logo
امروز : سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۱۰
[ شناسه خبر : ۱۸۹۲۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]

انفعال داخلی دلیل اصلی سهم ناچیز ایران در جاده ابریشم چین

انفعال-داخلی-دلیل-اصلی-سهم-ناچیز-ایران-در-جاده-ابریشم-چین
سفیر اسبق ایران در چین گفت: اگر ما در مورد چین یک نظام منسجم نداریم که به عنوان پدیده ای جهانی نگاه کنیم، ناشی از نبود برنامه در اسناد بالادستی ماست. هیچ جا مشخص نیست که ما چگونه می خواهیم به این مساله نگاه کنیم. رویکرد کلان ما در این مورد، «نمیدانم» است.

به گزارش موج رسا; دومین پیش نشست از همایش «تجارت منطقه‌ای؛ اولویت راهبردی» با موضوع «فرصت‌های جاده ابریشم در توسعه تجارت با کشورهای منطقه»، دیروز با حضور صاحبنظران برگزار شد.

 محمد حسین ملائک سفیر اسبق ایران در چین در این نشست درباره جاده ابریشم گفت: این جاده از 2013 مطرح شد و نهایتا با ورود به قانون اساسی چین در 2018 به عنوان بدنه روابط خارجی جمهوری خلق چین با دنیا تصویب شد. دو تا کمیته مشخص در داخل حزب مسئول پیگیری روزمره این مساله شدند. بنابراین باید توجه کرد که وقتی از چین صحبت می کنیم در واقع داریم از BRI صحبت می کنیم.  به تعبیر غربی ها، BRI یک نظام جدید سیاسی اقتصادی به محوریت چین است. 

ملائک اضافه کرد: 4 کریدوری که برای ما اهمیت بیشتری دارد، چین مغولستان روسیه، جاده زمینی اوراسیایی، چین آسیای غربی آسیای مرکزی و چین پاکستان است.
 
سفیر اسبق ایران در چین ادامه داد: اگر ما در مورد چین یک نظام منسجم نداریم که به عنوان پدیده ای جهانی نگاه کنیم، ناشی از نبود برنامه در اسناد بالادستی ماست. هیچ جا مشخص نیست که ما چگونه می خواهیم به این مساله نگاه کنیم. رویکرد کلان ما در این مورد، «نمیدانم» است. 

همچنین مجیدرضا حریری رئیس اتاق مشترک بازرگانی صنایع و معادن ایران و چین در این نشست گفت: به نظر می رسد که در این 8 سال، 8 جلسه مهم در مورد جاده ابریشم نداشته ایم. الآن دیگر نه موضوع اصلی ما جاده ابریشم است و نه حتی موضوع اصلی خود چینی ها.

حریری ادامه داد: ما نمی دانیم می خواهیم با دنیا چه کنیم. حتی نمی دانیم می خواهیم با منطقه چه کنیم. مسئولین ما نیز یا نمی دانند یا به ما نمی گویند. این البته وظیفه وزارت خارجه است که این مساله را تعیین کند و به بقیه ارکان نظام هم اعلام کند.

وی افزود: ما اگر می خواهیم رابطه مان با چین را مشخص کنیم، باید تکلیف رابطه ایران با پاکستان، ایران با هند، چین، پاکستان و ... مشخص شود. باید ببینیم از سمت شرق چند مانع داریم بعد ببینیم از سمت غرب چند مدعی و شریک و مانع داریم. /فارس

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر