logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۱۶
[ شناسه خبر : ۱۹۰۳۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
رئیس کمیسیون تجارت و روابط خارجی اتاق بازرگانی استان زنجان:

مشکل تعهدات ارزی صادرکنندگان حل شد/ منتظر یک جهش صادراتی در کشور هستیم

مشکل-تعهدات-ارزی-صادرکنندگان-حل-شد-منتظر-یک-جهش-صادراتی-در-کشور-هستیم
رئیس کمیسیون تجارت و روابط خارجی اتاق بازرگانی استان زنجان گفت: مشکل تعهدات ارزی صادرکنندگان حل شد.

به گزارش موج رسا; مهدی رنگرونا در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا با بیان اینکه از ابتدای امسال 176 میلیون دلار صادرات از گمرک استان زنجان انجام می‌شود اظهار کرد: میزان صادرات استان به دلیل مشکلاتی که توسط بانک مرکزی ایجاد شده بود نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه کاهش صادرات به عوامل مختلفی بستگی دارد تصریح کرد: امسال عودت ارز حاصل از صادرات به جد مطرح شد و بانک مرکزی به عنوان متولی پولی و مالی کشور مسئولیت این موضوع را پذیرفت.

رئیس کمیسیون تجارت و روابط خارجی اتاق بازرگانی استان زنجان با اشاره به اینکه در این راستا بانک مرکزی با بخشنامه‌هایی که صادر می‌کرد صادر کنندگان را به شدت تحت فشار قرار داد ابراز کرد: این اقدام باعث سردرگم شدن صادرکنندگان شد و بسیاری از صادرکنندگان فعالیت خود را متوقف کردند تا تعیین تکلیف شوند.

وی عنوان کرد: بانک مرکزی در این راستا بخشنامه‌های خلق‌الساعه‌ای صادر می‌کرد که همین امر باعث شد در یکی دو سال گذشته صادرکنندگان به شدت ضربه خورده و بازار‌های صادراتی خود را از دست بدهند.

رنگرونا با اشاره به اینکه در یکی دو ماه اخیرا اجرای طرح برگشت ارز صادرات به وزارت صمت محول شد گفت: وزارت صمت آگاهی کاملی از وضعیت صادرکنندگان داشت که باعث شد اجرای این طرح به روش عملیاتی اجرا شود و نظرات بخش خصوصی نیز در این طرح دیده شد.

وی با تاکید براینکه بعد از این اقدام واردات در قبال صادرات مطرح شده و این موضوع به رسمیت شناخته شد ابراز کرد: مشکل برگرداندن ارز حاصل از صادرات با ورود وزارت صمت برطرف شده است.

رئیس کمیسیون تجارت و روابط خارجی اتاق بازرگانی استان زنجان خاطرنشان کرد: در سامانه جامع صادرات کشور نیز این موضوع لحاظ شده که صادرکنندگان می‌توانند ارز حاصل از صادرات خود را در اختیار وارد کنندگان قرار دهند تا وارد کنندگان نیز از محل ارز صادرکنندگان کالاهای خودشان وارد کنند. همین موضوع سالیان سال بود اتفاق می‌افتاد چرا که این روش بهترین راه در شرایط تحریمی است که باید با تعامل انجام می‌شد.

وی خاطر نشان کرد: با این اتفاق قطعا شاهد رشد صادرات کشور و به تبع آن استان خواهیم بود که با این حساب در انتظار یک جهش صادراتی در ماه‌های آتی در کشور هستیم.

رنگرونا خاطر نشان کرد: امسال بخشنامه‌هایی که توسط بانک مرکزی برای صادرکنندگان داشتیم بدون نظر بخش خصوصی بود و این موضوع در اجرا با مشکل مواجه می‌شد و جلوی فعالیت صادرکنندگان را می‌گرفت.

وی با بیان اینکه دستورالعمل رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان از محل ورود موقت نیز یکی از مشکلاتی است که گریبانگیر واحدهای تولیدی شده که در حال تعیین تکلیف است افزود: امیدواریم این مشکل نیز تا قبل از پایان سال برطرف شود.

رئیس کمیسیون تجارت و روابط خارجی اتاق بازرگانی استان زنجان گفت: دستورالعمل اجرایی تا به امروز صادر نشده و همچنان تولیدکنندگانی که مواد اولیه خود را از طریق ورود موقت تامین می‌کنند با این مشکل تعهدات ارزی مواجه هستند.

//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر