمند بوده و با سرعت مافوق صوت می تواند انواع شناور های دشمن را نابود کند، برد عملیاتی این موشک 300 کیلومتر بوده و دراینده در نسل جدید برد ان افزایش خواهد یافت هدف مورد حمله موشک خلیج فارس هیچ راه فراری ندارد چون این موشک به صورت هدایت ترکیبی عمل کرده و روی هدف قفل می کند و کلاهکی با حدود 650 کیلوگرم مواد منفجره دارد.

"شهاب" موشک دور برد بالستیک

خانواده موشکی شهاب معروفترین موشک های ایران هستند این موشک ها در انواع میان برد و دور برد ساخته شده اند و با انها راحت می توان سرزمین های اشغالی مورد هدف قرار داد شاید همین دلیل بود که شهاب را به کابوسی برای رژیم صهیونیستی تبدیل  شد. 

در این خانواده شهاب 5 موشکی بسیار پیشرفته با برد بسیار بالا بوده که اطلاعات کمی از ان منتشر شده است. 

شهاب 4 دارای برد بیش از 300 کیلومتر است که کاملا ایرانی است و نخستین بار برای حمل ماهواره و قرار دادن آن در مدار مورد اشتباه قرار گرفت.

شهاب3 اولین موشک بالستیک میان برد ایرانی است سوخت این موشک ازنوع مایع بوده ودر سه مدل تولید شده اولین مدل با بردی برابر با 1300 کیلومتر دراد در مدل دوم از کلاهکی سنگین تر استفاده شده و بردی برابر با 2000 کیلومتر دارد و مدل اخر این خانواده بردی برابر  با 2000 تا 3000 کیلومتر دارد.

"فاتح 110"موشک سطح به سطح بالستیک با برد کوتاه

 موشک سطح به سطح بالستیک برد کوتاه است که از یک موتور تک مرحله ای سوخت جامد استفاده می کند برد عملیاتی ان 200 کیلومتر بوده که در سال 879 نمونه جدی ان  که 300 کیلومتر برد عملیاتی دارد رونمایی شد. 

نسخه های موشک فاتح 110 عبارتند از فاتح 110 نسل 1 با برد 200 کیلومتر فاتح 110 نسل 2با برد 250 کیلومتر و فاتح 110 نسل 3 با برد 300  کیلومتر و فاتح 110 نسل 4 با برد بیش از 300 کیلومتر و قابلیت نقطه زنی دارد.

"قدر" سریعترین موشک دنیا 

موشک قدر 110 یکی دیگر از موشک های ایران است که از لحاظ سرعت جز سریعترین موشک های دنیاست و قابلیت رادرگریزی و فرار از دست سمانه های ضد موشک پدافندی را دارد به گفته برخی منابع برد عملیاتی ان 2500 تا 3000 کیلومتر است.

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان
"قیام" موشکی بالستیک و بدون بال

موشک قیام موشکی بالستیک و بدون بال است این موشک قابلیت پرتاب از انواع لانچر ها را دارد علاوه بر ویژگی رادار گریزی در این موشک، جنس مواد استفاده شده در ان ،آن  را از بقیه موشک ها متمایز میکند.

استفاده از آلیاژ های خاص و جذاب امواج رادار شانس مورد هدف قرار گرفتن آن را به شدت کاهش داده  است

بارزترین ویژگی قیام نداشتن باله است که قابلیت پرتاب از سکو ها، سیلو ها ، زیر دریایی ها و .. را میدهد

"حوت" سریعترین اژدر رادار گریز دنیاست

اژدر زیر دریایی حوت سریعترین اژدر رادار گریز دنیاست که سرعتی معادل با 100 متر در ثانیه را داراست فناوری ساخت این موشک فقط در اختیار ایران و روسیه است و سرعتی معادل 3 برابر موشک زیر دریایی ای که امریکایی  به آن می بالند دارد،  این موشک کاملا رادارگریز بوده و از دید رادار های دشمن مخفی میماند. 

این موشک به غیر قابلیت پرتاب از زیر دریایی قابلیت پرتاب از روی شناور را نیز داراست و با سرعت حدود 50 نات (93 کیلومتر بر ساعت)به هدف برخور د می کند.

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان
موشک "خرمشهر" تجلی توان و فناوری ایران

این موشک تجلی توان و فناوری ایرانی است این موشک با قطر حدود 1.5 متر و طول حدود 15 متر یک طراحی فناورانه و جسورانه ایرانی است.

بنا بر اخبار واصله از منابع برد این موشک 2000 کیلومتر است و قابلیت حمل کلاهک منفرد یا چندگانه را دارد. 

کلاهک استفاده شده در این موشک از نوع نوک غیر تیز با انحنای کم برای کاهش اثرات مخرب حرارت است، سرعت ان 15 ماخ پیش بینی می شود.

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

شهر های زیر زمینی موشکی

یکی از اقدامات موثر و مهم تاسیس شهر های زیر زمینی موشکی است این شهر ها علاوه برتامین امنیت نگهداری از موشک ها  باعث ایجاد رعب وحشت زیادی در دل دشمنان قسم خورده این سرزمین شده  است.

سپاه پاسداران در اخرین اقدام خورد دراین مورد  در 19 دی ماه امسال در حالی که کاخ سفید در تسخیر طرفداران ترامپ بود  ازیکی دیگر از پایگاه‌های راهبردی موشکی سپاه را رونمایی کردند. سرلشکر سلامی در معرفی این شهر موشکی جدید، این مجموعه را یکی از چندین تاسیسات نگه دارنده موشک‌های راهبردی نیروی دریایی سپاه در خلیج فارس نامید که در آن ستونی از موشک‌ها و سیستم‌های پرتاب کننده مستقر است. رو نمایی که به سرعت با اوضاع آشفته ایالات متحده گره خورد و بسیاری از رسانه‌های جهان را به واکنش واداشت.

در همین راستا امریکا ده فروند از بمب افکن های b52  را در مرز های ایران به پرواز در آورد.

همچنین خبرگزاری رویترز طی گزارشی نوشت؛ با اینکه سپاه پاسداران سال گذشته از وجود شهرموشکی در سواحل خلیج فارس خبر داده بود، اما فرمانده کل سپاه پاسداران در رونمایی روز جمعه، اعلام کرد که؛ «این پایگاه یکی از چندین مجموعه‌هایی است که موشک‌های استراتژیک نیروی دریایی سپاه را در خود جای داده است». 

این خبرگزاری همچنین با اشاره به افزایش رویارویی‌های نیروی دریایی سپاه پاسداران با نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس و تنگه هرمز، تلویحاً آن را به خروج دونالد ترامپ از توافق هسته برجام در سال ۲۰۱۸ مرتبط کرد. خبرگزاری آمریکایی سی ان ان نیز در واکنش به رونمایی از این شهر موشکی، موشک‌های بالستیک ایران را «یکی از نقاط مهم اختلافات طولانی مدت تهران با همسایگان عرب و ایالات متحده»، خواند.

یورونیوز هم با اعلام این خبر افزود؛ «یکی از عوامل تنش بین تهران و پایتخت‌های غربی طی سال‌های گذشته برنامه موشکی ایران بوده است و حتی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا یکی از دلایل خروج کشورش از برجام را برنامه موشکی ایران عنوان کرده بود».

رسانه‌های صهیونیستی همچون تایمز اسرائیل، جروزالم پست و اسرائیل هایوم نیز همچون گذشته این خبر را با عنوان جلوه‌ای دیگر از توانایی‌ها مخفی موشکی ایران منتشر کرده و مدعی شدند که مشخص نیست ایران چه توانایی‌های نظامی دیگری دارد که احتمالا جهان از آن بی خبر است.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر