logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۴:۵۷
[ شناسه خبر : ۱۹۲۶۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
در گفت‌وگو با کارشناس مسائل اقتصادی مطرح شد؛

ورود مجلس به موضوع بورس، مردم را دلگرم کرد/ روایتی از دخالتهای غیرکارشناسی دولت در بورس

ورود-مجلس-به-موضوع-بورس،-مردم-را-دلگرم-کرد-روایتی-از-دخالتهای-غیرکارشناسی-دولت-در-بورس
کارشناس مسائل اقتصادی گفت: وقتی هیچ صحبت، حمایت و اطمینانی از سوی دولت برای نجات بازار سرمایه نشد، مجلس شورای اسلامی به این موضوع ورود کرد که سبب دلگرمی مردم و سهامداران شد.

حسین محمودی‌اصل در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا;  اظهار داشت: وقتی شاخص بورس تا یک میلیون و 150 هزار واحد اُفت کرد، و دولت هیچ صحبتی، حمایت و اطمینانی نداد و به دنبال نجات بازار سرمایه نبود، مجلس شورای اسلامی به این موضوع ورود کرد.

وی با بیان اینکه ورود مجلس شورای اسلامی به موضوع بازار بورس، مردم و سهامداران را دلگرم کرد، خاطرنشان کرد: حضور رئیس مجلس در کمیسیون اقتصادی و برگزاری جلسات مکرر در این کمیسیون باعث شد تا سهامداران دلگرم شوند که بالاخره بازار، صاحب دارد و اگر مشکلاتی به وجود آید، می‌توانند در کنترل وضعیت موفق باشند.

محمودی اصل با بیان اینکه بازار بورس، بازار بسیار بزرگی شده است، گفت: به هر حال ما می‌خواستیم ره چند ساله را در عرض یک سال طی کنیم و بنابراین رشد نامتوازن و نامتقارنی را شاهد هستیم.

وی افزود: به همین دلیل بازار بسیار بزرگی با ده‌ها میلیون سهامدار را شاهد هستیم در حالی که ارکان بازار سرمایه از لحاظ مفاهیم، ساختار، کارکرد، قوانین و آئین‌نامه‌ها بزرگ نشده است.

کارشناس مسائل اقتصادی با تاکید بر اینکه بازار سرمایه حتی از لحاظ مفاهیم نیز بزرگ نشده است، اظهار داشت: یعنی مسئولین ما این را یاد گرفته‌اند که نوسان، ذات بازار سرمایه است اما مفهوم نوسان را کسی برایشان تبیین و تفهیم نکرده که نوسان، سقوط، ریزش، اصلاح و سایر مفاهیم چیستند.

وی با بیان اینکه همین عدم تبیین و تفهیم‌ها همیشه باعث مشکلات فراوانی می‌شود، خاطرنشان کرد: حتی از لحاظ مفهوم، آنطور که باید تفهیم نشده چرا که دولتمردان بازار سرمایه را فقط جهت تامین مالی خودشان تعریف کرده‌اند یعنی احساس‌شان این است که بازار سرمایه، بازاری است که دولت در آن سهم، عرضه کرده و کلی تامین مالی می‌کند و چندان وظایف خاصی هم در قبالش ندارد.

محمودی‌اصل تصریح کرد: اگر قرار است دولت در این راستا دخالت نکند و رویکردهای سیاسی اِعمال نشود و همچنین دخالت‌های ساختارشکنانه انجام نشود که دولت این کار را انجام داده و به عنوان مثال؛ زمانی که تبلیغات گسترده اتفاق افتاد و مردم به بورس دعوت شدند باید عرضه‌ها نیز در همان موقع آماده می‌شد یعنی همزمان با دعوت مردم، عرضه‌ها نیز ارائه می‌شد و قیمت‌ها تا اینقدر رشد نمی‌کرد و شاخص تا 2 میلیون و 100 هزار واحد بالا نمی‌رفت.

وی ادامه داد: اما چون هماهنگی نبود و سهم‌ها با تاخیر عرضه شدند، وقتی قیمت‌ها بالاست و عرضه‌های سنگین دولتی اتفاق می‌افتد، طبیعی است که بعد از مدتی، قیمت‌ها عقب‌نشینی می‌کنند.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه مساله دیگر این است که دولت و مسئولان در بعضی جاها گرفتن عطش بازار را با تامین مالی، اشتباه می‌گیرند، گفت: دولت و مسئولان در جاهایی دخالت می‌کنند که عطش بازار را بگیرند که این دیگر تامین مالی نیست یعنی شما باید سهمی به مردم، عرضه کنی که عطش بازار از بین برود و از سوی دیگر با ید این را در ذهن داشته باشی که وقتی دخالت صورت می‌گیرد باید بعد از مدتی همین سهم‌های عرضه‌شده از بازار خریداری شود.

وی اظهار داشت: به عبارت دیگر باید بازارسازی و بازارگردانی اتفاق بیفتد اما متاسفانه دولت با فشار به شرکت‌ها دستور عرضه داد و هیچ سهمی برای بازارگردانی و کنترل بازار اتفاق نیفتاد که این باعث شد که بعد از مدتی، مسائل مختلفی از جمله صف فروش‌های طولانی را در بازار شاهد بودیم.

محمودی‌اصل خاطرنشان کرد: دلیل این صف فروش‌ها این بود که دولت، توجیه نشده بود و وقتی برای کنترل عطش بازار این همه سهام عرضه کرد باید ظرفیت‌سنجی انجام گرفته و عرضه به اندازه ظرفیت بازار، صورت گیرد.

وی افزود: بنابراین همه این‌ها دست به دست هم دادند و این مسائل به وجود آمد البته دولت می‌توانست در آن مقطع با پیروی از موضوع کاهش دامنه نوسان، جلوی رشد شتابان شاخص را بگیرد و وقتی با کاهش دامنه نوسان به 2 درصد می‌توانستیم از رشد شارپی شاخص، جلوگیری کنیم قطعا اُفت شارپی هم تجربه نمی‌شد.

کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه بنابراین دولت باید 2 کار را انجام می‌داد که نداد، اظهار داشت: اول اینکه اگر بخشی از عرضه‌ها در جهت کنترل رشد بازار صورت گرفت که باید حداقل بخشی از این منابع حاصل در جهت بازارگردانی استفاده می‌شد و دوم اینکه دامنه نوسان کنترل شده و به 2 درصد کاهش پیدا می‌کرد تا رشد غیرمعقول و شارپی را شاهد نمی‌شدیم و بازار بتواند کنترل شود.

وی در خصوص تخصص رئیس سازمان بورس گفت: رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با توجه به تجربه و تخصصی که در این زمینه داشته و تلاش‌های شبانه‌روزی گسترده‌ای در جهت ایجاد قوانین و آیین‌نامه‌ها دارد، دلنگران این هستند که اگر یک فرد غیرکارشناس، غیرفنی و بدون تجربه، سکان این نهاد بسیار مهم و تاثیرگذار را در اختیار داشته باشد، دوباره دچار معضلات گوناگونی خواهیم شد.

محمودی اصل اظهار داشت: به نظرم باید در این انتخاب بسیار حساس بود و اصلا در مورد منافع ملی، کوتاه نیامد و در انتخاب رئیس سازمان بورس از افراد توانمند، باتجربه، دارای علم روز و جسارت کافی استفاده شود تا بتواند در مقاطع و شرایط خاص، بازار را هدایت کرده و جسارت لازم را داشته باشد.

وی خطرنشان کرد: جسارت از این لحاظ که اگر وزارت امور اقتصادی و دارایی به نظر کارشناسی رئیس قبلی سازمان بورس، احترام می‌گذاشت و دامنه نوسان را به 2 درصد می رساند، قطعاً دچار چنین مشکلاتی نمی‌شدیم لذا رئیس آتی سازمان بورس باید جسارت داشته و حرف غیرکارشناسی و دستورات غیرعلمی و غیرکارشناسی را اجرا نکرده و منافع ملی را ارجح بدارد.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر