logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۵۱
[ شناسه خبر : ۱۸۸۹۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
مدیرکل صدا و سیمای مرکز زنجان مطرح کرد؛

تحلیل رسانه ای حمله موشکی ایران به عین‌الاسد

تحلیل-رسانه-ای-حمله-موشکی-ایران-به-عین‌الاسد
مدیرکل صدا و سیمای مرکز زنجان گفت: حمله موشکی ایران به پایگاه محل استقرار آمریکایی‌ها نخستین حمله رسمی به پایگاه‌های آمریکایی پس از جنگ جهانی دوم به شمار می‌رود که موجب شکست ابهت آمریکا شد. بزرگترین پیامد آن بود و عدم رهگیری موشک‌های ایرانی، نقطه ضعف بزرگی در پرونده نظامی آمریکا ثبت کرد.

محسن لطیفی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: حمله موشکی ایران به پایگاه نظامی آمریکایی عین‌الاسد در بامداد چهارشنبه 18 دی ماه 1398، ابتدا از طریق پیام رسان تلگرام و سپس برخی رسانه‌ها و شبکه‌های فضای مجازی منطقه به شکل گسترده‌ای منتشر شد، در حالی که فرماندهی عملیات مشترک عراق، آن را کذب محض می‌دانست، برخی منابع دیگر به نقل از ساکنان نزدیک به عین‌الاسد اعلام کردند که صدای انفجارهای مهیبی را شنیده و شاهد ستونی از دود بر فراز این پایگاه هوایی هستند. 

وی با بیان اینکه پس از انکار اولیه، موضع رسانه‌های غربی در خصوص این واقعه، چندین ساعت استراتژی سکوت بود و سپس به سانسور رسید و مانع انتشار خبر در خصوص تلفات و آسیب‌های وارده به پایگاه نظامی عین‌الاسد شدند، افزود: البته پنتاگون بالاخره نتوانست در برابر فشار رسانه‌ها دوام بیاورد و مجبور شد درهای عین‌الاسد را روی خبرنگاران، البته فقط خبرنگاران غربی پس از72 ساعت از پاسخ قدرتمندانه ایران باز کند.

کارشناس مسائل رسانه بیان داشت: بازتاب این حمله، در رسانه‌های جهان نیز بی‌نظیر بود به گونه‌ای که در تمام رسانه‌های جهان پوشش داده شد. مدیرکل صدا و سیمای مرکز زنجان با اشاره به عکس العمل روزنامه کویتی القبس به موضوع موشک باران عین‌الاسد توسط ایران، گفت: این روزنامه نوشت «حدود 61 نظامی آمریکایی در حمله ایران به پایگاه هوایی عین‌الاسد کشته شدند».

لطیفی با بیان اینکه فرانس پرس نیز تحلیل کرد که «آمریکایی‌ها برتری خود در آسمان عراق را از دست دادند»، ادامه داد: خبرنگار "سی ان ان" نیز در گزارش خود از عبارت «باران موشک» استفاده کرد و گزارش داد که «نظامیان آمریکایی هرگز تحت چنین حمله سنگینی قرار نگرفته بودند و انتظار چنین آتشی را نداشتند».

وی گفت: واشنگتن پست، در یک افشاگری مطرح کرد: که «برخلاف ادعای مقامات دولت ترامپ مبنی بر این که هیچ یک از نیروهای آمریکایی مستقر در پایگاه عین‌الاسد عراق طی حمله موشکی ایران به این پایگاه آسیب ندیده‌اند، ده‌ها نیروی آمریکایی در این حمله دچار ضربه مغزی و آسیب جدی شده و تحت درمان قرار گرفته اند.».

کارشناس رسانه با اشاره به اینکه گزارش "سی ان ان" و "واشنگتن پست" نشان داد، کلیت ادعای ترامپ در خصوص سالم ماندن همه نیروهای آمریکایی مستقر در عین‌الاسد، بیش از هر زمان دیگری مخدوش بود و مقام‌های ارشد آمریکا از همان ابتدا سیاست مخفی‌کاری و سانسور اطلاعات درباره تبعات حمله به "عین‌الاسد" را در پیش گرفته بودند، افزود: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در لحظات اولیه بعد از انتقام موشکی ایران، تلفن همراه خود را در دست گرفته و در صفحه توییتر خود مدعی شده بود: «جای نگرانی نیست!» با این حال مشخص شد که ترامپ به دلیل حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد وحشت زده شده بود چرا که سال 2020، سال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود و چیزی که دولت ترامپ را بیش از بیش می‌توانست نگران کند پخش تصاویر تلویزیونی از ورود تابوت نظامیان آمریکایی به این کشور بود.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز زنجان ادامه داد: البته در این میان روزنامه بیلد آلمان عبارت «هیچیک از موشک‌های بالستیک ایرانی رهگیری نشدند» را برجسته کرد و گزارش شبکه الاتجاه نیز نوشت «ترامپ، کشته‌های عین‌الاسد را بین تلفات آمریکا در آلمان و افغانستان جا میزند تا شدت بحران و فشاری که خود را در آن گرفتار کرده است، بیشتر نشود».

لطیفی با بیان اینکه «مقامات نظامی و اطلاعاتی آمریکا از میزان دقت، شدت و قدرت حملات موشکی ایران به پایگاه‌های نظامی آمریکا در شمال عراق، شگفت‌زده شدند، افزود: روسیا الیوم نیز نوشت: «موشک‌ها به مرکز اصلی فرماندهی، مرکز ارتباطات، سامانه کنترل پهپادها، آشیانه هواپیماها و ساختارهای زیربنایی پایگاه هوایی عین‌الاسد خسارت جدی وارد کرده است.»، بیان داشت: همچنین خبرگزاری آسوشیتدپرس درگزارشی اشاره کرد که «نظامیان آمریکایی همچنان در حال پاکسازی پایگاه عین‌الاسد از بقای برجامانده از حمله موشکی هفته گذشته ایران بودند، چاله‌های بزرگی در این پایگاه ایجاد شده و سیستم‌های حمل‌و‌نقل نظامی سنگین حین حملات موشکی ایران آسیب دیده‌اند.»

وی با اشاره به اینکه واشنگتن پست به مجروحان این حمله اشاره کرده و نوشت: «حمله موشکی ایران به عین‌الاسد ده‌ها مجروح برجای گذاشته است»، ادامه داد: در همین حال،وبسایت شبکه تلویزیونی «فوجی» ژاپن به نقل از یک منبع دولتی آمریکا از کشته و زخمی شدن حداقل 20 نفر در این حمله خبر داد.

کارشناس مسائل رسانه خاطرنشان کرد: در این میان فاکس نیوز رسانه نزدیک به ترامپ هم در تحلیل خود نوشت: «این بزرگترین آزمون ترامپ است و آزمون بسیار دشواری هم هست... و این رخداد می‌تواند تبعات گسترده‌ای داشته باشد.»

وی تصریح کرد: تحلیل رسانه آمریکایی سیانبیسی هم جالب بود و اینکه «پاسخ ایران آمریکا «بسیار سریع و خشن» بود و این یک خطر جدی است که شاید موضوع از دست آمریکایی‌ها خارج شود. توقع نداشتیم که ایران اینقدر زود و خشن پاسخ دهد. اما کاری است که شده است». 

مدیرکل صدا و سیمای مرکز زنجان ادامه داد: یک هفته پس از موشک باران «عین‌الاسد»، گزارش رسانه‌های غربی از خسارات گسترده این پایگاه نظامی حکایت داشت و فاکس نیوز نوشت: «پنتاگون این حمله را تایید کرد؛ از طرف ایران هدف حمله موشکی قرار گرفته‌ایم.» روزنامه واشنگتنپست نیز از اصابت حداقل ۶ راکت به پایگاه عین‌الاسد خبر داد و نوشت: «ایران در این حملات از موشک‌های قیام و خانواده فاتح استفاده کرده است».

لطیفی با بیان اینکه شبکه خبری "سی ان ان "در گزارشی اعلام کرد 64 نظامی آمریکا در حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد دچار ضربه مغزی شده‌اند، یادآور شد: رسانه‌های آمریکا پیش از این و به نقل از مقامات پنتاگون شمار نظامیان مجروح آمریکا در حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد را به ترتیب 50، 34، 16 و8 نفر اعلام کرده بودند که به نوعی استفاده از تاکتیک «اطلاع رسانی قطره چکانی» بوده است .

وی ادامه داد:در فضای مجازی نیز کمتر از دو ساعت هشتگ #انتقام_سخت به داغترین هشتگ توییتر تبدیل شد و هشتگ‌های IranvsUSA# )ایران مقابل آمریکا( و #عین_الاسد ترند دوم و سوم شدند.

این کارشناس رسانه بیان داشت: حمله موشکی ایران به پایگاه محل استقرار آمریکایی‌ها نخستین حمله رسمی به پایگاه‌های آمریکایی پس از جنگ جهانی دوم به شمار می‌رود و شکست ابهت آمریکا، بزرگترین پیامد آن بود و عدم رهگیری موشک‌های ایرانی، نقطه ضعف بزرگی در پرونده نظامی آمریکا ثبت کرد.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز زنجان خاطرنشان کرد:«حفظ موجودیت اسرائیل»، «جلوگیری از گران شدن نفت و تبعات آن برای انتخابات آمریکا در سال 2020»، «حفظ منافع آمریکا در منطقه» و «پرهیز از به خطر افتادن کشورهای مورد حمایت آمریکا در منطقه» و اینکه «بهانه این پاسخ نظامی سخت ایران، تروری با دستور مستقیم رئیس جمهور آمریکا بود» سبب شد که واشنگتن، سیلی ایران به صورتش در عین‌الاسد را هضم کند و به مانورهای دیگری در ازای آنچه از حیث معنوی و نظامی در نتیجه واکنش ایران متحمل شده است، روی آورد. //ن

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر