logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۶:۵۴
[ شناسه خبر : ۱۹۴۸۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 9 دقیقه ]
در میزگرد موج رسا مطرح شد؛

ناگفته‌های بانوان حماسه ساز از نخستین تظاهرات زنان علیه رژیم ستمشاهی/ جوشش خون شهید بزرگترین راهپیمایی بانوان را در زنجان رقم زد

ناگفته‌های-بانوان-حماسه-ساز-از-نخستین-تظاهرات-زنان-علیه-رژیم-ستمشاهی-جوشش-خون-شهید-بزرگترین-راهپیمایی-بانوان-را-در-زنجان-رقم-زد-
بانوان زنجانی با برگزاری نخستین تظاهرات علیه رژیم ستمشاهی به دیگر اقشار جامعه جرات مقابله با این رژیم را دادند و حماسه‌ای آفریدند که در تاریخ کشورمان ماندگار شد.

به گزارش موج رسا; اهمیت نقش بانوان در انقلاب اسلامی زمانی آشکار می‌شود که بدانیم آنها نه تنها خودشان در صحنه مبارزه علیه رژیم ستمشاهی حضور فعالی داشتند بلکه فرزندان و همسران خود را نیز برای شرکت در مبارزه تشویق می‌کردند.

البته بر کسی پوشیده نیست که بانوان نقش بسیار پررنگی در پرورش نهضت امام خمینی (ره) داشته و از همه توان خود در کنار مردان برای به مقصد رسیدن کشتی انقلاب استفاده کرده‌اند.

در واقع انقلاب اسلامی به دور از تفکیک جنسیتی تحولی بزرگ در نظام بین‌المللی بود که امام خمینی (ره) در این خصوص فرمودند: ما مفتخریم که بانوان، زنان، پیر و جوان، خرد و کلان در صحنه‌های فرهنگی، اقتصادی و نظامی هم دوش هم برای تعالی اسلام و مقاصد قرآن فعالیت می‌کنند.

پیگیری سیره و اندیشه امام خمینی (ره) نیز نشان دهنده ژرفای عقیده و اندیشه ایشان بر نقش سازنده و ارزنده زنان در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی با تکیه بر خودباوری و اعتماد به نفس است.

در دیدگاه امام خمینی (ره)، زن باید در مقدرات سیاسی ممکلت دخالت کند و جایی دیگر فرمودند خانم‌ها حق دارند در سیاست دخالت کنند، تکلیفشان این است.

بانوان زنجانی برای نخستین بار در تاریخ جهان، روز پنج‌شنبه 9 شهریور ماه سال 57 در یک اقدام منحصر به فرد با برگزاری تظاهرات علیه رژیم با در دست داشتن عکس‌های شهید احمد مرتضایی ، شعارهایی در مخالفت با حکومت سردادند.

این تظاهرات منحصر به فرد موجب شد تا روزنامه کیهان با چاپ عکس این تظاهرات آن را حرکتی تاریخی از بانوان زنجانی به ثبت برساند.

تظاهرات بانوان به مناسبت شهادت شهید مرتضایی موجب شد تا روحانیون نیز نمازهای جماعت را تعطیل کرده و بازاریان و مغازه‌داران نیز در اعتراض به حکومت مغازه‌های خود را ببندند.

ذکر همین نکات کافی است تا به بهانه چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی پای صحبت بانوانی بنشینم که در زنجان اولین تظاهرات علیه رژیم ستمشاهی را برگزار کرده و الگوی سایر بانوان ایرانی در حرکت علیه رژیم ستمشاهی شدند.

زهرا علمی‌فرد (خواهر شهید و استاد حوزه و فعال فرهنگی و انقلابی)، معصومه اشتری (خواهر شهید و فعال فرهنگی)، منیره قریشی (مادر شهید و از بانوان شرکت‌کننده در تظاهرات 11 شهریور) و رضوانه آرام‌نیا (همسر شهید، استاد حوزه و فعال فرهنگی و انقلابی)، در میزگرد پایگاه خبری- تحلیلی موج رسا حضور داشتند.

خانم علمی‌فرد در خصوص اولین تظاهرات بانوان زنجانی علیه رژیم ستمشاهی گفت: بانوان زنجانی با انگیزه‌های مختلفی در اولین تظاهرات علیه رژیم ستمشاهی حضور پیدا کردند، اما به نظر می‌رسد این بانوان بیشتر ثمره تربیت مساجد، اساتید و علمای شهر بودند.

بانوان شرکت‌کننده در تظاهرات بیشتر از کسانی بودند که در جلسات قرآن، احکام و مساجد زیر نظر اساتید بزرگی همچون آیت‌الله شجاعی و آقا سید مجتبی تربیت شده و این موضوع موجب شده بود تا جسارت و جرات لازم را برای مقابله با رژیم شاهنشاهی به دست آوردند.

وی گفت: با وجود اینکه بسیاری از آقایان نمی‌توانستند به خیابان‌ها قدم بگذارند اما بانوان زنجانی به صحنه آمده و تظاهرات عظیم را علیه رژیم ستمشاهی برگزار کردند.

این بانوی انقلابی با بیان اینکه بانوان زنجانی همزمان با شهادت شهید مرتضایی به خیابان‌ها آمده و مطالبات خود را بیان کردند، افزود: من تنها 13 ساله و دانش‌آموز مقطع دوم راهنمایی بودم که با یکی از دوستانم در این تظاهرات شرکت کردم.

علمی‌فرد ادامه داد: محتوا و شعارهای تظاهرات در خاطرم نیست اما به یاد دارم علت برگزاری این تظاهرات شهادت شهید مرتضایی و دفاع از مظلوم در برابر ظالم بود.

وی گفت: پس از بازگشت از تظاهرات پدرم که متوجه حضور من در تظاهرات شده بود خیلی ناراحت شد که چرا خواهر کوچکم را هم با خود برده‌ام، اما رسیدن مهمان سرزده موجب شد تا این دعوا به همینجا ختم شود.

"معصومه اشتری" یکی دیگر از افراد شرکت‌کننده در اولین تظاهرات بانوان زنجانی گفت: هر حرکت و کاری اگر با دانایی، بصیرت، علم و عمل همراه باشد ثمره آن کار ارزش بالایی خواهد داشت.

وی ادامه داد: اگر حرفی توام با ایمان، عقیده و عمل شد اثرگذاری بیشتری داشته و در مخاطب تاثیرگذارتر است.

این بانوی زنجانی برضرورت ریشه‌یابی حرکت بانوان زنجانی علیه رژیم ستمشاهی تاکید کرد و گفت: جرات ورزی بانوان زنجانی برای مقابله با رژیم ستمشاهی پیشینه و ریشه داشته و بدون زمینه نبوده است.

اشتری با اشاره به تحقیقات میدانی انجام شده در خصوص اولین تظاهرات بانوان زنجانی، گفت: آنگونه که خواهر شهید مرتضایی می‌گوید پس از زخمی شدن شهید مرتضایی، ایشان به تهران برای مداوا منتقل می‌شود که در آنجا به شهادت می‌رسد و این شهادت موجب می شود تا بانوان زنجانی ظلم رژیم ستمشاهی را برنتابند.

وی ادامه می‌دهد: زمانی که خبر شهادت شهید مرتضایی به خانواده‌اش داده می‌شود جلسه قرآن در منزل این شهید در حال برگزاری بود که این خبر موجب شد تا بانوان شرکت‌کننده در این مجلس به راه افتاده و در تظاهرات شرکت کنند.

این بانوی انقلابی خاطرنشان کرد: همزمان در مسجد آقالیق نیز جلسه قرآنی برگزار شده بود که با انتشار خبر شهادت شهید، افراد شرکت‌کننده از مسجد بیرون آمده و به خیابان دروازه رشت بدون گفتن شعار حرکت می‌کنند، این راهپیمایی آرام پس از گذشت ساعتی متوقف می‌شود.

وی گفت: اما در دومین تظاهرات که11 شهریور ماه اتفاق افتاد و روزنامه کیهان هم تصویر آن را منتشر کرد، اعتراضی‌تر بود و من این حرکت را از خیابان امیرکبیر مشاهده کردم، در این تظاهرات عظیم مردم زنجان، آقایان سمت راست و چپ دستان خود را زنجیره کرده و بانوان در وسط خیابان شعارهای ضد حکومت سر می‌دادند.

اشتری یادآور شد: نیروهای شهربانی و گارد هم حضور داشتند و سعی می‌کردند این تظاهرات را خاموش کنند اما جوشش خون شهید این تحرک و حرکت را در بانوان زنجانی در اعتراض به طاغوت به وجود آورد.

وی بیان داشت: اولین بار از روی کنجکاوی به این دلیل که بیشتر دنبال کارهای هیجانی و پر سرو صدا بودم در این تظاهرات شرکت کردم، قضیه از آنجا شروع شد که قرار بود خواهر کوچکم را به کودکستان ببرم اما تعطیلی کودکستان موجب شد تا دنبال جوانانی که گاردی‌ها به دنبالش بودند بروم و سر از تظاهرات در بیاورم.

این بانونی انقلابی با بیان اینکه تظاهرات بانوان زنجانی حرکتی برای اعتراض به ظلم رژیم بود، افزود: امیدواریم انقلاب اسلامی به انقلاب حضرت مهدی(عج) وصل شود و از یاریگران حضرت ولی عصر(عج) باشیم.

منیره قریشی از دیگر بانوان زنجانی شرکت‌کننده در تظاهرات علیه رژیم ستمشاهی است که می‌گوید: برای شرکت در تظاهرات با وجود اینکه  5 تا بچه داشتم، شب همه کارها فردا را انجام دادم  تا بتوانم در تظاهرات شرکت کنم.

او می‌گوید: شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی در تظاهرات داده می‌شد و من تصور نمی‌کردم با ظلمی که از شاه ملعون دیده بودیم این شعار محقق شود اما با خواست خداوند متعال، اخلاص، ایثار و فداکاری مردم این شعار محقق شد.

این بانوی انقلابی گفت: برای شرکت در تظاهرات از مسجد ولیعصر(عج) که مسجد ملا می‌گفتند حرکت کردیم و خانم‌ها ابتدا تابلو و پلاکاردها را زیرچادر قایم کرده و با افزایش تعداد افراد، پلاکاردها در دست گرفته شد.

وی ادامه داد: در تظاهرات 11 شهریور خادم مسجد ولیعصر توسط گاردی‌ها زخمی شد و او را با وجود اینکه از ناحیه سر تیر خورده بود از پله‌ها کشان کشان به سمت پایین آورده و با خود بردند، دیدن چنین صحنه‌ای برای همه ما دردناک بود.

آرام‌نیا، استاد حوزه علمیه با وجود اینکه در اولین تظاهرات بانوان زنجانی شرکت نداشت اما می‌گوید: باور قلبی دارم که خداوند توفیق بزرگی را نصیب بانوان زنجانی کرد که باید آیندگان با تحلیل این موضوع در خصوص ماندگاری آن در تاریخ صحبت کنند.

وی ادامه می‌دهد: هنوز دلایل برگزاری این تظاهرات برای اولین بار در چنین نقطه از زمین و در چنین پیچ تاریخی بر کسی روشن نیست که چرا با زنان خانه دار کم سواد اما با شعور بالا چنین اتفاقی ثبت شد.

این استاد حوزه می‌گوید: در تظاهرات روز 11 شهریور در سن 15 سالگی حضور داشتم اما شعار دادن بانوان آنهم در میان آقایان برای من که با تربیت دینی و مذهبی بزرگ شده بود منافات داشت چرا که دین اسلام به ما می‌گفت اجازه ندهید مردان نامحرم صدای شما را بشنوند.

آرام‌نیا با بیان اینکه این موضوع مدت‌ها ذهن مرا مشغول کرده بود که جایگاه دین در این تظاهرات کجاست؟، افزود: برادر رضاعی من که مرا درک می‌کرد، چند تا کتاب از جمله "فاطمه فاطمه است" دکتر شریعتی را معرفی کرد تا جواب سئوال‌هایم را در آن پیدا کنم.

وی بیان داشت: تظاهرات بانوان زنجانی صرفا هیجان و احساس نبود و یک دورنمایی از آینده را ترسیم می‌کرد که بانوان زنجانی خواستار آن بودند، همانگونه که پرتاب ماهواره در سه مرحله اتفاق می‌افتد، انقلاب اسلامی نیز در سه مرحله به وقوع پیوست که تظاهرات بانوان زنجانی مرحله خیزش بود.

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی ظهور آرمانی زن را رقم زد و اگر تا آنزمان فکر می‌کردیم زن فقط باید در خانه باشد و کسی صدایش را نشوند، انقلاب اسلامی با ایجاد دگرگونی، دریچه‌ها و تفکرات جدیدی را به روی جامعه جهانی گشود.

آرام‌نیا می‌گوید: همه کسانی که به دنبال آرمانی بودند موفق نشدند چرا که با پیوستن به جرگه‌های مارکسیت، منافقین و کمونسیت اگر چه دلشان خیزش می‌خواست اما جهت‌گیری غلطی را انتخاب کردند.

گستردگی و کیفیت متعهدانه خانم‌ها در لحظات حساس و سرنوشت ساز بی‌سابقه و در جهان بی‌نظیر بوده است اگر چه در گذشته حرکت‌هایی از بانوان در تحریم تنباکو، نهضت زنان خطه گیلان و قضیه کشف حجاب از خاطره ما محو نمی‌شود، اما نقش بانوان قبل از پیروزی بسیار فعالانه و قوی‌‌تر از هر زمانی بوده است.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر