logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰:۳۹
[ شناسه خبر : ۱۹۴۴۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 7 دقیقه ]
مسئول سازمان فضای مجازی بسیج:

امنیت شغلی صدها هزار نفر در فضای مجازی به مخاطره افتاده است/ دچار سوءمدیریت و عقب‌ماندگی در فضای مجازی هستیم

امنیت-شغلی-صدها-هزار-نفر-در-فضای-مجازی-به-مخاطره-افتاده-است-دچار-سوءمدیریت-و-عقب‌ماندگی-در-فضای-مجازی-هستیم
مسئول سازمان فضای مجازی بسیج گفت: تمام شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های خارجی برای فعالیت در کشورها باید قوانین آن کشور را بپذیرند که متاسفانه در ایران اینگونه نبوده و دلیل آن عدم راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات است.

به گزارش موج رسا; مسلم معین، امروز در نشست خبری با خبرنگاران زنجان اظهار داشت: برای ایجاد، تکمیل و توسعه شبکه ملی اطلاعات، هیچ کمبود و نقصی از لحاظ زیرساخت، سخت‌افزار، دانش داخلی، نرم‌افزار و محتوا در کشور نداریم.

وی خاطرنشان کرد: نه تنها هیچ کمبودی نداریم بلکه سخت‌افزار و زیرساخت‌ها به جای اینکه در اختیار ظرفیت‌های بومی و داخلی قرار گیرد در اختیار ظرفیت‌های خارجی قرار می‌گیرد.

معین، مهمترین دلیل عدم تکمیل و بهره‌برداری از شبکه ملی اطلاعات را نبود اراده بیان کرد و افزود: متاسفانه هیچ دغدغه‌ای در این رابطه وجود ندارد که آن هم به تولیت فضای مجازی کشور برمی‌گردد.

وی ادامه داد: علاوه بر اینکه اراده‌ای وجود ندارد، بعضی مواقع، تقابل هم صورت می‌گیرد و برخی‌ها تمام تلاش خود را می‌کنند تا کلمات و واژه‌ها را طوری در کنار هم قرار داده و یک مغلطه و گره ذهنی ایجاد کنند تا مردم را به اشتباه بیندازند.

 

*‌ راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، امنیت شغلی در فضای مجازی را تامین می‌کند

مسئول سازمان فضای مجازی بسیج تصریح کرد: شبکه ملی اطلاعات به معنای فیلترینگ، قطع ارتباط اینترنت داخل با خارج از کشور، محدود کردن دسترسی مردم به فضای مجازی و عدم استفاده از پلتفرم‌های خارجی در هیچ لایه‌ای نبوده و تمام این‌ها مغلطه‌های خطرناک و فریب مردم است برای اینکه آن اتفاق مهم که باید بیفتد، نیفتد.

وی با بیان اینکه قطعاً راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، امنیت شغلی تمام کسانی که در فضای مجازی، فعالیت می‌کنند را تامین می‌کند، گفت: اکنون که این شبکه راه‌اندازی نشده، امنیت شغلی صدها هزار نفر در کشور چه آن‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم پیام رسان‌ها و چه آن‌هایی که در سایر بسترهای فضای مجازی، کار می‌کنند کاملاً بر روی هوا بوده و در مخاطره است و تصمیم‌گیری در مورد امنیت این افراد در خارج از کشور است.

 

*‌ وزیری که اجازه انتشار یک پست در اینستاگرام را ندارد چطور فکر می‌کند امنیت مردم در فضای مجازی تامین می‌شود

معین با اشاره به اینکه بنا به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم‌اکنون 500 هزار نفر در کشور در اینستاگرام در حال اشتغال و کسب درآمد هستند، اظهار داشت: سوال اساسی از وزیر ارتباطات این است که آیا شما وزیر یک کشور هستید که خودتان اجازه انتشار یک پُست در اینستاگرام را ندارید؟

وی افزود: وقتی خود وزیر ارتباطات، اجازه انتشار یک پُست در صفحه اینستاگرامش را ندارد و جرات اظهارنظر درباره حذف این پست را هم ندارد، چطور فکر می‌کند که امنیت شغلی 500 هزار نفر در اینستاگرام تامین می‌شود؟

مسئول سازمان فضای مجازی بسیج در خصوص علت حذف پست‌های مردم ایران از شبکه‌های اجتماعی خارجی گفت: در تمام کشورهای دنیا که سرشان به تن‌شان می‌ارزد و در واقع قوانین و مقررات دارند، هر پلتفرم و شرکتی در حوزه فضای مجازیِ خارجی بخواهد در آن کشور فعالیت کند، ابتدا باید به قوانین و مقررات آن کشور پاسخگو باشد، سپس باید در آن کشور، نماینده مستقر داشته باشد تا اگر تخلفی از قوانین آن کشور انجام شد، پاسخگو باشد و سوم اینکه داده‌های مربوط به آن کشور در سرورهای داخلی وجود داشته و بومی‌سازی شود.

وی ابراز کرد: برای مثال؛ شبکه اجتماعی یوتیوب که در کشور ترکیه فعالیت می‌کند باید با پسوند مربوط به آن کشور، جست‌وجو شود و بر این اساس اگر اینستاگرام بخواهد در ایران فعالیت کند باید با پسوند مربوط به کشورمان (ir) باشد تا اگر تخلفی صورت گرفت، نماینده مستقر آن شبکه اجتماعی، مشکل را حل کند چرا که مساله، هویت است و هویت باید حل شود.

معین با بیان اینکه زندگی مجازی نیز مانند زندگی حقیقی است، خاطرنشان کرد: اگر هویت فرد یا فضایی مشخص نباشد، آن فرد هویت ندارد در حالی که باید هویت و شناسنامه داشته باشد.

وی افزود: این که افراد بدون هویت در این شبکه‌ها و پلتفرم‌ها فعالیت کنند و نتوان به تخلفات و سایر مشکلات آن رسیدگی کرد، ناپسند است زیرا برخی تخلفات در این شبکه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد که گاهی هزینه پیدا کردن متخلف، بیشتر از هزینه‌ای است که به سرقت رفته است و دلیل تمام این مشکلات این است که اراده‌ای برای ایجاد شبکه ملی اطلاعات نداریم.

مسئول سازمان فضای مجازی بسیج گفت: تصریح کرد: شبکه‌های اجتماعی خارجی در تمام کشورها نماینده مستقر دارند مگر کشورهایی که قوانین و مقررات درست و حسابی نداشته باشند.

 

*‌ پلفترم‌های خارجی چه اهدافی برخلاف منافع ما دارند که زیر بار قوانین کشورمان نمی‌روند؟

معین با بیان اینکه این اقدامات شبکه های اجتماعی خارجی در واقع بردگی سایبری است، افزود: مگر این پلتفرم چه کاری بر خلاف قوانین و منافع کشورمان می‌خواهد انجام دهد که زیر بار قوانین ما نمی‌رود در حالی که همین پلتفرم اگر حداقل و کف قوانینی که توسط کشورهای اروپایی برای آن اِعمال می‌شود را بپذیرد، آزاد است که در ایران نیز فعالیت کند.

وی با اشاره به تاثیر جهانی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی اظهار داشت: فارغ از شخصیت جهانی، آن شهید بزرگوار برای ملت ایران، یک قهرمان است پس چرا اینستاگرام باید تصاویر ایشان را حذف کند و چرا مردم نمی‌توانند تصویر یک قهرمان ملی را منتشر کنند که این توهین به مردم است.

معین خاطرنشان کرد: اگر منافع مردم برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، اهمیت داشته باشد بلافاصله بعد از حذف پست‌ها باید واکنش نشان داده و با این شبکه اجتماعی برخورد کند.

مسئول سازمان فضای مجازی بسیج با بیان اینکه دچار سوءمدیریت و عقب‌ماندگی در فضای مجازی هستیم، گفت: اگر آگاهانه، به‌موقع و به‌هنگام عمل کنیم، این عقب‌ماندگی ناشی از سوءمدیریت حل می‌شود.

وی با بیان اینکه شبکه ملی اطلاعات سالهاست از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی ابلاغ شده و ظرف 3 سال باید پیاده می‌شد، اظهار داشت: متاسفانه این مهم بعد از گذشت سالیان سال عملیاتی نشده چرا که نگاه سیاسی به موضوع است.

معین خاطرنشان کرد: برای مثال؛ در موضوع واکسن کرونا، واکسن شرکت‌های فایزر و مدرنا در دنیا تلفات می‌گیرد و این واکسن را در زندان گوانتانامو تست کرده و خبرش را هم منتشر می‌کنند اما در داخل کشورمان، فشار سیاسی وارد کرده و عدم اجازه ورود واکسن آمریکایی را به تحریم‌ها ربط داده و می‌گویند برای رفع تحریم باید مذاکره کنیم در حالی که در مذاکره باید امتیاز بدهیم که می‌شود همان موضوع هسته‌ای و در واقع واکسن را به موشک ارتباط می‌دهند!!

 

*‌ سواد رسانه‌ای هیچ متولی ندارد

مسئول سازمان فضای مجازی بسیج با بیان اینکه در قانون، هیچ متولی برای سواد رسانه‌ای وجود ندارد، گفت: بسیج به واسطه اینکه یک تشکل انقلابی است و در خلاءها باید قرار گیرد، حدود یک سال است که نهضت سواد رسانه‌ای انقلاب اسلامی را آغاز کرده که با توسعه و پیشرفت از طریق آموزش‌های حضوری، مجازی، تولید محتوا از طریق به‌کارگیری مدرسان شبکه و رسانه، نهضت سواد رسانه‌ای را به سرانجام برساند.

 

*‌ بسیج در جاهایی که خلاء باشد، ورود پیدا می‌کند

وی با تاکید بر اینکه بسیج، پیش‌مرگ مردم بوده و برای خدمت به مردم به حوزه‌های مختلف ورود پیدا می‌کند، تصریح کرد: بسیج در هر جایی که نیاز باشد برای خدمت به مردم، ورود می‌کند همانطور که سازمان‌های مردم‌نهاد به عنوان تشکل مردمی برای مردم کار می‌کنند و در واقع بسیج، بزرگترین نهاد مردمی دنیا است.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر