logo
امروز : سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۲:۰۸
[ شناسه خبر : ۱۹۲۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان:

کشت آزمایشی 16 رقم سیر در شهرستان طارم/ افزایش صادرات محصول سیر از استان زنجان در دستور کار قرار دارد

کشت-آزمایشی-16-رقم-سیر-در-شهرستان-طارم-افزایش-صادرات-محصول-سیر-از-استان-زنجان-در-دستور-کار-قرار-دارد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره صادرات 9 هزار تنی سیر از استان زنجان گفت: افزایش صادرات محصول سیر از استان زنجان در دستور کار قرار دارد.

حسین جعفری در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا; با ترغیب مردم به وارد کردن سیر به عنوان گیاه دارویی در سبد غذایی خانوار اظهار کرد: طارم یکی از شهرستان های مهم تولید کننده سیر در سطح کشور به حساب می‌آید و سالانه 2 هزار هکتار از اراضی زراعی این شهرستان به کشت سیر اختصاص می‌یابد.

وی با اشاره به ارتقای ضریب مکانیزاسیون تولید سیر در شهرستان طارم عنوان کرد: امسال از محل خطوط اعتباری مکانیزاسیون استان تلاش خواهیم کرد با جذب ادوات مکانیزه در این حوزه زحمت و سختی کار سیرکاران به حداقل برسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان بهینه سازی مصرف آب در روند تولید محصول سیر را از دیگر اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان برشمرد و خاطرنشان کرد: استفاده از روش آبیاری تیپ در این راستا بسیار تاثیرگذار است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان افزود: در زمینه ارقام مورد کشت محصول سیر نیز رقم محلی شهرستان طارم از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است ولی به دلیل حساسیت این رقم به بیماری زنگ و سمپاشی‌هایی که به همین منظور انجام می‌گیرد، معرفی ارقام مقاوم سیر در دستور کار قرار دارد.

جعفری ابراز کرد: در راستای معرفی اراقام جدید به سیرکاران، 16 رقم سیر به صورت آزمایشی در شهرستان طارم کشت شده است، که به زودی ارقام مناسب برای کشت در سطح گسترده معرفی خواهد شد.

وی ارتقای دانش فنی در مزارع سیر و همچنین تولید استاندارد و عاری از باقی مانده کود و سم سیر به عنوان یک گیاه دارویی را از دیگر برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان بیان کرد: سال گذشته 9 هزار تن از سیر تولیدی شهرستان طارم به کشورهای روسیه، آذربایجان و عراق صادر شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان بر لزوم تشکیل تشکل‌هایی در حوزه تولید سیر تاکید کرد و افزود: سال گذشته 35 میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی به صادرکنندگان تسهیلات ارزان قیمت پرداخت شد و همین موضوع سبب شد که سال گذشته برای نخستین بار موفق به صادرات 50 هزار تنی انواع محصولات کشاورزی از استان زنجان شویم که 136 درصد نسبت به برنامه پیش بینی شده تحقق بیشتری داشته است.

جعفری ابراز کرد: بسترسازی و تامین زیرساخت‌های لازم برای توسعه صادرات سیر از برنامه‌ها و اولویت‌های دیگر محسوب می‌شود.

//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر