logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۶:۰۳
[ شناسه خبر : ۱۹۰۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
طبق گزارش منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران

کمتر از ۳۰ درصد زنجانی ها آپارتمان نشین هستند

کمتر-از-۳۰-درصد-زنجانی-ها-آپارتمان-نشین-هستند
بر اساس آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران بالغ بر ۳۰ درصد  از زنجانی ها آپارتمان نشین هستند

به گزارش موج رسا; یکی از شاخصهای اندازه گیری شده در سرشماری سال ۹۵ توجه به مسکن و توزیع خانوارها در واحدهای مسکونی در شهرها و روستاهای کشور بوده است که آمارهای ارائه شده علاوه بر وضعیت کشور به تفکیک استانها نیز ارائه شده است.

گزارش توزیع نسبی خانوارها در واحدهای مسکونی نشان می دهد که ۲۲٫۹ درصد از واحدهای مسکونی است استیجاری، ۶۰٫۵ درصد ملکی بوده است که ۹٫۱ درصد نیز سایر موارد بوده است.

گزارش های مرکز آمار ایران نشان میدهد در طی سه دوره سرشماری در سالهای ۸۵، ۹۰ و ۹۵ به ترتیب میزان توزیع خانوارهای شهری در واحدهای استیجاری از ۲۹ درصد به ۳۶٫۷ درصد افزایش پیدا کرده است.

این میزان در خانواده های روستایی نیز با افزایش همراه بوده و توزیع خانوارهای روستایی در واحدهای استیجاری از ۷٫۹ درصد به ۱۲٫۳ درصد افزایش پیدا کرده است.

بر اساس اطلاعات ارائه شده ۶۰٫۷ درصد از واحدهای مسکونی معمولی در کشور غیر آپارتمانی بوده و ۳۹٫۳  آپارتمانی است البته این آمار بدون احتساب واحدهای خالی از سکنه و اقامتگاه دوم ارائه شده است.

در استان زنجان کمتر از ۳۰ درصد از واحدهای مسکونی آپارتمانی است این در حالی است که استان آذربایجان غربی کمترین میزان واحدهای آپارتمانی و استان تهران با ۸۰ درصد بیشترین واحدهای مسکونی آپارتمانی را دارد.

نتایج سرشماری سال ۹۵ نشان می دهد ۲۳٫۳ درصد از واحدهای مسکونی در کشور دارای متراژ بین ۱۰۱ تا ۱۵۰ متر مربع هستند و کمتر از یک دهم درصد از واحدهای مسکونی نیز دارای متراژ بالاتر از ۵۰۰متر مربع هستند.

یکی از نتایج مهم سرشماری سال ۹۵ ارائه آمار تعداد واحدهای مسکونی خالی از سکنه است که در این راستا آمار نشان می دهد تعداد واحدهای مسکونی خالی در استان زنجان در طی ۵ ساله ۹۰ تا ۹۵ کاهش یافته است.

در سال ۹۰ بالغ بر ۲۰ هزار و ۷۰ واحد مسکونی خالی از سکنه در سطح استان زنجان وجود داشته است که این میزان برابر با ۱٫۲ درصد از مجموع واحدهای مسکونی استان بوده است.

در سال ۹۵ تعداد واحدهای مسکونی خالی از سکنه در زنجان  به ۲۳ هزار و ۶۳۷ واحد رسیده است این در حالی است  تنها ۹ دهم واحدهای مسکونی استان را در برگرفته است.

به بیان دیگر ۹ دهم از واحدهای مسکونی در زنجان فاقد سکنه هستند.

استان زنجان از لحاظ واحدهای مسکونی خالی از سکنه در رتبه های پایین جدول قرار داشته و تعداد واحدهای مسکونی خالی ا سکنه آن نسبت به استانهایی همچون تهران با داشتن بیش از ۱۸ درصد رقم بسیار پایینی محسوب می شود.

لازم به ذکر است تمامی آمارهای ارائه شده از گزارشهای مرکز آمار ایران استخراج شده است.

منبع: سایت زنجانم

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر