logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۲۷
[ شناسه خبر : ۱۹۲۵۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
بعد از ماه‌ها تعطیلی؛

سایه سنگین کرونا بر سر صنعت گردشگری در زنجان

سایه-سنگین-کرونا-بر-سر-صنعت-گردشگری-در-زنجان
کرونا موجب شده تا صنعت گردشگری زنجان با مشکلات عدیده ای مواجه شده و هنوز هم با این مشکلات درگیر باشد.

به گزارش موج رسا; یکی از مهمترین مشکلات جهان پس از گسترش بیماری کرونا، تعطیلی صنعت گردشگری بود که این امر موجب ایجاد مشکلاتی برای مردم و صاحبان مراکز گردشگری شد.

بسته شدن مرزهای خارجی، ایجاد محدودیت‌های سفر در داخل کشور و لغو پروازها و تعطیلی اماکن اقامتی و توریستی و عدم فروش صنایع دستی در اوج روزهای فروش در سال گذشته موجب شد تا صنعت گردشگری و صنایع دستی همچنان با مشکلات دست و پنجه نرم کند.

با گذشت یک سال از ورود کرونا به ایران هنوز کشور همانند سایر کشورهای جهان درگیر این بیماری است و به نظر می‌رسد امسال هم جلسات خدمات گردشگری به دلیل شیوع این بیماری برای برنامه‌ریزی سفرهای نوروزی برگزار نشود و همچنان گردشگری در کما باشد.

در حال حاضر درآمد صنعت گردشگری به صفر رسیده و تا پایان سال امیدی به رونق این صنعت پرسود در کشور وجود ندارد چرا که ارتباط جهانی در زمینه گردشگری قطع شده و پکیچ جدیدی برای گردشگری در کرونا ارائه نشده است.

غفلت دولتمردان از بخش گردشگری و ارائه تسهیلات بسیار کم به این حوزه موجب شده تا مشکلات این بخش همچنان به قوت خود باقی مانده و بازگشایی محدود موزه‌ها و سایت‌های گردشگری هم نتوانسته مرحمی برای زخم عمیق گردشگری باشد.

قرار گیری استان‌های مختلف کشور در وضعیت زرد کرونایی اگر چه رمقی کم به گردشگری و سفر داده است اما با احتمال ورود به پیک چهارم کرونا، به نظر می‌‌رسد محدودیت‌های گردشگری بازهم اعمال شده و همچنان سایت‌ها و اماکن گردشگری، هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها و مراکز بوم‌گردی با چالش جدی‌‌تری مواجه شوند.

بر اساس آمار میراث فرهنگی زنجان در 9 ماهه امسال 140 میلیارد و 10 میلیون ریال تسهیلات کرونایی به صنعتگران و هنرمندان صنایع دستی پرداخت شده است که این تسهیلات در قالب وام‌های اشتغالزایی به یک هزار و 324 هنرمند زنجانی ارائه شده است.

همچنین به دلیل ادمه شیوع بیماری کرونا مبلغ 10 میلیارد و 344 میلیون ریال نیز تسهیلات به تاسیسات گردشگری استان زنجان پرداخت شده است که این میزان تسهیلات موجب شده تا 140 نفر به چرخه فعالیت در حوزه گردشگری برگردند.

 یکی دیگر از تسهیلات گردشگری امهال حق بیمه کارفرمایان، مالیات، هزینه‌های آب و برق و گاز تا پایان امسال است که به نظر می‌رسد دردی از گردشگری زنجان دوا نکند.

کرونا 250 میلیارد ریال خسارت به تاسیسات گردشگری استان زنجان وارد کرده و موجب بیکاری بسیاری از فعالان این عرصه شده و حتی برخی مسئولان تاسیسات گردشگری مجبور به تعدیل نیرو شده‌اند.

وضعیت صنایع دستی هم علیرغم فروش در فضای مجازی و راه‌اندازی فروشگاه‌های مجازی فروش دست کمی از گردشگری ندارد و رئیس اتحادیه مسگران استان زنجان معتقد است کرونا موجب شده تا برخی از کارگاه‌های صنایع دستی تعدیل نیرو کرده و برخی نیز تعطیلی را به عنوان گزینه نهایی انتخاب کنند.

ارتیشه‌دار رئیس اتحادیه مسگران استان زنجان می‌گوید: مشکلات صنایع دستی به شیوع کرونا افزایش یافته و نبود بیمه هم موجب شده تا کارفرمایان صنایع دستی نتوانند کارگران این صنعت را بیمه کنند.

وی ادامه می‌دهد: افزایش چند برابری قیمت مواد اولیه ، لغو سفر و اعمال محدودیت‌ها صنعتگران زنجانی را با مشکلات عدیده‌ای در دوران کرونا مواجه کرده است.

اویس کیانی از فعالان عرصه گردشگری زنجان و عضو هئیت رئیسه باشگاه توسعه گردشگری خلاق هم معتقد است: اگر چه گردشگری از صنایع پولساز جهان است اما اپیدمی کرونا موجب خسارت‌‌های جبران ناپذیری به این صنعت مهم شده است.

وی ادامه می‌دهد: بیش از 100 میلیون نفر به صورت مستقیم در این صنعت فعالیت می‌‌کنند که با انتشار ویروس کرونا در آستانه ورشکستگی قرار دارند که ادامه این وضعیت ضربات جبران ناپذیری را به گردشگری وارد می‌کند.

این فعال عرصه گردشگری می‌گوید: کرونا موجب شده تا گردشگری در رتبه نخست زیان ده‌ترین صنعت جهان قرار گیرد که باید فکر عاجلی برای این صنعت شود.

کیانی برضرورت برنامه‌ریزی کوتاه، میان و بلند مدت برای گردشگری در دوران کرونا تاکید دارد و ادامه می‌دهد: موکول کردن این موضوع به آینده گردشگری را به مشکلات بیشتری مواجه خواهد کرد.

وی با اشاره به بیکار شدن راهنمایان تورها، تعطیلی مراکز و سایت‌های گردشگری، می‌گوید: کرونا درس بزرگی به ما داد تا پس از این برای دوران بحران هم برنامه‌ریزی کنیم.

"امیر ارجمند" مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان در گفت‌و‌‌گو با خبرنگار  موج رسا; اظهار داشت: در یک سال گذشته و با انتشار ویروس کرونا صنعت گردشگری و صنایع دستی در کشور و استان زنجان متضرر شده‌ و هنوز هم این موضوع ادامه دارد.

وی با بیان اینکه کرونا موجب تعطیلی رویدادهای گردشگری و کاهش فروش صنایع دستی شد، ادامه داد: ادامه درگیری استان با ویروس کرونا موجب شد تا برنامه‌های گردشگری به سمت فضای مجازی هدایت شده و اکثر برنامه‌‌ها ورویدادها در فضای مجازی برگزار شد.

این مسئول بیان داشت: قرار بود جشن رسمی معرفی زنجان به عنوان شهر جهانی ملیله که بهمن سال گذشته به ثبت رسیده بود اسفند ماه برگزار شود که با انتشار ویروس کرونا این برنامه هنوز برگزار نشده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان خاطرنشان کرد: از اوایل اسفندماه سال گذشته رویدادهای گردشگری، جشن‌ها و فعالیت‌های جمعی تحت‌الشعاع ویروس کرونا قرار گرفت و ستاد خدمات سفرهای نوروزی به ستاد پیشگیری از ویروس کرونا تبدیل شد.

ارجمند ادامه داد: با انتشار ویروس کرونا، صنعتگران صنایع دستی که بیشتر در ایام نوروز، نیمه اول سال و بهار و تابستان فروش خوبی داشتند متضرر شده و تسهیلات به صنعتگران ارائه شود.

وی با اشاره فرصت پیش آمده برای فعالیت در فضای مجازی با انتشار ویروس کرونا برای صنعتگران، بیان داشت: انتشار ویروس کرونا موجب شد تا صنعتگران صنایع دستی در بازاریابی و تبلیغات فعالیت کرده و در صفحات مجازی محصولات خود را به فروش برسانند.

این مسئول بیان داشت: با کوچ صنعتگران به فضای مجازی  رونق خوبی در زمینه فروش اتفاق افتاد و بر اساس آمارها میزان فروش صنایع دستی همچون چاقو و مس در شبکه‌های اجتماعی و فروشگاه‌های اینترنتی افزایش یافت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان یادآور شد: ملیله به عنوان هنر دست زنجانی‌ها به دلیل بالا بودن هزینه تمام شده و قیمت گران فروش کمتری داشت اما مس و چاقوی تزیئنی، مصرفی و آشپرخانه‌ای با فروش خوبی مواجه شد.

ارجمند با اشاره به اینکه راه‌اندازی پیج‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی میزان رکود صنایع دستی را کاهش داد، ادامه داد:تاسیسات گردشگری از جمله هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها و اقامتگاه‌های بوم‌گردی همچنان متضرر هستند.

کرونا نشان داد که مشاغل سنتی دیگر جایی در بخش گردشگری ندارند و باید فکر جدیدی برای صنعت گردشگری کرد تا در دوران بحران، این صنعت مهم و پولساز به کا نرود.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر