logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۶:۵۳
[ شناسه خبر : ۱۹۲۸۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
موج رسا گزارش می‌دهد؛

راه‌حل مشکل باغ‌شهرها در زنجان چیست؟/ پای لنگ قانون برای برخورد با تخلفات

راه‌حل-مشکل-باغ‌شهرها-در-زنجان-چیست؟-پای-لنگ-قانون-برای-برخورد-با-تخلفات
بناهای احداث شده در باغ شهرها به دلیل غیرقانونی بودن در معرض تخریب قراردارند که این موضوع مشکلاتی را برای صاحبان باغ شهرها به وجود آورده است.

به گزارش موج رسا; باغ شهر به عنوان یکی از ابداعات بشر در اوایل قرن بیستم محسوب می‌شود که جوهره اصلی آن در واقع آمیزش شهر با مناطق روستایی و احداث خانه‌های تک خانواری محصور در باغ و باغچه‌ها است.

این فکر در کشور انگلستان سرعت بیشتری داشت و باغ‌های خصوصی با ترکیب مزیت‌های شهری و روستایی به وجود آمد، اگر چه این طرح مزایای نسبی داشت اما بعدها با مشکلات عدیده‌ای مواجه شد و امروزه تعریف درستی از باغ شهر وجود ندارد و این امر موجب تخریب باغ شهرهایی شده است که بیشتر به باغ خانه شبیه هستند.

امروزه باغ شهرها از تعریف اولیه خود به دور مانده و ویلاها و ساخت و سازهای متعدد در داخل این باغ شهرها موجب شده تا دستگاه‌های اجرایی ذیربط دستور تخریب این ساخت و سازها را بدهند.

 

*وجود 50 باغ شهر در زنجان

در زنجان 50 باغ شهر وجود دارد که سازمان جهاد کشاورزی این باغ شهرها را غیرمجاز می‌داند و تخریب بناهای غیرمجاز در دستور کار مسئولان ذیربط قرار گرفته و تا کنون چندین بنا در زنجان تخریب شده است.

تاراسی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان معتقد است، بر اساس مصوبه مالکان باغ‌ها با مساحت یک هزار تا 2 هزار و 500 متر باید حداکثر 25 متر مربع بنا داشته و باغ‌هایی با مساحت  2 هزار و 500 متر تا 4 هزار متر مربع می‌توانند 40 متر بنا و بیش از 4 هزار متر مربع 60 متر بنا احداث کنند.

وی می‌گوید: در صورتی که مساحت بنا بیش از حد معین شده باشد باید مالکان باغ‌ها ابتدا نسبت به کاهش مساحت بنا اقدام کرده و برای تشکیل پرونده مراجعه کنند.

رمضانی مدیر مجموعه باغی گل نرگس زنجان در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا، با اشاره به مشکلات پیش روی مجموعه‌های باغ شهری در زنجان، می‌گوید: در سفر رئیس قوه قضائیه مصوبه‌ای مبنی بر رسیدگی به مشکلات باغ شهرها صادر شده است که این مصوبه هنوز مشکلات صاحبان باغ شهر را حل نکرده است.

وی ادامه داد: بر اساس این مصوبه باید برای بناهای با متراژ 25 متر در یک هزار متر مربع، مجوز صادر شود اما این موضع مشکل را حل نکرده است و این مصوبه مغایر با قانون تغییر کاربری اراضی و باغ‌ها است چرا که طبق این مصوبه برای کسی که منتظر دریافت مجوز قانونی است، مجوزی صادر نمی‌‌شود، اما در صورتی که متراژ باغ به 4 هزار متر برسد، مجوز ساخت 60 متر بنا را دریافت می‌کند.

 مدیر مجموعه باغی گل نرگس زنجان می‌‌گوید: برای پیگیری مشکل جلسه‌ای تشکیل و درخواست تجدید نظر به جهاد کشاورزی استان ارسال شده است اما در این جلسه از مالکان و نمایندگان باغ شهرها مشورتی اخذ نشده است.

رمضانی ادامه می‌دهد: از سال 1392 خدمات رسانی به مجموعه‌های باغی غیرمجاز ممنوع شده است و این امر موجب ایجاد مشکلاتی شده است.

وی گفت: پیشنهاد ما به رئیس سازمان جهاد کشاورزی برای بناهای مازاد دریافت جریمه است که این موضوع هم مورد قبول واقع نشده است.

یکی دیگر از مدیران مجموعه‌های باغی زنجان نیز با اشاره به فراز و فرودهای قانون تغییر کاربری اراضی، بیان داشت: در حال حاضر به جای توجه به آیین‌نامه اجرایی وزارت کشاورزی، در استان زنجان مصوبه خلاف قانون صادر شده است.

سالک می‌گوید: بندها و آیین‌‌نامه‌های تغییر کاربری زراعی و باغی در زنجان اجرایی نمی‌‌شود در حالی که در همه استان‌های کشور به این موضوع احترام گذاشته می‌شود.

یکی دیگر از نمایندگان باغ شهرهای زنجان معتقد است: باغ شهرها نقش بسزایی در ارتقای اقتصاد خانواده‌ها دارند که باید مشکلات آنها برطرف شده و دارای مجوز شوند.

 

*استفاده از ظرفیت باغ شهرها برای توسعه گردشگری

حیدری برضرورت استفاده از ظرفیت باغ شهرها برای توسعه گردشگری تاکید کرد و گفت: در حالی که در استان‌های مجاور از این ظرفیت استفاده می‌شود اما در زنجان توجهی به این موضوع نمی‌شود.

نمایندگان باغ شهرها خواستار حل قانونی مشکلات خود هستند در حالی که رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ساخت و ساز در باغ‌ها را غیرقانونی می‌داند و معتقد است: بیشتر این باغ شهرها به منافع شخصی خود می‌اندیشند در حالی که باید طرح‌‌های مهمی برای امنیت غذایی در استان اجرایی شود.

وی می‌گوید: هر کس بخواهد از قانون تخطی کند، برخوردهای لازم با این افراد انجام می‌‌شود و نباید استان را معطل چنین برنامه‌‌هایی کرد.

قصه باغ شهرها از دهه‌های گذشته آغاز شده و به نظر می‌رسد با توجه به ادامه دار بودن این مسئله تصمیمی درست برای فعالیت یا عدم فعالیت آنها باید اخذ شود.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر