logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۰۴
[ شناسه خبر : ۱۹۰۹۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
معاون کل وزارت بهداشت:

هدف طرح شهید سلیمانی، جلوگیری از شعله‌ور شدن آتش کرونا است/ سالن‌های پذیرایی بعد از ساعت 21 باید تعطیل شوند

هدف-طرح-شهید-سلیمانی،-جلوگیری-از-شعله‌ور-شدن-آتش-کرونا-است-سالن‌های-پذیرایی-بعد-از-ساعت-21-باید-تعطیل-شوند
معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه کشور، تحمل موج چهارم کرونا را ندارد، گفت: در این شرایط با استفاده از برکات طرح شهید قاسم سلیمانی که یک طرح علمی و مزین به نام این شهید گرامی است، تلاش می‌کنیم تا از شعله‌ور شدن آتش کرونا پیشگیری کنیم.

به گزارش موج رسا; ایرج حریرچی امروز در جلسه ستاد پیشگیری، مدیریت و مقابله با کرونای استان زنجان با بیان اینکه اکنون به دلیل کاهش مبتلایان کرونا، زمان اوج گرفتن اجرای طرح شهید قاسم سلیمانی است، اظهار داشت: وقتی میزان ابتلا و شیوع بیماری در جامعه بالا باشد، اِعمال محدودیت‌های هوشمند و تعطیلات، راه حل است.

وی با اشاره به روند نزولی مبتلایان به کرونا خاطرنشان کرد: فلسفه اجرای طرح شهید سلیمانی این است که ابتدا موارد بی‌علامت و کم‌علامت را در مرحله اول، شناسایی کرده و سپس جهت قطع زنجیره انتقال، آن‌ها را قرنطینه کنیم.

حریرچی با بیان اینکه کشور، تحمل موج چهارم کرونا را ندارد، گفت: در این شرایط با استفاده از برکات طرح شهید قاسم سلیمانی که یک طرح علمی و مزین به نام این شهید گرامی است، تلاش می‌کنیم تا از شعله‌ور شدن آتش کرونا پیشگیری کنیم.

وی با تاکید بر خودداری از برگزاری تجمعات و عزاداری‌ها تصریح کرد: سالن‌های پذیرایی نیز در صورت برگزاری مراسم باید تا ساعت 21 تعطیل شوند زیرا ممنوعیت تردد از ساعت 21 شب تا 4 بامداد همچنان پابرجاست.

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه هدف از این سفر، قدردانی از مدیران اجرایی و سیاسی و همچنین همراهی مردم استان در مدیریت و کنترل بیماری کرونا است، گفت: مدیران استان با برنامه‌ریزی مناسب و عالمانه، پیگیری‌های بسیار خوبی برای کاهش روند ابتلا به کرونا انجام داده‌اند.

وی افزود: مردم شریف، فرهیخته و بافرهنگ استان زنجان نیز بسیاری از دستورالعمل‌ها را رعایت کرده و در مدیریت برنامه‌هایی مانند یوم‌العباس که یکی از هویت‌های این استان است، همکاری و همراهی مطلوبی داشتند.

حریرچی با بیان اینکه کاهش روند ابتلا و مرگ‌ومیر کرونا وظیفه مدیران و مردم استان زنجان را سنگین‌تر می‌کند، اظهار داشت: تمام بیماری‌ها در 2 حالت، کنترل می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: رویکرد اول این است که باید از طریق واکسن، ایمنی ایجادشده هدفدار از بیماری مانند سل، دیفتری و... به سطحی از ایمنی در جامعه برسد که ویروس، انتقال پیدا نکند.

حریرچی افزود: رویکرد دوم، حذف بیماری مانند آبله و فلج اطفال است یعنی بشر به مرحله‌ای رسیده که توانسته عامل این بیماری‌ها را از بین ببرد.

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در مورد بیماری کووید 19 به دلیل اینکه نمی‌توانیم ویروس را حذف کنیم باید رویکرد اول را در نظر بگیریم مگر اینکه ویروس، جهش نزولی داشته و خودش از بین برود که آن موضوع دیگری است.

وی با بیان اینکه تا زمانی که ویروس کرونا وجود دارد، 2 راه داریم، اظهار داشت: راه اول، ایجاد ایمنی و واکسیناسیون و استفاده از کمک ایمنی ایجادشده توسط مبتلایان قبلی است.

حریرچی خاطرنشان کرد: راه دوم این است که در حضور ویروس و با وجود عدم ایمنی درصد کافی از جامعه با آن مقابله کنیم که اصول آن رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و فیزیکی، استفاده از ماسک و رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی از جمله شست‌وشوی مداوم دست‌ها و پرهیز از تجمعات و... است.

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه استانی که ویروس در آن کنترل شده، همیشه در معرض خطر است، تصریح کرد: به دلیل اینکه تعداد مبتلایان در استان کمتر است در نتیجه تعداد افرادی که می‌توانند مبتلا شوند زیاد بوده و در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، امکان شعله‌ور شدن ابتلا در این استان بیشتر است و تا زمانی که واکسیناسیون انجام نشده، دستورالعمل‌ها باید به صورت دقیق رعایت شود.

حریرچی با تاکید بر اینکه حتی اگر واکسن کرونا تولید شود باز هم باید پروتکل‌های بهداشتی رعایت شوند، گفت: هیچکدام از واکسن‌هایی که در دنیا مصرف می‌شوند ثابت نکرده‌اند که می‌توانند جلوی انتشار بیماری را بگیرند و تنها چیزی که ثابت کرده‌اند این است که از مرحله شدید و بعضاً از مرحله متوسط بیماری جلوگیری می‌کنند.

وی با بیان اینکه هیچکدام از ما نمی‌توانیم بگوییم بالاتر از رهبر معظم انقلاب هستیم، گفت: وقتی ایشان پروتکل‌های بهداشتی را به طور دقیق رعایت می‌کنند و تمام برنامه‌های مناسبتی را لغو کرده‌اند ما نیز باید رعایت کنیم و باید توجه داشته باشیم که مراسم عروسی و ترحیم به دلیل مسقف بودن فضا و داشتن یک درب ورودی کوچک، بدترین محل برای انتقال ویروس هستند حتی اگر با یک‌سوم ظرفیت برگزار شوند.

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه استان زنجان از نظر انجام تست کرونا جزء استان‌های متوسط رو به بالا است، اظهار داشت: اما هنوز میزان تست‌ها کم بوده و به ازای هر یک نفر مثبت کرونا حداقل باید 10 نفر از اطرافیان وی نیز تعقیب و رصد شوند و در صورتی که کمتر از 5 درصد تست‌ها مثبت باشد، می‌توان گفت که موفق بوده‌ایم و 95 درصد تست‌های اطرافیان باید منفی باشد.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر